![]() |
Ar Augstisvētītā Rīgas un visas Latvijas metropolīta Aleksandra svētību |
|
|
LV |
|
Tādu dāvanu kā šogad nebiju gaidījusi - ceļojumu uz Grieķiju. Jo tā taču ir zeme, kur tik ļoti allaž ilgojos nokļūt, kur ir tik daudz svētvietu, kuras gribas redzēt un izjust… Dzirdēts taču, raug, ka pie Dievmātes brīnumdarītājas ikonas Tinas salā plūst vairāk svētceļnieku nekā pie slavenās Lurdas Jaunavas Marijas svētbildes Francijā.Lai nokļūtu iecerētajā zemē, nācās pavadīt autobusā ne vienu vien dienu un nakti (nakšņojām arī Čehijas un Itālijas mazpilsētu viesnīcās). Laiku īsināju, studējot enciklopēdiju par Grieķiju – tā uzzināju par neskaitāmiem grieķu pareizticīgo dievnamiem un klosteriem, rēķināju, kuri no tiem būs grupas plānotajā maršrutā, kuru es, atzīšos godīgi, labprātāk novirzītu prom no sengrieķu tempļiem un stadioniem uz vēl joprojām dzīvajām grieķu svētvietām. Ķēros arī pie smalkas kartes izpētes – tajā atzīmēti mazi ciematiņi un pilsētiņas, kas nes daudzu svēto vārdus, kā arī klosteri. Centos tos saskaitīt, tiku pāri par 200, tad jau skaits sāka jukt... Kā vēlāk uzzināju no grieķiem, klosteru dzīve šai zemē atdzimst – kā protests materiālisma pārņemtai dzīvei, visatļautībai, merkantīlajām un savtīguma pārņemtajām cilvēku attiecībām.
No Itālijas uz PeloponēsuNo Itālijas zābaka augšdaļas uz Balkānu pussalas dienvidiem mūsu ceļš diennakti veda ar prāmi pa Adrijas jūru. Domās paraudzījos uz krastā palikušo bizantiešu kultūras centru Itālijā – Ravennu, uz Svētā Marka baznīcu (Rietumeiropā skaistāko bizantiešu baziliku), uz Itālijas pilsētas Bari dievnamu, kurā atrodas svētā Nikolaja Brīnumdarītāja pīšļi, peldot smaržīgās mirrēs. (Varbūt cerēt, ka kādreiz būs iespēja apbrīnot arī ltālijas baznīcas?) Visbeidzot klāt ostas pilsēta Patras Peloponēsas pussalā. Te var vērot neaprakstāmi skaistas dabas ainavas, piekrastes nocietinājumus un Bizantijas laika dievnamus. Par pilsētas Patras patronu uzskata apustuli Andreju, viņš šeit esot sludinājis kristietību un te arī nomocīts. Viņu godinot, uzcelta iespaidīga Sv. Andreja (Agios Andreas) bazilika, kur aizvien vēl glabājas viņa šķirsts un relikvijas (galvaskauss un krusta fragments). Tālāk ceļš veda uz Olimpiju, kur mums tika ierādīta viesnīca netālu no pilsētas dievnama. Kādam grieķim pilsētā pajautājām, vai viņš ir ortodoksālis, uz ko viņš atbildēja: jā, es esmu grieķis. Gluži vienkārši viņš nespēj pareizticību nodalīt no savas nacionalitātes (vairāk nekā 97% Grieķijas iedzīvotāju ir pareizticīgie). Grieķijā par Baznīcu gādā arī valsts, maksā garīdzniekiem algu un pensiju (mūsu svētkalpotājiem nav šāda atbalsta). Lai arī baznīca ticību neuzspiež, grieķi valsts svētkos un ģimenes godos neaizmirst kristīgās tradīcijas, visnozīmīgākie svētki ir Lieldienas, pirms tām visa ģimene sanāk kopā, lai kopīgi dotos uz dievnamu.
Stāsta, ka, ja grieķi
piemeklējusi kāda liksta, viņš steidz sniegt pateicības ziedojumus,
piemēram, uzceļ kādu kapellu, kā arī iegādā tamu – plānu sudrab Vakarā, izstaigājot Olimpiju, nonācām pie kapiem. Sniegbaltajai kapličai visapkārt balta marmora klātas kapu kopiņas, pie katras krusts un degoša eļļas lampiņa vai svecītes. Lai kapi nepārpildītos, trīs gadus pēc apbedīšanas nelaiķa kaulus izrokot un pārvietojot uz privāto ģimenes kapellu, tur piederīgie, pieminot aizgājēju, allaž noliek ziedus un dedzina eļļas lampiņu smalkā stikla ietvarā.
