Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
-
Apakštērps,
podrizņiks
(Ïîäðèçíèê)
- priestera un arhiereja tērpa elements. Būtībā ir stihars, bet ar
šaurām piedurknēm. Apakštērps parasti ir gaišā krāsā. Tā nosaukts tādēļ, ka
priesteris un arhierejs to nēsā zem citām drēbēm (zem virsdrēbes - felones).
Apakštērpu apģērbj arhierejs un priesteris rizas vietā kalpojot liturģiju.
Attēls
-
Epitrahils
(Åïèòðàõèëü) – (no grieķu val. epiv – uz, travchlo – kakls). Priestera tērpa
elements. Izskatās līdzīgi kā diakona orars, bet valkāts pār abiem pleciem,
priekšā ērtības labad sašūti kopā, nozīmē, ka
priesterim, salīdzinot ar
diakonu ir dota divkārtēja sv. Gara žēlastība. Pie grēksūdzes priesteris,
kad pasludina grēku atlaišanu to liek uz grēkus nožēlojošā galvas, kad
pasludina tam grēku atlaišanu, vai laulību noslēpumā to aptin ap savu roku,
kad laulājamos ved trīs reizes apkārt analojam.
Attēls
Attēls
-
Felone, riza
(Ðèçà,
Ôåëîíü) – (krētiešu - visupārklājošs, visuapklājošs; gr. - apmetnis).
Priestera tērpa elements. Ir plats un garš audums, kas apklāj visu ķermeni,
bez piedurknēm un atveri galvai. To ģērbj virs citām drēbēm. Tā rotāta
daudziem krustiem. Ķermeņa priekšpusē felone ir īsa, lai būtu vieglāk
kustēties kalpojot. Felone atgādina tērpu, kurā ietērpa Kristu romiešu
karavīri, atgādinot, ka kalpojot priesterim jābūt līdzīgam Jēzum Kristum,
kas sevi ziedojis
cilvēkiem, un tādēļ viņam jātērpjas taisnībā visos darbos un jāpriecājas tai
Kungā, ka viņam vairāk kā citiem ir jāstāv par taisnību. Par feloni senatnē
sauca garu virsējo apģērbu bez piedurknēm, kas apņēma ķermeni no visām pusēm
un līdzinājās tai, ko nēsāja Kristus un Apustuļi (2. Tim., 4, 13), tādēļ
baznīca to arī pieskaitīja svētiem ietērpiem. Turklāt Krievijā ērtību labad
tās priekšējā daļa tiek nogriezta, Grieķijā tā arī tagad saglabājusi seno
formu. Attēls
-
Josta -
Bīskapu un
priesteru apģērba sastāvdaļa. Tā simbolizē Dieva spēku, kas stiprina
svētkalpotājus
viņu
darbā.
Attēls
-
Kamilavka
- augsta galvassega, kura tiek dota priesterim kā apbalvojums. Kamilavku
priesteris var nēsāt baznīcā, veikt tajā dievkalpojumus, pretēji skufijai,
kuru ienākot baznīcā ir jānoņem.
Attēls
-
Klobuks
- mūku un bīskapu galvassega. Tā ir it kā apvienoti kukols un kamilavka. Uz
melnas kamilavkas it kā virsū uzklāts melns pārklājs, kura apakšējā daļa,
kas pārklāj muguru, sadalās trijās daļās, simbolizējot trīskāršu svētību,
kas klāj mūka domas. Baltas klobukus nēsā metropolīti
un ekzarhi, (melnu - mūki, hieromūki, arhimandrīti, bīskapi un arhibīskapi). Arī patriarha klobuks
ir balts, bet pēc formas atšķiras no metropolītu galvassegām. Tas ir apaļš,
apklāts ar kolpaku. Divi gali nolaižas uz patriarha krūtīm , trešais uz
muguras. Klobuka augšpusē ir krusts, priekšpusē ikonas, uz kukola galiem -
sešspārnu serafu attēli. Patriahu un metropolītu klobuku baltā krāsa
simbolizē domušķīstību un Baznīcas augstāko hierarhu apgaismošanu ar
Dievišķo gaismu. Klobuku sauc par "pestīšanas cerības bruņucepuri" pēc
apustuļa Pāvila vārdiem: "...ņemiet arī pestīšanas bruņu cepuri un Gara
zobenu, tas ir, Dieva vārdu" (Ef. 6, 14-17)
Attēls
-
Kukols
- shimas mūka galvas sega, ar baltiem krustiem, kas simbolizē domu pazemību.
Attēls
-
Liturģiskās
krāsas (svētkalpotāju apģērbos uc.)
- altāra pārklāji un
garīdznieku dievkalpojuma tērpi ir dažādās krāsās un tās ir atkarīgas no
svētkiem, kādi tiek svinēti dievkalpojumā. Sarkanā krāsa ir Lieldienu
svētku nedēļas krāsa, arī mocekļu piemiņas dienās; zelta un dzeltenā
krāsa - Kunga svētkos (Kristus Dzimšanas, Kunga Satikšanas templī, Kunga
Apskaidrošanas, Kunga Debesbraukšanas), svētdienās, apustuļu un svētītāju
piemiņas dienās; baltā krāsa - Kunga Kristību svētkos (Dieva
Parādīšanās svētkos); zilā un baltā krāsa Dievmātes svētkos
(Dievmātes Ievešanas templī, Labās Vēsts Pasludināšanas, Aizmigšanas
svētkos), arī Eņģeļu svētkos; violetā vai tumšsarkanā - Kunga Krusta
svētkos (Krusta Pacelšanas u.c.); zaļā - Svētās Trejādības, Svētā
Gara, Kunga ieiešanas Jeruzalemē svētkos un arī sirdsskaidro piemiņas
dienās; melnā krāsa (vai citu krāsu tumšie toņi) - Lielā Gavēņa
dievkalpojumos. Lieldienu svētkos svētkalpotāji tērpjas pēc kārtas vairāku
krāsu tērpos. Bērēs tiek lietoti baltie tērpi.
