
Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
Svētais lielmoceklis Solunas (Tesaloniku) Dimitrijs (26. okt.) |
Svētais
lielmoceklis Solunas Dimitrijs bija romiešu prokonsula dēls Tesalonikos
Grieķijā (mūsdienās Solonika, slāvu nosaukums – Soluna). Bija trešais
kristietības gadsimts. Romiešu pagāni/elku kalpi, Krustāsistā Glābēja
mocekļu un apliecinātāju saimes garīgi novājināti un uzvarēti, pastiprināja
vajāšanas. Dimitrija tēvs un māte bija slepeni kristieši. Slepenajā mājas
baznīcā, kas atradās prokonsula namā, puisēns tika kristīts un mācīts
kristīgajā ticībā. Kad nomira tēvs, bet Dimitrijs jau sasniedza pilngadību,
imperators Galerijs Maksimiāns, kurš kā tronī 305. gadā, izsauca viņu pie
sevis un, pārliecinājies par viņa izglītotību un armijas-administratīvajām
spējām, nozīmēja viņu tēva vietā par Tesaloniku apgabala prokonsulu.
Galvenie uzdevumi, kas tika uzdots jaunajam stratēģim, bija pilsētas
aizsargāšana no barbariem un kristietības iznīdēšana. Interesanti, ka starp
romiešiem uzbrūkošajiem barbariem svarīgu vietu ieņēma slāvi, kuriem īpaši
patika apmesties Tesaloniku pussalā. Pastāv viedoklis, ka arī Dimitrija
vecāki bija slāvu izcelsmes. Attiecībā pret kristiešiem imperatora griba
bija izteikta viennozīmīgi: „Nogalini katru, kas piesauc Krustāsitā vārdu”.
Imperators, ieceļot amatā Dimitriju, nenojauta kādu plašu ceļu apliecinātāja
varoņdarbā viņš paver slepenajam ticības censonim. Pieņēmis amatu, Dimitrijs
atgriezās Tesalonikos un tūdaļ visu priekšā apliecināja un slavēja mūsu
Kungu Jēzu Kristu. Tā vietā, lai vajātu un sodītu kristiešus, viņš sāka
atklāti mācīt pilsētas iedzīvotājiem par kristīgo ticību un izskaust
pagāniskos paradumus un elku pielūgšanu. Dzīves stāsta sastādītājs
Metafrasts, saka, ka viņš savā centībā kļuva Tesalonikos par „otro apustuli
Pāvilu”, jo tieši „valodu/tautu apustulis” šajā pilsētā dibināja pirmo
ticīgo kopienu (1.Tes., 2.Tes.). Svētajam Dimitrijam Kungs bija paredzējis
sekot svētajam apustulim Pāvilam arī mocekļa nāvē.
Kad Maksimiāns uzzināja,
ka viņa jaunnozīmētais prokonsuls ir kristietis un arī daudzus Romai
padotos, viņa piemēra sajūsminātus, viņš ir pievērsis kristietībai,
imperatora naidam nebija robežu. Atgriezies no karagājiena pret sarmatiem
(ciltis, kas dzīvoja stepēs Melnās jūras piekrastē), imperators nolēma vest
armiju caur Tesalonikiem, pārpilns ar vēlēšanos atriebties Solunas
kristiešiem.
Par to uzzinājis,
svētais Dimitrijs jau laikus pavēlēja savam uzticamajam kalpotājam Luppam
izdalīt visus savus īpašumus ar vārdiem: „Izdali pasaulīgo bagātību starp
viņiem – meklēsim sev debesu bagātības”. Bet pats nodevās gavēnim un
lūgšanai, gatavojot sevi pieņemt mocekļa vainagu.
Kad
imperators ienāca pilsētā, pie viņa izsauca Dimitriju, un viņš drosmīgi
apliecināja sevi par kristieti un atmaskoja romiešu daudzdievības
nepatiesību un nīcību. Maksimiāns pavēlēja ieslēgt apliecinātāju cietumā un
Eņģelis nonāca pie viņa mierinot un stiprinot varoņdarbā. Pa to laiku
imperators nodevās drūmajām gladiatoru cīņu izklaidēm cirkā, baudot, kā viņa
mīļākais spēkavīrs, ģermānis Lijs, no paaugstinājuma uz kareivju pīķiem meta
cīņā uzvarētos kristiešus, kas tika meklēti visā pilsētā un vesti uz arēnu.