Gar Lusijas aizas olīvbirzīmPāri Peloponēsai uz Egejas jūras piekrasti ceļš vijās līču ločiem starp kalnu grēdām gar vienu no Grieķijas varenākajiem kanjoniem. Caur autobusa logu pavērās galvu reibinoši skati… Braucot gar Lusijas aizu un raugoties lejup, dažbrīd šķita, ka vismaz puse mūsu autobusa karājas virs bezdibeņa (šoferu meistarība izbraukt pa šaurajiem kalnu ceļiem tiešām ir apbrīnojama!). Vietējie ļaudis, kā nākas konstatēt, izmanto lēnākus un ar lētāku degvielu darbināmus transportlīdzekļus – ēzeļus. Izskatās gan amizanti, kad tantiņa, sāniski uzsēdusies uz lopiņa, skubina savu stūrgalvīgo dadžu ēdāju kustēties uz priekšu. Visapkārt platānu, mandeļkoku, apelsīnkoku, lauru un olīvu birzis, starp tām šur tur ieskautas sniegbaltas baznīciņas. Savukārt klintīm it kā pieaugušos klosterus pamanīt nav viegli – to akmeņu mūri ir kā saauguši ar kalniem. Tāpēc jau arī visos karos un vajāšanu laikos šie klosteri bija ideāla patvēruma vieta, tur no nāves izglābušies neskaitāmi grieķu mūki, garīdznieki, valdnieki un revolucionāri. Mierīgos laikos nomaskējušos klosteru iemītniekus netraucēja ziņkārīgi svešinieki, te aizvien, pat par spīti tūristu bariem, joprojām valda brīnumains miers, turklāt augstie kalni rada īpašu lūgšanās noskaņu un Dieva svētības izjūtu. Izlasīju, ka Demetsanā dzimuši divi svētkalpotāji, kuri piedalījās 1821. gada revolūcijā pret turkiem. Pilsētā izliktas goda plāksnes, kas veltītas viņiem un Patriarham Gregorijam V, kurš tika pakārts Stambulā, kad turku sultāns uzzināja par sacelšanos. Savukārt mazā ciematiņa Agia Triada kapsētā atrodas savdabīga 13. gs. bizantiešu baznīca Panagia. Tās sienas līdz plecu augstumam celtas no veciem akmeņiem, virs tiem dienvidaustrumu stūrī uzbūvēta vesela klasiska kapa stēla – akmens plāksnē iekalti sakrāli uzraksti.
Nākamajā dienā grupai bija brīvais laiks – katrs varēja atpūsties, kā grib. Kartē atradusi, ka tuvējā kalnā jābūt klosterim, ar mugursomu plecos devos to meklēt. Pilsētas lielveikalā vēl mēģināju ar zīmju valodas palīdzību noskaidrot, kurš ceļš uz turieni ved. Izlīdzējos ar dažiem grieķu vārdiem - kalns, ceļš, klosteris (moni) - un ar pirkstu gaisā uzvilku krustu. Pārdevēja tūdaļ priecīgi rādīja virzienu, kurp doties, un uz neliela papīrīša uzzīmēja, kā sazarojas ceļi un kādas zīmīgas norādes krustojumos man jāievēro.