-
Lūgšanu krelles -
tiās ir uz diega uzvērtas koka pērlītes (Pareizticīgajā Baznīcā tās biežāk
ir izgatavotas no vilnas dzijas, uz kuras uzsieti mezgli), kuras palīdz
skaitīt lūgšanas. Tās ir jālieto visiem mūkiem, jo mūka varoņdarbs pirmkārt
ir nepārtraukta lūgšana. Ērtības labad pēc katrām 10 pērlītēm ir viena
lielāka, lai tās atdalītu. Lūgšanu kreļļu garīgā jēga ir glābšanas kāpnes,
"Gara zobens".
-
Mantija
jeb palijs
– (gr. mantion – apmetnis, mētelis). Garš apmetnis bez piedurknēm, aizpogāts
pie kakla un apakšmalā, ko velk virs apakštērpa. 1) daļa arhiereja un
arhimandrīta tērpa (pārsvarā violetā krāsā), bet vienmēr svītrots
apzīmējot bīskapa svētības bagātību
Attēls
Attēls;
2) mazās un lielās shimas mūka tērps (melnā krāsā)
Attēls.
-
Mitra
(Ìèòðà) – (no grieķu val. – savienoju). Nozīmē saiti, didēmu, kroni. Goda
zīme. Dārgakmeņiem izrotāta bīskapa galvassega, kas simbolizē bīskapa augsto
garīgo varu pār ganāmo pulku. Ķēniņa rota tiek dota garīdzniekam, jo
kalpojot viņš it kā ataino Jēzu Kristu. Simbolika: varas zīme, ko dod
baznīca, kā arī simbolizē ērkšķu kroni, kas bija galvā Jēzum Kristum. To dod
bīskapiem, arhimandrītiem un dažiem protoerejiem.
Attēls
Attēls
Omofors
– (no grieķu
vārdiem: plecs un
nest).
Daļa no
arhiereja tērpa – plata lente ar krustu attēliem, kas apņem kaklu un ar
vienu galu nokarājas pār krūtīm ar otru pār muguru (lielais omofors) vai ar
abiem galiem uz krūtīm (mazais omofors). Tas atgādina bīskapam par viņa
pienākumu rūpēties par nomaldījušos atgriešanu uz patiesības ceļa līdzīgi
Evaņģēlija labajam ganam, kas uz saviem pleciem pārnes mājās nomaldījušos
avi. Omofors ir bīskapa amata atšķirības zīme, bez kura viņš nav tiesīgs
noturēt nevienu dievkalpojumu.
Attēls
Attēls
Orars
(Îðàðü, Îðàðèé) – (no gr. stunda, brīdis) diakona tērpa piederums. Gara, ar
krustiem izšūta lente, kuru diakons nēsā pār kreiso plecu, bet arhidiakons -
krustveidīgi pāri pleciem. Nozīmē to, ka Dieva žēlastība pār baznīcas kalpu
top izlieta lielā mērā. Vienu orara galu paceldams, diakons dara ļaudīm
zināmu, kad būs Dievu lūgt un dziedātājiem, kad dziedāt.
Attēls
-
Palica,
sānauts
– arhiereja, arhimandrīta un priestera dievkalpojuma tērpa daļa – auduma
kvadrāts vai rombs ar krusta attēlu, piekārts aiz asā gala pie labā gurna.
Simbolizē garīgo zobenu, t.i., Dieva vārdu, kas ir pastāvīgs gana
apbruņojums.
Attēls Attēls
-
Panagija
–
(no grieķu vārdiem: viss un svēts). 1) neliela Dievmātes ikona, ko bīskaps
nēsā uz krūtīm kā arhiereja titula zīmi.
Attēls
2) Prosfora, no kuras liturģijas laikā tiek izņemta daļiņa Dievmātes
piemiņai.
-
Riza
– 1) sk.
felone
Attēls;
2) metālisks ikonas pārklājums, kas atstāj redzamas tikai seju un rokas
gleznotajam attēlam
Attēls.
-
Sakoss
(Ñàêêîñ) - (no ēbr. vārda šāk – maiss, skrandas). Bīskapa tērpa elements.
Sakoss ir īss virstērps ar īsām piedurknēm. Aizvieto priestera feloni.
Garīgā ziņā nozīmē to pašu ko felone. Ir sēru, pazemības, grēku nožēlas (Jer.
48: 37; Lūk. 10: 13) tērps.
Attēls
Attēls
Skufja
(Ñêóôÿ) – (gr. skouvfia, skovufo - trauks dzeršanai). Neliela piramidāla
cepure violetā (baltai garīdzniecībai) vai melnā krāsā. Agrāk to ik dienas
nēsāja garīdznieki, tagad tā ir goda zīme.
Attēls
Zizlis,
paterisa
(Ïîñîõ, Ïàòåðèññà, Æåçë) - arhiereja, arhimandrīta vai igumena (igumenes)
amata zīme. Ir gana varas zīme pār ganāmpulku un zīme tēvišķai gādībai pār
tiem, tādēļ zizli sauc arī paterisa - no vārda “tēvs”.
Tai ir apgriezta enkura forma (senākā)
vai arī šķērslim ir divu čūsku, kuru galvas vērstas viena pret otru forma.
Attēls
Attēls
|