Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
-
Aizkars.
Katapetasma. Çàâåñà. Çàâåñà öåðêîâíàÿ. Êàòàïåòàñìà. Çàïîíû. Ķēniņa
durvis no altāra puses aizsedz aizkars - katapetasma. Aizkara atvēršana
nozīmē, ka pestīšanas noslēpums, kurš senos laikos bijis cilvēkiem
nesaprotams, tagad atklājās. Aizkara atvēršanas un aizvēršanas simbolika
mainās atkarībā no dievkalpojuma;
piemēram: Liturģijā aizkara atvēršana
nozīmē kapa atdarīšanos un Kristus augšāmcelšanos. Aizkara aizvēršana
liturģijā pie Lielās ieiešanas nozīmē, ka Kristus kaps tika
aizzīmogots un tam pielikti sargi.
-
Analojs
(Àíàëîé) – (gr. - grāmatu paliktnis).
Īpašs, augsts, četrstūrains galdiņš ar slīpu virsmu, uz kura liek svētos
Rakstus, kad diakons lasa Evaņģēliju. Uz tā novieto arī ikonas.
Attēls
-
Antidors
– (gr. "dāvanas vietā"). Prosforas daļas pēc Jēra izņemšanas. Antidoru
izdala Liturģijas beigās. Antidors jāapēd pirms cietas barības ēšanas.
Antidoru nedod citticībniekiem un nekristītiem.
Attēls
-
Antiminss
- bīskapa iesvētīta zīda vai linu drēbe, tā atrodas uz altāra galda un
attēlo Kristus guldīšanu kapā un četrus evaņģēlistus. To lieto Liturģijas
laikā, bez antiminsa Euharistiju nevar noturēt. Antiminsā ir iešūts kāds
svēto vai mocekļu relikviju gabaliņš. Tas tiek darīts, turpinot
pirmkristiešu tradīciju liturģiju noturēt virs mocekļu kapavietas. Arī
mūsdienās zem katra altāra galda baznīcās ir vai nu svētā kaps vai kāds
relikviju gabaliņš, vai tiek lietots antiminss. Antiminssus sāka lietot tad,
kad priesteru kalpošana tika apspiesta (ne baznīcās, mājās, būdās, mežā uz
akmens) - tādēļ to mēdz dēvēt arī par pārnēsajamo altāri.
Attēls
Attēls
Attēls
-
Artoss
(Àðòîñ) – (gr. artos – raudzēta maize) (Ap.d.20:7; 1.Kor.10:16 -17;
11,:23-28). Raudzēta maize, kas tiek svētīta Lieldienu dienā, lasot īpašu
lūgšanu. To glabā dievnamā visu nedēļu pēc Lieldienām uz analoja pretī
ikonostasam, bet sestdienā sadala un izdala ticīgajiem kā svētumu, kam
jāatgādina par Pestītāja klātbūtni. (Neraudzētu maizi grieķu valodā apzīmē
citā vārdā - azymos” – rauši).
-
Sv. Biķeris,
portīrs
(×àøà. Ïîòèð) – (pothvrion - trauks dzeršanai, no pivnw – dzeru). No Sv.
Biķera pareizticīgo baznīcā bauda sv. Kristus Miesu un Asinis. — simbolizē
to biķeri, ko Kristus Pestītājs deva mācekļiem pēdējā vakarēdienā.
Proskomīdijā Biķerī ielej vīnu ar ūdeni, kurš liturģijā, piesaucot sv.Garu,
pārvēršās par patiesām Jēzus Kristus Asinīm.
Attēls
Dikirijs
- divzaru svečturis, kuru lieto bīskaps, svētot ticīgos. Tas simbolizē
Kristus divas dabas.
Attēls
Sv. Dāvanu
pārnēsājamais šķirstiņš
(Äàðîíîñèöà) - lai vajadzības gadījumā sv. Dāvanas varētu aiznest uz mājām
pie slimniekiem. Parasti sastāv no divām daļām. Vienā atrodas šķirstiņš ar
sv. Dāvanām, otrā neliels biķerītis un karotīte. Priesteris to nes nelielā
somiņā uz krūtīm.
Attēls
Attēls
-
Sv. Dāvanu glabātava - atrodas uz altārgalda.