Ceļš
līkumodams pamazām attālinājās no pilsētas un vijās augšup kalnā, atklādams
arvien skaistākas un brīnišķīgākas ainavas. Pāri ceļam pārgāja diezgan
paliels bruņurupucis. Ceļmalas grants, akmeņi un klintis, kas sākumā bija
smilškrāsas, augstāk kāpjot, kļuva arvien rūsganākas un sarkanākas, kā
nokaitētas saulē. Pēc 6 – 7 kilometriem šķita, ka jau esmu gandrīz kalna
virsotnē, taču klostera kā nav, tā nav, tikai jauni ceļa līkumi… Kad jau
sāku domāt, ka esmu nomaldījusies, pēkšņi cauri vecai olīvbirzij ieraudzīju
mazu, baltu baznīcu, aiz tās pletās krietni jaunāka olīvbirzs. Uzmanīgāk
ieskatoties, pamanīju arī mūru vaļņus, kas liecināja par kādreiz lielu
nocietinājumu. Dziļi aizkustināta raudzījos uz dievnama sniegbalto mirdzumu,
uz pagalmā piekārto zvanu. Vērt vārtus un iet iekšā neuzdrošinājos, lai
nevienu netraucētu. Ar lielu bijību apgāju apkārt un apbrīnoju šo teiksmaino
svētvietu, visbeidzot nolēmu atpūsties no smagā ceļa (apsēdusies uz kāda
Atēnās, kur tik daudz dievnamu
Man palaimējās atrast arī Krievu kopienas Grieķijā Svētās Trejādības Pareizticīgo baznīcu, kurā joprojām reizi nedēļā notiek dievkalpojumi krievu valodā. Kādreiz tas bijis lielākais dievnams pilsētā, tad to sagrāva zemestrīce, pēc tam arī artilērijas šāviņi, līdz tā tika restaurēta par Krievijas valdības līdzekļiem, lai emigrējušajiem krieviem būtu, kur lūgties. 19. gs. tika piebūvēts arī zvanu tornis, kuru dāvājis cars Aleksandrs II. Te savulaik uz dievkalpojumiem nākusi arī kņaziene Olga, viņa parasti lūgusies baznīcas labajā pusē. Tagad tur arī atrodas viņai veltīta ikona, tās priekšā eļļas lampiņa, uz kuras iegravētais ieraksts vēsta, ka kņaziene veiksmīgi vētras laikā ar kuģi aizkļuvusi no Kronštates līdz mājām. Ja kādreiz aizbraucat uz Atēnām, noteikti iesaku apmeklēt Bizantijas muzeju, kurš mums stāsta par ortodoksālās kristietības mākslu un arhitektūru visā tās krāšņumā: liturģiskie piederumi, freskas, mozaīkas, izcila ikonu kolekcija (starp tām Atona kalna mūka Galatistas Makārija 14. gs. gleznotā Dievmāte ar bērnu un ikona – mozaīka Episkepsis no Bītijas). Trīs zāles iekārtotas ar dažādu gadsimtu bizantisko baznīcu fragmentiem. Bagāts ar brīnumainiem grieķu mākslas un amatniecības izstrādājumiem, gleznām un dārglietām ir arī Benaka muzejs - eksponāti aptver vairāk nekā 5000 gadu ilgu laika periodu. Te ir arī Krētas skolas ikonas un slavenā Sv. Annas ikona ar Jaunavu Mariju rokās. Atēnu nomalē atrodas unikāli simetriskas konstrukcijas Dafnes klosteris (nosaukums radies pateicoties apkārt augošajiem lauru kokiem, kurus grieķiski sauc dafnes), diemžēl 2000. gada zemestrīcē baznīca ir cietusi, tāpēc tagad tiek restaurētas ievērojamās Kristus Visuvaldītāja un Svētā Vakarēdiena mozaīkas.
Augstu kalnos kā ērgļu ligzdas
Ap četriem
naktī mēs, septiņas sievietes, iespiedāmies viesnīcas saimniekdēla Tarasa
sagrabējušajā divdurvju žigulītī, kuru viņš kā jau vietējais, labi
pārzinādams kalnainos līkločus, meistarīgi vadīja augšup pa ceļu. Pēc kādām
desmit minūtēm viņš apturēja mašīnu un teica: “Tālāk es jūs vairs nedrīkstu
vest. Te kaut kur ir trepes, kas ved uz klosteri.” Labi, ka debesīs spoži
spīdēja zvaigznes – starp kokiem vismaz izdevās samanīt pakāpienus.
Taustīdamās kāpām augšup, pārgājām pāri tiltiņam (kad vēlāk skatu kartēs
ieraudzīju, kādam bezdibenim esam gājušas pāri, šermuļi pārskrēja pār
kauliem – gaismā te būtu bail iet), tad nonācām pie klostera durvīm izbūvētā
apaļā laukumiņā. Tur spuldžu apspīdēti plīvoja divi karogi: zilibalts
Grieķijas un dzeltens ar divgalvainu ērgli (tāds vienmēr redzams pie
Grieķijas baznīcām, apliecinot piederību Konstantinopoles patriarhātam).
Laiku pa laikam atskanēja simandro klaudzieni noteiktā ritmā (mūki ar
āmuriņu sit pa koka dēlīti, modinot uz rīta lūgšanām). Gaidot vēl
paraudzījāmies lejup – tieši zem mums atradās nelielas klostera ēkas jumts,
bet mazajā pagalmiņa malā akurātā krusta formā
Laikā, kad
valdīja Johans Uresis (viņš bija arī labs draugs Sv. Atanāsijam un vēlāk
atteicās no valdnieka mantijas, kļuva par mūku un pieņēma vārdu Jāzeps),
uzlabojās klosteru labklājība, te tika uzcelta slimnīca, ūdens krātuve un
citas saimniecības būves. Tagad Svētā Atanāsija dibinātajā klosterī Lielais
Meteors (Megalo Meteoro) iekārtots muzejs – te redzam ēdamtelpu ar
mazu altāri galā, pagrabu ar vīna spiestuvi un mucām, nelielā telpā uz
plauktiem salikti šeit kādreiz dzīvojošo mūku galvaskausi un kauli.
