Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
Svētītājs
Gregors Teologs (25. janvāris, 30. janvāris) |
Svētītājs Gregors Teologs,
Konstantinopoles arhibīskaps, Vispārējo baznīcas Koncilu tēvs un Baznīcas
skolotājs, piedzima augstdzimušu kristiešu ģimenē 329. gadā Arinazē (netālu
no Kapedoķijas pilsētas Nazianzas). Viņa tēvs, arī bīskaps Gregors, bija
Nazianzas bīskaps (piem. 1. janvārī). Māte, svētā Nonna (+374, piem. 5.
augustā), lūdza Dievam, lai Viņš dāvā dēlu, dodot solījumu, ka dēlu novēlēs
Kungam. Pirmdzimto viņa nosauca par Gregoru, kā viņai tika atklāts sapnī.
Kad dēls iemācījās lasīt, māte uzdāvināja viņam Svētos Rakstus. Svētais
Gregors ieguva pašu pilnīgāko un vispusīgāko izglītību; pēc mājas nodarbībām
ar tēvoci Amfilohiju, pieredzējušu retorikas pasniedzēju, viņš mācījās
Palestīnas Cēzarejas skolās, kur bija bagātīga mocekļa Pamfilona sakrāta
bibliotēka, Aleksandrijā, kur mācījās Origēna darbus, un beidzot Atēnās, kur
īpaši satuvinājās ar sv. Bazīliju Lielo, ar kuru bija pazīstams nedaudz
iepriekš un viņa draudzību sv. Gregors uzskatīja labāku par augstāko skolu.
Ceļā no Aleksandrijas uz Hellādu (352. gadā), briesmīgas ilgas vētras laikā,
viņš baidījās tikai par to, ka „nāvējošie viļņi viņu šķirs no attīrošajiem
ūdeņiem”. „Divpadsmit
dienas un naktis – stāsta svētais Gregors, - es gulēju uz kuģa klāja, lūdzot
žēlsirdīgo Dievu par glābšanu, un šajās briesmās es devu solījumu veltīt
sevi Dievam un solījuma dēļ tiku glābts”.
Sv. Gregors
Atēnās pavadīja sešus gadus, mācoties retoriku (oratora runas mākslu),
poēziju, ģeometriju un astronomiju, viņa skolotāji bija slaveni pagānu
retori Timerijs un Proresijs. Atēnās sv. Gregors iepazinās ar Juliānu (ar
pievārdu Atkritējs, kad viņš kļuva par imperatoru, atteicās no kristietības
un mēģināja atjaunot Romas impērijā pagānismu (361-363. g)). Pazīšanās ar
Juliānu, atkritēju no Kristus ticības, drīz pārvērtās nesamierināmā naidā.
Pēc skolu
beigšanas, sv. Gregors, kādu laiku palika Atēnās un pasniedza daiļrunāšanas
stundas. Viņš lieliski pārzināja pagānisko pirmskristīgo filozofiju un
literatūru.
358. gadā sv.
Gregors slepeni pameta Atēnas un atgriezās pie vecākiem Nazianzā. Šeit viņš,
gandrīz 30 gadīgs, pieņēma no sava tēva svēto Kristību. Tagad viņš, katram
„vairāk nozīmēja būt pie Dieva pēdējam, nekā pirmajam pie ķēniņa”, šaubījās
tikai tajā, kuram ceļam „dot priekšroku: apcerei vai darbībai”.
Pēc svētā
Bazīlija ielūguma, viņš devās uz tuksnesi, lai svētcīnītos kopā ar viņu.
