Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
Baznīcas terminu
vārdnīca |
-
Palica,
sānauts
– arhiereja, arhimandrīta un priestera dievkalpojuma tērpa daļa – auduma
kvadrāts vai rombs ar krusta attēlu, piekārts aiz asā gala pie labā gurna.
Simbolizē garīgo zobenu, t.i., Dieva vārdu, kas ir pastāvīgs gana
apbruņojums.
Attēls
Attēls
-
Panagija
–
(no grieķu vārdiem: viss un svēts). 1) neliela Dievmātes ikona, ko bīskaps
nēsā uz krūtīm kā arhiereja titular zīmi.
Attēls
2) Prosfora, no kuras liturģijas laikā tiek izņemta daļiņa Dievmātes
piemiņai.
-
Panihīda.
Aizlūgums par mirušajiem
(Ïàíèõèäà, Ïàðôñòàñèñ) – (pannuci - no pa - viss un nux – nakts). Pēc
uzbūves atgādina rīta dievkalpojumu, kas ir visas nakts dievkalpojuma daļa,
agrāk pirmkristīgā baznīcā to noturēja naktī. Panihīda ir: 1) Par atsevišķām
personām. 2) Vispasaules Panihīda: Gaļas neēšanas sestdienā, Trīsvienības
sestdienā, Dimitrija un otrajā, trešajā, ceturtajā Lielā gavēņa sestdienās,
Toma pirmdienā vai otrdienā, 29. augustā.
-
Panikadils,
kroņlukturis (Ïàíèêàäèëî) – (no grieķu val. pa - viss un kandhla –
lampiņa). Panikandils ir pie griestiem pakārts kroņlukturis ar daudz svecēm
vai lampiņām.
Attēls
Attēls
-
Pasaulīgs
–
saistīts ar pasauli, ar dzīvi pasaulē; ne garīgs, nesaistīts ar baznīcu.
-
Pasaulnieks
–
lajs, parasts draudzes loceklis, kas nav svētkalpotājs.
-
Pasha.
1) Passā svētki. Lieldienas. Kristus Augšāmcelšanās svētki. sk.
Kristus augšāmcelšanās. 2) salds bieziena ēdiens, parasti četrmalu piramīdas
veidā, ko gatavo uz Lieldienu svētkiem.
-
Pashālijs –
tabula ikgadējā Lieldienu svētku laika noteikšanai.
-
Passija
– (lat. passio – ciešanas). Vakara dievkalpojums Lielajā gavēnī, ko veic
svētdienās un kas veltīts Kristus ciešanu piemiņai.
-
Paterihs
– mūku (tēvu) dzīvesaprakstu, viņu paveikto varoņdarbu un brīnumu
apkopojums, kas sastādīts ar mērķi cildinātu kādu klosteri.
-
Patriarhija
–
baznīcas apgabals, ko pārvalda patriarhs.
-
Patriarhs
(Ïàòðèàðõ) – (grieķu val. patriarch - dzimtas aizsācējs). Agrāk šis tituls
tika attiecināts uz sinedriona priekšsēdētāju, bet kristīgā baznīcā iesākumā
piederēja visiem bīskapiem. Tagad - dažās pareizticīgo baznīcās - vietējās,
patstāvīgās (autokefālās) baznīcas galvas tituls. To izvēl vietējā koncilā.
Šo titulu noteica IV Vispasaules koncils 451.g.
Attēls
Attēls
-
Patroloģija
–
teoloģijas disciplīna, kas studē baznīctēvu dzīves un pamācības.
-
Pētera-Pāvila
gavēnis
– gavēnis pirms apustuļu Pētera un Pāvila piemiņas svētkiem (sākas nedēļā
pēc Vasarsvētkiem un ilgst līdz 12/29 jūnijam). Tā ilgums ir atkarīgs no
Lieldienu svētku laika.
-
Piedošanas
svētdiena
– pēdējā svētdiena pirms Lielā gavēņa, kad visi ticīgie (svētkalpotāji un
pasaulnieki) lūdz viens otram piedošanu.
-
Pieminēšana
(Ïîìèíîâåíèå)
– lūgšanas par dzīviem un mirušiem, ko lasa priesteris no īpašām grāmatiņām
vai draudzes locekļu zīmītēm ar to cilvēku vārdu uzskaitīšanu, par kuriem
tiek lūgts.
-
Polielejs
–
svinīgs dziedājums, Dieva slavinājums, ko izpilda svētdienās un svētku
dienās visnakts dievkalpojumā, sastāv no Psalmu pantiem un tiek pavadīts ar
visu dievnama gaismekļu iedegšanu.
-
Presbiters –
(gr. presbyteros – sirmgalvis, vecajs, vecākais). Priesteris, draudzes
vecākais, pirmajos gadsimtos bīskapi uzticēja draudžu vadību.
Attēls
Attēls
-
Priekšnams,
baznīcas – dievnama rietumu daļā – ir pirmā vieta pie ieejas. Senos
laikos šai dievnama daļā stāvēja kristību kandidāti, kā arī smagi
grēcinieki, kas atradās grēku nožēlas procesā. Priekšnamu no dievnama
vidusdaļas šķir siena ar durvīm.
