![]() |
Ar Augstisvētītā Rīgas un visas Latvijas metropolīta Aleksandra svētību |
|
|
LV |
|
Svētais
imperators Konstantīns (306-337), kurš Baznīcā tiek saukts par
apustuļiemlīdzīgo, bet vispasaules vēsturē saukts par Lielo, bija cēzera
Konstancija Hlora (305-306), kurš valdīja Gallijā un Britānijā, dēls.
Milzīgā Romas impērija tajā laikā bija sadalīta Rietumu un Austrumu daļās,
kuru galvgalī atradās divi patstāvīgi imperatori, saukti par līdzvaldniekiem,
viens no tiem – Rietumu daļā – bija imperatora Konstantīna tēvs. Svētā
ķēniņiene Helēna, imperatora Konstantīna māte, bija kristiete. Nākamais
visas Romas impērijas valdnieks – Konstantīns – tika audzināts ar cieņu pret
kristīgo ticību. Viņa tēvs nevajāja kristiešus viņa pārvaldāmajās zemēs, tai
laikā kad visā pārējā impērijā kristiešus nežēlīgi vajāja imperatori
Diokletiāns (284-305), viņa līdzvaldnieks Maksimiāns Galerijs (305-311)
Austrumos un Maksimiāns Gerkuls (284-305) Rietumos. Pēc Konstancija Hlora
nāves viņa dēls Konstantīns 306. gadā tika iecelts par Gallijas un
Britānijas imperatoru. Pirmais jaunā imperatora darbs bija pasludināt
kristīgās ticības brīvību viņam pakļautajās zemēs. Elku kalpošanas fanātiķis
Maksimiāns Galerijs Austrumos un nežēlīgais tirāns Maksentijs Rietumos
ienīda imperatoru Konstantīnu un plānoja gāzt viņu no troņa un nogalināt,
bet Konstantīns aizsteidzās priekšā viņiem ar rindu karu, un ar Dieva
palīgu, sakāva visus savus pretiniekus. Viņš lūdza Dievu dot viņam zīmi,
kura iedvesmotu viņa karaspēku drosmīgi
Atteicies no
elku kalpības (pagānisma), imperators neatstāja par impērijas galvaspilsētu
seno Romu, kas bija pagāniskās valsts galvaspilsēta, un pārnesa savu
galvaspilsētu uz austrumiem, uz Bizances pilsētu, kura tika pārdēvēta par
Konstantinopoli[1].
Konstantīns bija dziļi pārliecināts, ka tikai kristīgā ticība var apvienot
milzīgo daudznacionālo Romas impēriju. Viņš visādi atbalstīja Baznīcu,
atgrieza no izsūtījuma apliecinātājus-kristiešus, cēla baznīcas, rūpējās par
garīdzniecību. Ļoti godājot Kristus Krustu, imperators vēlējās atrast pašu
Dzīvudarošo Krustu, kurā tika sists mūsu Kungs Jēzus Kristus. Ar šo mērķi
viņš sūtīja uz Jeruzalemi savu māti – svēto ķēniņieni Helēnu, dodot viņai
lielas
Kristīgās Baznīcas mierīgā pastāvēšana tika izjaukta ar iekšējiem nesaskaņām parādījušās herēzes dēļ. Vēl imperatora Konstantīna darbības sākumā Rietumos parādījās donātistu un novaciāņu herēzes, kuri pieprasīja atkārtoti kristīt kristiešu vajāšanu laikā no Baznīcas atkritušos. Šī herēze, kuru noliedza divi vietējie koncili, tika pavisam nosodīta Milānas koncilā 316. gadā. Bet īpaši postoša Baznīcai bija Austrumos dzimusī Ārija herēze, kura iedrošinājās noliegt Dieva Dēla Dievišķo dabu un mācīt par Jēzus Kristus radīšanu. Pēc imperatora pavēles, tika sasaukts Pirmais Vispasaules Koncils 325. gadā Nīkajā. Šajā Koncilā sapulcējās 318 bīskapi, tā dalībnieki bija vajāšanu perioda bīskapi-apliecinātāji un citi Baznīcas spīdekļi, starp kuriem arī svētītājs Mirras Likijas Nikolajs. Arī imperators piedalījās Koncila sēdēs. Ārija herēze tika nosodīta un sastādīts Ticības simbols, kurā tika ieviests termins „ar Tēvu vienādas būtības (vienbūtīgs)”, uz visiem laikiem nostiprinot pareizticīgo kristiešu apziņā patiesību par Jēzus Kristus Dievišķību, Kurš pieņēma cilvēka dabu, lai izpirktu visu cilvēku dzimtu. Pēc Nīkajas Koncila apustuļiemlīdzīgais Konstantīns turpināja aktīvu darbību Baznīcas labā. Savas dzīves beigās viņš pieņēma svēto Kristību, kurai gatavojās visu savu dzīvi. Svētais Konstantīns mira Vasarsvētku dienā 337. gadā un tika apglabāts svēto Apustuļu baznīcā, iepriekš viņam sagatavotājā kapavietā.
|