Pēc
tēva pieprasījuma, sv. Gregors 361. gadā atgriezās Nazianzā un pieņēma
presbitera kārtu. Tomēr jūtot, ka vientulība un bezvārdu lūgšanas ir
neizmērojami tuvākas nekā priestera darbība, svētais Gregors atkal
aizsteidzās uz tuksnesi pie svētā Bazīlija. Tur vientulībā, viņš stiprinājās
garā, atrada spēkus atgriezties pie draudzes un godīgi izpildīt savu
pienākumu. Drīz svētajam Gregoram nācās samierināt bīskapu ar draudzi, kura
apvainoja savu priesteri par divdomīgu ticības dogmu izskaidrošanu. Svētais
Gregors deva laiku draudzei, lai nomierinātu pirmās jūtas, bet pēc tam
pārliecināja tēvu atklāti atzīt savu kļūdu. Pēc tam sakot sprediķi par
izlīgšanas nepieciešamību, panāca vēlamo.
Pa to laiku, viņa
draugs Bazīlijs Lielais, jau sasniedza augsto arhibīskapa kārtu. Svētais
Bazīlijs, piedāvāja Gregoram galvenā protobresbitera vietu savā katedrālē,
bet svētais Gregorijs atteicās no šī godājamā un ietekmīgā amata. Neilgu
laiku pēc tā, notika Gregora iesvētīšana pilsētas Sasminas bīskapa kārtā.
Bet lai palīdzētu novecojušajam tēvam, svētītājs Gregors palika Nazianzā, un
pēc tam tēva nāves, kādu laiku vadīja šīs pilsētas draudzi, bet viņš smagi
saslima. Izveseļojies, viņš devās uz vientuļu mitekli, kur gavēnī un
lūgšanās pavadīja apmēram trīs gadus.
Bet svētais
nevarēja paslēpties mūka cellē. Pēc Konstantinopoles patriarha Valenta nāves
378. gadā, Antiohijas koncils uzaicināja svētītāju Gregoru, lai viņš
palīdzētu Konstantinopoles baznīcai, kura tajā laikā vairāk nekā citas bija
herētiķu izpostīta. Viņš tur ieradās pašā spēcīgākajā ariāņu valdīšanas
laikā, kad viņi bija sagrābuši visas pilsētas baznīcas. Sv. Gregorijs
apmetās radinieku mājā. Vienu istabu viņš pārveidoja par baznīcu, nosaucot
to par Anastasiju, kas nozīmē „atdzimšana”, ar cerību, ka šeit atdzims
Pareizticība, un sāka sludināt. Visur valdīja herētiķi – ariāņi un
apolonāristi. Ariāņi apbēra viņu ar izsmieklu un lamām, apmētāja ar
akmeņiem, uzsūtīja slepenus slepkavas. Jo skaļāk skanēja sv. Gregora
sludināšana, jo lielāks bija to skaits, kas nāca uz baznīcu, jo lielāka auga
herētiķu pretošanās.
Naktī un
Lieldienām, 379. gadā 21. aprīlī, kad svētītājs Gregorijs veica
jaunatgriezto kristīšanu, apbruņots herētiķu pūlis iebruka baznīcā, un
izgāza akmeņu kaudzi uz pareizticīgajiem, nogalinot vienu bīskapu un
ievainojot sv. Gregoriju. Pacietība un tikumība bija svētajam labākās
bruņas, bet vārds sapulcināja pareizticīgos. Ar saviem spēcīgajiem
sprediķiem, ar savas dzīves piemēru un priesterisku centību viņš uzvarēja
Baznīcas ienaidniekus. Ļaudis satecēja no visām malām, lai klausītos viņa
iedvesmojošos sprediķus. Klausītāji viļņojās ap katedrāli līdzīgi vētrainai
jūrai, skaļi paužot piekrišanu ar roku plaukšķināšanu un izsaucieniem, bet ātrrakstītāji iemūžināja viņa vārdus. Katru dienu tūkstošiem cilvēku no
herētiķiem atgriezās pie Pareizticīgās Baznīcas.