-
Priesteris
(Ñâÿùåííèê, Èåðåé) – (iereu - grieķu apzīmējums presbiteriem, termins cēlies
no antīkiem grieķu kultiem, kur apzīmēja tempļos priesteri). Priesteris var
izdarīt visus sakramentus, izņemot iesvētīšanu par priesteri, noturēt visus
dievkalpojumus, izņemot mirru un antiminsa iesvētīšanu. Atkarībā no
nopelniem un baznīcas nozīmes, kurā viņš kalpo, tiem piešķir gan priestera,
gan protoereja (protopresbitera, virspriestera) nosaukumu.
Attēls
Attēls
-
Prokimens
(Ïðîêèìåí) - (gr. prokeiomeno - priekšā esošs; tas, kas atrodās priekšā.
Prokimens ir pants no psalmiem, kas pieskaņots svētkiem vai dienai un tiek
recitēts pirms svēto Rakstu lasījuma, parēmijām vai Apustuļa. IV - V gs.
prokimens bija psalms, kas sagatavoja lūdzējus Jaunās Derības lasījumam. To
dziedāja responsors - lasītājs un atbildēja - dziedāja koris. Vēlāk
prokimena teksts kļūst īsāks un šobrīd mazais prokimens satur divas rindas,
bet lielais prokimens - piecas. Prokimens prototipiski
izsaka lasāmā galveno domu, bet ja lasījuma nav, tad norāda dienas
dievkalpojuma vispārīgo raksturu. Prokimenu pavada citi panti vai pants,
kurš kalpo kā papildinājums un plašāk atklāj tā jēgu. Prokimens var būt:
dienas, vakara, svētku uc..
-
Prosfora
(Ïðîñôîðà) – (gr. prosfora - pienešana, pienestā maize). Agrāk no kristiešu
pienestā labākā daļa tika izmantota euharistijā, pārējais tika izmantots
agapēs pēc liturģijas. Pēc liturģijas atdalīšanas no “mīlestības” vakariem
prosforas nosaukums saglabājās, bet tika attiecināts uz maizi, ko izmantoja
liturģijā. Šai maizei bija apaļa, saplacināta forma ar krusta attēlu uz tās.
Krievu pareizticīgā baznīcā patreiz izmanto prosforas, kas sastāv no divām
savā starpā savienotām, apaļām daļām, kas nozīmē to, ka Jēzum Kristum ir
divas dabas, dievišķā un cilvēcīgā, kas ar šīs prosforas starpniecību tiek
pienests euharistijas svētdarbībā Mūžīgajam Tēvam kā upuris par debišķīgo un
zemišķo. Uz šīs prosforas, kā krusta upura, kas tiek pacelts debesu altārī,
baznīca ataino krustu ar Jēzus Kristus vārda pirmajiem burtiem IC XC un
burtiem NIKA (gr. uzvara), kas apzīmē Kristus uzvaru. Šādu zīmogu uz krievu
pareizticīgās baznīcas prosforas apstiprinājis Maskavas lielais koncils
1667. g. Prosforas tiek gatavota no labākajiem kviešu miltiem, kas iejaukti
ar tīru ūdeni un sāls piedevu un raugu. Cep prosforu cepēja skaitot Jēzus
lūgšanu.
Attēls
-
Proskomīdija
(Ïðîñêîìèäèÿ) – (no proskomivzw - atnesu, pienesu). Liturģijas pirmā daļa.
Nozīmē pienešanu, jo šinī laikā noslēpuma veikšanai tiek pienesti vīns un
maize. Proskomīdija atgādina ticīgiem Kristus piedzimšanu. Viņš nāca pasaulē
ciest nāves mokas par cilvēku grēkiem. Proskomīdijā sagatavo piecas
prosforas no kurām izņem daļiņas un liek uz diskosa. No pirmās prosforas -
Jēzum Kristum (Jērs); otrās - Dievmātei (uz diskosa novieto Jēram labajā
pusē); trešās - izņem deviņas daļas par godu svētajiem: Jānim Priekštecim,
praviešiem, apustuļiem, apgaismotājiem, mocekļiem, mantas nekārīgiem,
apustuļiem līdzīgiem, svētajiem un Jānim Zeltamutem (Hrizostomam) vai
Bazilam Lielajam (liek Jēram kreisajā pusē); ceturtās - daļas par dzīvo
kristīgo ļaužu veselību; piektās - par mirušo dusēšanu. Daļas no 4-ās un
5-ās prosforas liek priekšpus Jēra. Vienkārši prosforas tiek izsniegtas
ticīgiem kopā ar vārdu sarakstu ko tie bija iesnieguši, lai aizlūdz par
tiem liturģijā. Proskomīdiju veic priesteris vai arhierejs uz upurgalda
altārī. Tai laikā baznīcā tiek lasītas stundas. — izmanto raudzētu maizi un
sarkano vīnogu vīnu, kas atšķaidīts ar ūdeni.
-
Protodiakons –
(gr. prōtos – pirmais). Galvenais diakons eparhijā, kalpo pie valdošā
bīskapa vai patriarha.
-
Protopresbiters
(Ïðîòîïðåñâèòåð) - Virspriesteris. Precētās (baltās) garīdzniecības augstākā
pakāpe.
-
Psalmists
–
baznīcas lasītājs, kas lasa psalmus un citas lūgšanas.
|