Augstākajā vietā atrodas centrālā baznīca, tur satiku serbu priesteri
Efraimu, kurš mani pieveda pie Svētā Atanāsija un Jāzepa relikvijām. Viņš
arī pastāstīja, ka šī baznīca celta pēc Atona kalna dievnamu parauga, tādas
citur vairs neesot. Pēdējos gadu desmitos klostera dzīve dokumentēta bagātā
fotogrāfiju klāstā, tās stāsta par mūku ikdienas soli, kā arī lūgšanu
noskaņu
Pēc tam dodamies uz Varlāma klosteri, kas atrodas iepretim uz zemākas klints. Tajā 14. gs. uzkāpa askēts Varlāms un izcirta akmenī vairākas celles. Pēc tam viņš uztaisīja mazu baznīciņu, kur lūgties. Kad Varlāms nomira, ilgus gadus viņa mītne bija pamesta, taču pēc pusotra gadsimta divi brāļi Nektārijs un Teofans nolēma atjaunot dievnamu un uzcelt klosteri par godu vientuļniekam Varlāmam. Drīz šis klosteris uzplauka un turpina dzīvot vēl tagad. Centrālajā klostera baznīcā redzama ikona, kurā simboliski attēlots, ka abi brāļi Nektārijs un Teofans tur rokās klosteri. Tāpat kā visā Meteorā arī šeit pārņem brīnumainas izjūtas, svētbijība. Kādā brīdī pamanīju, ka jau labu laiku nepārtraukti skaitu Jēzus lūgšanu (Kungs, Jēzu Kristu, apžēlojies par mani). Taču varbūt tā vienkārši skan visapkārt?
Šeit,
augstajās klintīs, laiks bija kā apstājies, ar grūtībām piespiedu sevi
fiksēt, cik nepielūdzami pulkstenis rāda – diemžēl laiks doties projām. Tas
bija ļoti sāpīgi, apzinoties, cik daudz vēl te ir ko redzēt un izjust, bet
nākas pakļauties pārējā grupā valdošajām vēlmēm braukt lejā un iepirkties
suvenīru veikaliņos. Iztēlē vēl vairākas stundas klaiņoju pa stāvajām
klosteru trepēm, acu priekšā aizvien vēl slīdēja kalnu ainavas… Atcerējos vēl serbu priestera stāstīto par Atona kalnu, kuru dēvē arī par Dievmātes dārzu. Gara acīm skatīju brīnumaino dabu un jūras krastu, neskaitāmo klosteru dievnamu torņus. Reiz lasīju, kā turp pa jūru atpeldējusi Ibērijas Dievmātes ikona… Cik labi, ka Atēnu Bizantijas muzejā izdevās iegādāt grāmatu par Atona kalnu (vācu valodā), kuras ilustrācijas rada pat savdabīgu klātbūtnes izjūtu. Tā nu sākās ceļš uz māju pusi. Pēc Meteoras izbaudījām vēl fantastisku braucienu cauri Pindu kalnu grēdām ar neskaitāmiem kalnu ciematiņiem, starp kuriem bija arī Svētā Georgija ciems. Visbeidzot nonācām ostas pilsētā Igumenicā, no turienes tad arī prāmis aizveda mūs prom no Grieķijas. Ardievu, Grieķija! P.S. Atceroties klosterus augstu kalnu virsotnēs, saprotu, kāpēc saka, ka tur mūki ir tuvāk Dieva patvērumam un svētlaimei. Tāpēc arī prātā nāk 120.psalms:
"Es paceļu savas acis uz kalniem: no
kurienes gan nāks man palīdzība? Mana palīdzība nāk no Tā kunga., kas
radījis debesis un zemi. Viņš neļaus tavai kājai slīdēt; kas tevi sargā, tas
nesnauž! Redzi, Israēla sargs nesnauž un neguļ. Tas Kungs ir Tavs sargs, Tas
Kungs ir tava paēna pa tavu labo roku, ka dienā saule tevi nespiež, nedz
mēness naktī. Tas Kungs lai tevi pasargā no visa ļauna, Viņš lai pasargā
tavu dvēseli tagad, vienmēr un mūžīgi mūžos."
|