Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
Baznīcas terminu
vārdnīca |
-
Iepriekš
iesvētīto Dāvanu liturģija
(Ëèòóðãèÿ ïðåæäåîñâÿùåííûõ Äàðîâ) - netiek iesvētītas Dāvanas, bet ticīgiem
sv. Vakarēdienā tiek pasniegtas Dāvanas, kas iesvētītas jau iepriekš,
iepriekšējās svētdienas vai sestdienas liturģijā. Notur Lielā gavēņa
trešdienā, piektdienā, lielā pirmdienā, otrdienā un trešdienā. Sastāv no
stundu dievkalpojuma, vakara dievkalpojuma un ticīgo ļaužu liturģijas.
-
Ieiešana, mazā
-
garīdznieku iziešanu ar Sv. Evaņģēliju. Priesteris paņem no altāra galda
Evaņģēliju un nodod to diakonam. Priesterim pa priekšu ejot un diakonam (kas
nes evaņģēliju) sekojot, tie iziet pa ziemeļu durvīm un nostājas uz ambona,
tam seko Apustuļu vēstījumu un Evaņģēlija lasījumi. Simbolizē ticīgiem pirmo
Jēzus Kristus iziešanu publiskajā kalpošanā. Pēc Jāņa kristības Jordānā, pēc
40 dienu gavēņa tuksnesī un velna kārdinājumiem Kungs dodas uz Kapernaumu,
kur sāk publiski sludināt tautai atgriešanos no grēkiem. Šajā laikā Kungs
lika pamatus Savai nākotnes Draudzei un aicināja Savus pirmos mācekļus
piedalīties evaņģelizācijā.
Attēls
-
Ieiešana,
lielā
- tā ir ieiešana altārtelpā ar sv. Dāvanām. Garīdznieki pārnes diskosu ar
Jēru un biķeri ar vīnu un ūdeni no upurgalda un novieto tos uz altārgalda,
vienlaicīgi pieminot lūgšanās visus pareizticīgos kristiešus ar augstāko
garīdzniecību priekšgalā. Garīdznieku parādīšanās laikā (tie iziet pa
ziemeļu sānu vārtiem) un līdz to ieiešanas laikam pa Ķēniņa vārtiem, ticīgie
dievnamā noliec galvas, lūdzot Kungu pieminēt viņus Savā Valstībā. Dāvanu
atklāšana tautai saucas par Lielo Ieiešanu tamdēļ, ka senajos dievnamos
upuraltāris bija ierīkots pilnīgi nošķirti no galvenā altāra, nebūdams ar to
iekšēji saistīts. Tāpēc, pārnesot sv. Veltes no upurgalda uz altāri,
garīdzniekiem vajadzēja iziet no telpas, kurā atradās upurgalds un ieiet
altārtelpā pa Ķēniņa Vārtiem.
Attēls
-
Igumene
- klostera priekšniece, atbildīga par māsu garīgo un materiālo dzīvi.
-
Igumens,
hegumens
- klostera priekšnieks, atbildīgs par brāļu garīgo un materiālo dzīvi; arī
mūku priesteru tituls.
-
Ikona
(Èêîíà) – (grieķu val. "tēls", "attēls"). Ir Jēzus Kristus, Dievmātes,
svēto, kāda Baznīcas vai Evaņģēlija notikuma attēlojums (parasti uz dēļa).
Ikona nav identiska reliģiskai gleznai, svētgleznai. Ikona ir jāsaprot kā
neredzamās pasaules redzams attēls, bet kristīgajā teoloģijā Simeons Jaunais
Teologs ir novilcis paralēli starp Kristus cilvēcisko dabu un ikonu. Pēdējā
tātad dod cilvēkam taustāmu iespēju “pieskarties” transcendentajam, citādi
netveramajam. Dogmatiski ikonu godāšana tika pamatota VIII gs. VII
Vispasaules koncilā.
-
Ikonogrāfija –
(gr. eikōn – attēls, graphein – rakstīt). 1) Kanoni par Kristus, Dievmātes,
svēto un notikumu atēlošanu; 2) Ikonu tipu apraksts un sistemātika.
-
Ikonostass
– (gr. eikonostasion). Ikonu siena, kas atdala altāri no pārējās baznīcas
telpas.
Attēls
Attēls
-
Ikonoklasti
-
ikonoborci, cīnījās pret ikonu pastāvēšanu baznīcā.
-
Ikoss
(Èêîñ) - māja, mājoklis, nodalījums. Baznīcas dziedājums, kas slavē vai
godina kādu no svētiem vai baznīcas svinamu notikumu. Tie dalās kanona ikosā
(pēc kanona 6 dziesmas), akafista ikosā (12 dziedājumos, kam beigās ir
,,priecājies”).
-
Inoks
- (no slāvu "èíîé" - citāds, viens, cits, vientuļš) - jauns iesācējs mūks
(pirmā, zemākā mūku kārta), krievu valodas nosaukums mūkam, burtisks
tulkojums no grieķu valodas. Latīņu baznīcā - novics.
-
Ipodiakons,
hipodiakons
– baznīcas kalpotājs starp lasītāju un diakonu, kas izpilda dažādas
piekalpošnas dievkalpojuma laikā; parasti piekalpo arhierejam.
-
Irmoss
– pirmais kanona pants, kas kalpo kā melodisks paraugs sekojošajam kanonam.
|