Attēls
Attēls
Attēls
-
Diskoss
– šķīvis, uz kura tiek novietotas dievkalpojumam sagatavotās prosforas,
simbolizē trauku, kuru Lielajā ceturtdienā pēdējā Vakarēdienā lietoja Jēzus
Kristus un apustuļi.
Attēls
Attēls
Ērglītis
(Îðëåöû) - apaļa grīdassedziņa, uz kuras attēlots virs pilsētas lidojošs
ērglis. Goda zīme arhierejiem. Norāda uz bīskapa augstajiem pienākumiem,
bīskapa pārraudzību pār savu eparhiju. Arhiereju uzved uz ērglīša to
iesvētot.
Attēls
-
Gaiss
(Âîçäóõ)
– dievkalpojuma piederums, sedziņa ar ko pārsedz dievkalpojuma trauku,
diskosu
Attēls
un mazais gaiss, ar ko apsedz biķeri
Attēls.
Attēls
-
Ikona
(Èêîíà) – (grieķu val. "tēls", "attēls"). Ir Jēzus Kristus, Dievmātes,
svēto, kāda Baznīcas vai Evaņģēlija notikuma attēlojums (parasti uz dēļa).
Ikona nav identiska reliģiskai gleznai, svētgleznai. Ikona ir jāsaprot kā
neredzamās pasaules redzams attēls, bet kristīgajā teoloģijā Simeons Jaunais
Teologs ir novilcis paralēli starp Kristus cilvēcisko dabu un ikonu. Pēdējā
tātad dod cilvēkam taustāmu iespēju “pieskarties” transcendentajam, citādi
netveramajam. Dogmatiski ikonu godāšana tika pamatota VIII gs. VII
Vispasaules koncilā.
Ikonostass
– (gr. eikonostasion). Ikonu siena, kas atdala altāri no pārējās baznīcas
telpas.
Attēls
Attēls
Kaceja -
kvēpināmais trauks, kas nav iekārts ķēdītēs.
-
Kandila
(Êàíäèëà) - (grieķu val. kandhvla - lampiņa). Lieli svečturi, kas
pareizticīgo baznīcā stāv ikonu priekšā. Ja svečturī ir no 7 - 12 svecēm,
tad to sauc par polikandilu, bet ja vairāk - par panikandilu. Bieži lielo
sveci, kura atrodas polikandila vidū negatavo no vaska, bet no porcelāna vai
metāla iekšpusē tā ir tukša, un tikai virspusē tiek ievietota metāla vai
stikla lampiņa.
Attēls
Karogs,
horugvs
– kokā piestiprināts audums ar Jēzus Kristus, Dievmātes vai svēto attēlu,
kuru nes krusta gājiena sākumā.
Attēls
Attēls
Attēls
Kvēpināmais
trauks, kadila
(Êàäèëüíèöà,
Êàäèëî) – trauks, kurā kvēpināšanai uz karstām oglēm tiek likta virsū
smaržviela - vīraks. Tas ir trauciņš ar vāciņu. Pie trauciņa piestiprinātas
diezgan garas 3 vai 4 ķēdītes, aiz kurām tur kvēpināmo trauku kvēpinot.
Attēls
Lampada
– eļļas lampiņa, kas tiek iedegta uz altāra, upurgalda un konu priekšā
baznīcā vai mājās. Var but iekārta ķēdītēs vai novietojama uz galda.
Attēls
Līķauts
(Ïëàùàíèöà)
– zīda drāna ar Jēzus Kristus miesas attēlu (pēc noņemšanas no Krusta), ko
iznes dievnama vidū Lielās Piektdienas un Lielās Sestdienas dievkalpojumos.
Attēls
Attēls
Attēls
Panikadils,
kroņlukturis (Ïàíèêàäèëî) – (no grieķu val. pa - viss un kandhla –
lampiņa). Panikandils ir pie griestiem pakārts kroņlukturis ar daudz svecēm
vai lampiņām.
Attēls
Attēls
Prosfora
(Ïðîñôîðà) – (gr. prosfora - pienešana, pienestā maize). Agrāk no kristiešu
pienestā labākā daļa tika izmantota euharistijā, pārējais tika izmantots
agapēs pēc liturģijas. Pēc liturģijas atdalīšanas no “mīlestības” vakariem
prosforas nosaukums saglabājās, bet tika attiecināts uz maizi, ko izmantoja
liturģijā. Šai maizei bija apaļa, saplacināta forma ar krusta attēlu uz tās.