Svētītāja
Gregorija rakstu darbi – sprediķi, vēstules, dzeja parāda, ka viņš tiecās
būt cienīgs Kristus patiesības sludinātājs. Viņam tika dāvāta runas dāvana,
un svētais to gribēja pienest kā dāvanu Dievam – Vārdam: „Šo dāvanu es
pienesu manam Dievam, šo dāvanu es veltu Viņam: - tas ir vienīgais, kas man
palicis un ar ko es esmu bagāts, no visa pārējā es atteicos pēc Gara
pavēles, visu, kas man bija iemainīju pret dārgu pērli. Tikai vārds man
pieder kā Vārda kalpam. Nekad labprātīgi negribētu nicināt šo bagātību, es
cienu to, tā man ir dārga, remdinos ar to vairāk kā citi remdinās ar visas
pasaules bagātībām. Tā – visas manas dzīves pavadone, labs padomdevējs un
sarunu biedrs, vadonis ceļā un Debesīm un centīgs cīņu biedrs.” Lai cienīgi
sludinātu Dieva vārdu, svētais rūpīgi gatavoja un apstrādāja savus darbus.
Piecās runās
(sprediķos) – „runās par Teoloģiju” pierādot Eudomija sekotāju slieksmi uz
daudzvārdīgu spriedelēšanu, svētītājs Gregors, pirmkārt, dod tiešus
norādījumus, kurš ar ko un kad var runāt teoloģiju (teoloģizēt). Par Dievu
var spriest tikai pieredzējuši, veiksmīgi apcerējumos un pirmkārt, tīri
miesā un dvēselē, vai vismaz attīrījuši sevi. Spriest par Dievu var tikai ar
to, kas tuvojas tam ar centību un dievbijību. Paskaidrojis, kāpēc Dievs
apslēpa cilvēkiem Savu būtību, svētais Gregors norāda, ka „miesā ietērpts
nevar ieraudzīt garīgas lietas bez miesiskā izmešanas”. Teoloģizēt ir tikai
tad atļauts, kad mēs esam brīvi no iekšējo iespaidu matērijas un no sirds
nemiera (dumpīguma), kad mūsu vadonis – prāts, nepieaug pie netīrām
iznīcīgām domām, tēliem. Atbildot eunomiāniešiem, kuri uzskata, ka ar
loģiskiem prāta slēdzieniem var saprast (sasniegt) Dievišķo būtību,
svētītājs paskaidroja, ka cilvēks iepazīst Dievu, kad viņa Dieva līdzībā
radītais un dievišķais sākums, tas ir – prāts savienojās ar radniecisko
Būtību. Tālāk ar Vecās Derības patriarhu, praviešu un apustuļu piemēriem ir
parādīts, ka zemes cilvēkam Dieva būtība ir neizprotama. Svētais Gregors
citēja arī Eunomija nīcīgo aplamo prātuļojumu: „Dievs dzemdināja Dēlu, vai
nu pēc Savas gribas, vai arī pret gribu. Ja Viņš dzemdināja pret gribu, tad
Viņu piespieda vajadzība. Ja pēc Savas gribas, tad Dēls ir gribēts Dēls”.
Atspēkojot tādus
spriedumus, svētītājs parāda ļaunumu, ko tas nodara cilvēkam: „Tu pats, kas
runā tik neapdomīgi, pēc vēlēšanās vai ne pēc sava tēva vēlēšanās esi
cēlies? Ja ne pēc vēlēšanās, tad ja tavs tēvs ir cietis vardarbību. No kā
tad tas ir? Uz dabu tu norādīt nevari: tā godā šķīstību. Bet ja pēc
vēlēšanās, tad ar nedaudziem vārdiem tu pats sev zaudē tēvu; vai arī kļūsti
nevis tēva, bet vēlēšanās dēls.” Pēc tam svētais Gregors vērsās pie
Svētajiem Rakstiem, ar īpašu uzmanību atlasot tās vietas, kur norādīts uz
Dieva Dēla Dievišķo dabu. Svētā Gregora daudzie Svēto Rakstu skaidrojumi
veltīti, lai izskaidrotu domu, ka Pestītāja Dievišķais spēks darbojās pat
tad, kad cilvēku pestīšanas labad Viņš pieņēma nevarīgo dabu. Svētītāja
Gregora runās īpašu vietu ieņem polemika pret eunomiāņiem, kas zaimoja Svēto
Garu.