Drošsirdīgs jauneklis, Nestors no Solunas kristiešiem, atnāca uz cietumu pie
sava skolotāja Dimitrija un lūdza viņa svētību divcīņai ar barbaru. Ar
Dimitrija svētību un svētā Dieva kalpa lūgšanu spēku Nestors uzvarēja
neganto ģermāni un nometa viņu no paaugstinājuma uz kareivju šķēpiem, tāpat
kā pagāns-slepkava meta kristiešus. Nestoru nācās apbalvot par uzvaru cīņā,
bet saniknotais valdnieks pavēlēja nekavējoties sodīt svēto mocekli kā
kristieti (piemiņa 27. okt.) un aizsūtīja kareivjus uz cietumu sadurt ar
pīķiem uz šo cīņu viņu svētījušo svēto Dimitriju.
306. gada 26. oktobra
rītausmā pazemes cietumā ieradās kareivji un nodūra svēto ar pīķiem.
Uzticamais kalpotājs svētais Lupps saslaucīja audumā svētā lielmocekļa
Dimitrija asinis, noņēma no viņa pirksta imperatora gredzenu, viņa augstā
titula zīmi, un arī to apslacīja viņa asinīs. Ar gredzenu un citiem
svētumiem, kas bija iesvētīti ar svētā Dimitrija asinīm, svētais Lupps sāka
dziedināt slimos. Imperators pavēlēja viņu notvert un nogalināt.
Svētā lielmocekļa
Dimitrija miesa tika izmesta saplosīšanai savvaļas zvēriem, bet Solunas
kristieši to paņēma un slepeni apglabāja. Svētā apustuļiemlīdzīgā
Konstantīna valdīšanas laikā (324-337) virs svētā Dimitrija kapavietas tika
uzcelta baznīca. Simts gadus vēlāk, vecās baznīcas vietā ceļot jaunu
majestātisku dievnamu, tika atklātas svētā mocekļa netrūdošās mirstīgās
atliekas. No VII gadsimta pie svētā lielmocekļa Dimitrija šķirsta notiek
brīnumaina svēto mirru izdalīšanās, par ko raksta laikabiedri, tādēļ
lielmoceklis Dimitrijs tiek saukts par Mirresizdalošo. XIV gadsimtā
Dimitrijs Hrizologs rakstīja par to: mirres „pēc sava īpašībām nav ūdens,
bet biezākas par to un nav līdzīgas nevienai no mums pazīstamajām
vielām...Tās ir brīnumainākas par visiem aromātiem, ne tikai mākslīgajiem,
bet arī dabā Dieva radītajiem”.
Vairākas
reizes Solunas brīnumdarītāja godinātāji ir mēģinājuši pārnest viņa
mirstīgās atliekas vai to daļas uz Konstantinopoli. Bet svētais Dimitrijs ir
noslēpumaini parādījis savu gribu palikt par aizbildni un aizstāvi savai
dzimtajai plisētai – Tesalonikai. Vairākkārt pilsētai uzbrūkošie
slāvi-pagāni tika padzīti no pilsētas mūriem redzot bargu gaišu jaunekli,
kas apgāja apkārt sienām un iedvesa šausmas kareivjiem. Iespējams tādēļ
svētā Solunas Dimitrija vārds ir īpaši godāts slāvu tautās pēc to
apgaismošanas ar Evaņģēlija gaismu. Imperatora Maurīcija valdīšanas laikā
arābi, kas dzīvoja pie Donas, ielenca Solunu. Svētais Dimitrijs parādījās uz
pilsētas mūra un 100 tūkstošu karaspēks metās bēgt. Citā reizē svētais
izglāba pilsētu no bada. Svētā Dimitrija dzīves stāstā ir vēstīts, ka viņš
ir atbrīvojis gūstekņus no neticīgo jūga un palīdzējis tikt līdz Solunai.
Svētā Dimitrija piemiņa
jau no seniem laikiem saistījās ar karavīra varoņdarbu, patriotismu
aizsargājot Tēvzemi. Svētais ikonās tiek attēlots kā kareivis zvīņotās
bruņās, ar šķēpu un zobenu rokā. Tīstoklī (vēlākos attēlos) rakstīja
lūgšanu, ar kuru svētais Dimitrijs vērsās pie Dieva par dzimtās Solunas
glābšanu: „Kungs, neļauj iet bojā pilsētai un ļaudīm – ar viņiem arī es
tikšu glābts, ja pazudināsi ar viņiem arī es iešu bojā”. ("Ãîñïîäè, íå
ïîãóáè ãðàä è ëþäåé. Åñëè ãðàä ñïàñåøü è ëþäåé - ñ íèìè è ÿ ñïàñåí áóäó,
åñëè ïîãóáèøü - ñ íèìè è ÿ ïîãèáíó".)
|