Krievu pareizticīgā baznīcā patreiz izmanto prosforas, kas sastāv no divām
savā starpā savienotām, apaļām daļām, kas nozīmē to, ka Jēzum Kristum ir
divas dabas, dievišķā un cilvēcīgā, kas ar šīs prosforas starpniecību tiek
pienests euharistijas svētdarbībā Mūžīgajam Tēvam kā upuris par debišķīgo un
zemišķo. Uz šīs prosforas, kā krusta upura, kas tiek pacelts debesu altārī,
baznīca ataino krustu ar Jēzus Kristus vārda pirmajiem burtiem IC XC un
burtiem NIKA (gr. uzvara), kas apzīmē Kristus uzvaru. Šādu zīmogu uz krievu
pareizticīgās baznīcas prosforas apstiprinājis Maskavas lielais koncils
1667. g. Prosforas tiek gatavota no labākajiem kviešu miltiem, kas iejaukti
ar tīru ūdeni un sāls piedevu un raugu. Cep prosforu cepēja skaitot Jēzus
lūgšanu.
Attēls
Ripida
(Ðèïèäà) –
(grieķu val. – ripidion). Ripida ir ar eņģeļu attēliem (sešspārnu serafiem).
Agrāk kalpoja kā aizsargs, lai kukaiņi neiekļūtu sv. Dāvanās. Diakons to
vēcina virs sv. Dāvanām pēc vārdiem ,,Uzvaras dziesmu...”. Ripida atgādina
mums, ka dievišķajā liturģijā ir klāt un kopā ar mums sv. eņģeļi. Tiek
lietoti arī arhiereja dievkalpojumos.
Attēls
Septiņžuburu
svečturis, kandelabrs
(Ñåìèñâå÷íèê) - nosaukts pēc svētā Gara dāvanu skaita. Novietots uz
dievgalda.
Attēls
Šķēps –
dievkalpojuma piederums, īpaši veidots nazis, kas pēc izskata atgādina
miniatūru šķēpu, lieto prosforu sagriešanai dievkalpojumam, simbolizē
šķēpu
ar kuru tika caurdurts Kristus sāns.
Attēls
-
Šķirsts,
šķirstiņš –
1) lāde, lādīte, kur tiek glabātas svēto relikvijas (mirstīgās atliekas) un
citi svētumi; var būt arī zārka lieluma šķirsts, kur atrodas svetā mirstīgās
atliekas (parasti atrodas baznīcā)
Attēls;
2) ar zeltu rotāta lāde, izgatavota pēc Dieva pavēles pie Sinajas kalna un
paredzēts 10 baušļu akmens plākšņu glabāšanai.
-
Svece -
aizdegta svece, kas stāv (vai tiek nesta) Evaņģēlija priekšā lasīšanas
laikā, atgādina par mūsu Kunga Priekšgājēju Jāni Kristītāju, kas bija nācis
pasaulē, lai apgaismotu cilvēkiem ceļu pie Pestītāja. Tai pašā laikā
aizdegtā svece simbolizē garīgo gaismu, kas apgaismo dievbijīgu cilvēku
sirdis. Ar svecēm ikonu priekšā ticīgie rāda, ka viņu sirdis līdzīgi
svecēm deg mīlestībā uz Dievu un Viņa svētajiem. Arī Jaunās Derības bezasiņu
dedzināmais upuris. Vecās Derības teltī Dievs pavēlēja dedzināt sveces un
eļļas lampiņas no saules lēkta līdz rietam (nevis naktī).
-
Svētku ikona –
ikona, kas attēlo svinamo notikumu (vai tā svētā ikona, kura piemiņas dienu
svin); atrodas uz analoja dievnama centrā.
Trikirijs
- Trijzaru svečturis, ko lieto tam pašam mērķim kā dikiriju.
Attēls
Vīraks
(Ëàäàí) – (latviski no vācu. Weihrauch). Smaržīgi, aromātiski sveķi, ko liek
kvēpināmā uz karstām oglēm un izmanto dievkalpojumos. Simbolizē Debesu
dievkalpojuma atkārtojumu Jesajas grāmatā (6.nod.), lūgšanas, kas paceļas kā
dūmi pie Dieva u.c.
Zvaigznīte
–
dievkalpojuma piederums, liek virs diskosa un tam pāri pārklāj gaisu
(sedziņu).
Attēls
Attēls
|