Uzmanīgi izpētot
visu, kas Evaņģēlijā ir par Vissvētās Trijādības Trešo Personu, svētītājs
atspēko eunomiāņu herēzi, kas noliedza Svētā Gara Dievību. Viņš nonāk pie
diviem pamatsecinājumiem. Pirmkārt, lasot Svētos Rakstus, jāatsakās no aklā
burtiskuma un jāiemācās saprast tā garīgo jēgu. Otrkārt, Vecajā Derībā
Svētais Gars darbojās slēptāk, bet Jaunajā Derībā „Svētais Gars mājo ar mums
un visskaidrākajā veidā mums sevi atklāj. Kamēr neatzina Tēvu par Dievu,
bija nedroši sludināt par Dēlu, un kamēr nepieņēma Dēlu, bija nedroši,
izteikšos mazliet drosmīgi, apgrūtināt mūs ar Svēto Garu. Svētā Gara Dievība
– augsta mācība. Tavā priekšā ir daudzas liecības. Piedzimst Kristus – pirms
tam nonāk Svētais Gars; Kristus Kristības – Gars liecina; Kristus veic
brīnumus – Gars pavada; Kristus Debesbraukšana – Gars atnāk Viņa vietā. Un
kas gan ir varens un Dievišķs, ko Viņš nevarētu? Kāds Vārds, Dievībai
piederošs nepieder Viņam izņemot nepiedzimis un piedzimis?... Es izbrīnos,
kad redzu tādu nosaukumu bagātību, - trīcu, kad padomāju, kādus Vārdus zaimo
tie, kas saceļas pret Garu!”
Svētītāja
Gregora runu saturs ar to nebeidzas. Viņš sarakstījis: piecas slavinošas
runas, deviņas svētkus skaidrojošas runas, divas Juliānu Atkritēju
atmaskojušas runas – „divi stabi, uz kuriem pēctečiem neizdzēšami uzrakstīts
Juliāna negods” un runas par citām tēmām. Pavisam ir saglabājušās 45
svētītāja Gregora runas. Svētītāja vēstules pieder pie labākajiem teoloģijas
darbiem. Tās visas ir meistarīgi nostrādātas un vairākumā tās ir īsas. Savās
himnās svētītājs Gregors, kā arī visā, dzīvoja Kristum. „Ja herētiķiem ir
garas runas (sprediķi) – jauni psalmi, pretrunā ar Dāvidu, un jauka
(patīkama) dzeja tiek uzskatīta par trešo Derību, tad arī mēs dziedāsim
psalmus, un mēs sāksim rakstīt daudz un sastādīsim paraugus” – saka
svētītājs. Par savu poētisko dāvanu svētītājs rakstīja tā: „Es – Dieva
miesas loceklis, un saldā rakstītā dziesmā augsti slavēju Visaugsto Ķēniņu;
visi Viņa priekšā dreb.”
Slava par
pareizticīgo sludinātāju izplatījās gan Austrumos, gan Rietumos. Bet
svētītājs impērijas galvaspilsētā dzīvoja kā tuksnesī – „viņa ēdiens bija
tuksneša ēdiens; apģērbs – vienkāršs, izturēšanās vienkārša, statuss galmā –
galmā viņš neko nemeklēja”. Slimības laikā svētītājam tika izdarīts
trieciens. Tas, kuru viņš uzskatīja par savu draugu, filozofs Maksims,
slepeni tika iesvētīts svētītāja Gregora vietā pašā Konstantinopolē. Maksima
nepateicības satriekts, svētītājs nolēma atstāt katedru (bīskapa vietu), bet
uzticamā draudze viņu aizturēja. Tauta padzina viltvārdi no pilsētas.
380. gada 24.
novembrī galvaspilsētā ieradās svētais
ķēniņš Teodosijs Lielais un, apstiprinājis savu dekrētu pret herētiķiem,
atgrieza pareizticīgajiem galveno dievnamu, kur svinīgi ieveda bīskapu
Gregoru. Drīz pēc tam pret svētītāju tika rīkots atentāts, bet tas, kam
vajadzēja kļūt par slepkavu, pats ieradās pie svētītāja ar nožēlas asarām.
381. gadā Otrajā Vispasaules Koncilā svētītājs Gregors tika apstiprināts par
Konstantinopoles Patriarhu. Pēc Antiohijas Patriarha Meletija nāves
svētītājs bija priekšsēdētājs Koncilā. Cerot samierināt Rietumus ar
Austrumiem, viņš piedāvāja atzīt Paulīnu par Antiohijas Patriarhu. Kad
ieradās tie, kas arī agrāk darbojās pret svētītāju Gregoru Maksima labā,
daudzi, īpaši ēģiptiešu un maķedoniešu bīskapijas, nevēlējās uzskatīt svēto
par Konstantinopoles Patriarhu. Svētītājs izlēma atkāpties Baznīcas miera
labad: „Lai es esmu pravietis Jona! Es neesmu vainīgs pie vētras, bet
upurēšu sevi, lai glābtu kuģi. Ņemiet un pārmetiet mani... Es nepriecājos,
kad kāpu katedrā un tagad ar prieku nokāpju no tās”. Paziņojis imperatoram
par savu vēlmi atstāt galvaspilsētu, svētītājs Gregors vēl vienu reizi
aizgāja uz Koncilu un atvadu runā palūdza atlaist viņu ar mieru. Pēc
atgriešanās dzimtenē, rūpējoties par apolonāristu verdzināto Nazianzas
draudzi, viņš nozīmēja par bīskapu dievbijīgo Eulāliju un apmetās, savai
sirdij tik mīļajā vientulībā Arianzā. Neatstājot tuksnesi, svētītājs ar
centību pret Kristus patiesību, apstiprināja Pareizticību ar savām vēstulēm
un dzejoļiem. 389. gada 25. janvārī nomira tas, kuru Baznīca godā ar vārdu,
kuru ieguva Kristus mīļākais māceklis – svētais evaņģēlists Jānis.
„Vīrišķīgi un
spēcīgi es vēlos runāt, kaut jūs kļūtu labāki, kaut ko no miesiskā jūs
pievērstos garīgajam, kaut jūs pareizā veidā paaugstinātos savā dvēselē”-
teica svētais Gregors Teologs.
Savos darbos
svētītājs Gregors, tāpat kā pirmais Teologs, viss vērsts uz Mūžīgo Vārdu.
Sirdsskaidrais Jānis Damaskietis pirmkārt vadās pēc svētītāja Gregora
darbiem savā „Ticības izklāstā”.
Par saviem
brīnišķīgajiem teoloģijas darbiem sv. Gregors no baznīcas ieguva cienījamo
Teologa un visas Baznīcas skolotāja pievārdu, bet spēju ar domu iekļūt līdz
pašiem ticības noslēpumu dziļumiem un izteikt tās neizprotamo īstenību ar
skaidrību un stingru precizitāti, vienā no lūgšanām Baznīca viņu nosauc par
visaugstāko prātu. Viņa runas ir piesātinātas ar tādu poēziju, ka daudzas
frāzes no tā tika izmantotas svētku dziedājumiem (sv. Damaskas Jānis un
citi).
Sv. Gregorija
miesa tika apglabāta Nazianzā. 950. gadā svētā mirstīgās atliekas tika
pārnestas uz Konstantinopoli un noliktas Svēto Apustuļu baznīcā. Vēlāk daļa
mirstīgo atlieku tika pārnestas uz Romu. Sv. Gregora netrūdošās mirstīgās
atliekas vēl joprojām brīnumaini smaržo.
Pirmā
teoloģiskā runa. Eunomiāņiem
Otrā
teoloģiskā runa.
Par teoloģiju
|