![]() |
Ar Augstisvētītā Rīgas un visas Latvijas metropolīta Aleksandra svētību |
|
|
LV |
|
Svētā lielmocekle Barbara dzīvoja un cieta imperatora Maksimiāna (305-311) valdīšanas laikā. Viņas tēvs, pagāns (elku kalps) Dioskors, bija bagāts un dižciltīgs cilvēks Feniķijas Iliopoles pilsētā (tagadējā Sīrija). Agri palicis par atraitni, viņš visu savu dvēseles pieķeršanos koncentrēja uz savu vienīgo meitu. Redzot Barbaras neparasto skaistumu un vēloties viņu pasargāt no kristiešu ietekmes, Diaskors nolēma viņu audzināt slēpjot no svešām acīm. Tādēļ viņš uzcēla torni, kur bez Barbaras atradās tikai viņas pagānu audzinātāji un skolotāji. No torņa pavērās kalnainā un līdzenumiem klātā Dieva pasaule. Dienā varēja vērot mežainos kalnus, ātri plūstošās upes, līdzenumus, kas klāti ar izraibināto ziedu segu; naktī saskanīgs un majestātisks gaismekļu koris rādīja neizsakāma skaistuma skatu. Drīz meitene sāka uzdot jautājumus par tik harmoniskas un skaistas pasaules radīšanas Cēloni un Radītāju. Pamazām viņai nostiprinājās doma, ka nedzīvie elki, kurus pielūdz viņas tēvs un skolotāji, ir cilvēka roku darbs un tie nevarēja tik gudri un brīnišķi iekārtot apkārtējo pasauli. Vēlēšanas iepazīt patieso Dievu tā aizrāva Barbaras dvēseli, ka viņa nolēma tam veltīt savu dzīvi un pavadīt to jaunavībā.
Bet runas par
viņas skaistumu izplatījās pilsētā un daudzi pagāti
un dižciltīgi jaunekļi tīkoja pēc viņas rokas, bet
viņa neskatoties uz tēva maigo pierunāšanu, atteicās no laulībām. Barbara
brīdināja tēvu, ka viņa uzstājība var beigties traģiski un šķirt viņus
pavisam. Diaskors nolēma, ka meitas raksturs ir manījies noslēgtās dzīves
dēļ. Viņš atļāva meitai iziet no torņa un deva pilnīgu brīvību draugu un
paziņu izvēlē. Meitene pilsētā satika jaunas Kristus ticības sludinātājas
(apliecinātājs) un viņas izstāstīja Barbarai mācību par pasaules Radītāju,
par Trejādību, par Dievišķo Logosu (Vārdu). Pēc kāda laika ar Dieva Nodomu
Iliapolē izliekoties par tirgotāju ieradās priesteris no Aleksandrijas. Viņš
veica Barbarai Kristības noslēpumu.
Tajā laikā
Diaskora namā tika būvēta lepna pirts. Pēc saimnieka pavēlēs strādnieki
gatavojās tai taisīt divus logus uz dienvidu pusi. Bet Barbara, izmantojot
tēva prombūtni, pierunāja uztaisīt trešo logu kā Trejādības gaismas simbolu
(tēlu). Virs ieejas peldētavā Barbara uzzīmēja krustu, kurš stingri
iespiedās akmenī. Uz pirts akmens kāpnēm palika viņas pēdas nospiedums, no
kura iztecēja avotiņš, kurš vēlāk izrādīja lielu dziedinošu spēku, kuru
Simeons Metafrasts, aprakstot svētās mocekles ciešanas, salīdzina ar
Jordānas dzīvudarošo straumi un Siloamas avotu. Kad Dioskors atgriezās un
pauda neapmierinātību par būves plānu, meita izstāstīja viņam par viņas
iepazīto Trīsvienīgo Dievu, par Dieva Dēla glābjošo spēku un elku
pielūgšanas veltīgumu. Diaskors palika traks no dusmām, izvilka zobenu un gribēja viņu
nogalināt. Meitene aizbēga no tēva, bet viņš metās viņu vajāt. Viņiem ceļu
aizšķērsoja kalns, kurš pašķīrās un paslēpa svēto plaisā. Otra plaisas izeja
veda uz augšu. Svētajai Barbarai izdevās noslēpties alā kalna otrā pusē. Pēc
ilgiem un neveiksmīgiem meitas meklējumiem, Diaskors ieraudzīja uz kalna
divus ganus. Viens no viņiem norādīja uz alu, kur slēpās svētā.
Pūlī, kas stāvēja netālu no mocekles moku vietas, bija Iliapoles iedzīvotāja – kristiete Juliānija. Viņas sirds piepildījās ar līdzjūtību pret skaistās un dižciltīgās meitenes labprātīgajām mocībām. Arī Juliānija vēlējās ciest par Kristu. Viņa sāka skaļi apsūdzēt mocītājus un viņa tika notverta. Svētās mocekles tika ilgi mocītas: plosīja ar kāšiem miesu, nogrieza krūtis, kailas vadāja pa pilsētu izsmejot un lamājot. Pēc svētās Barbaras lūgšanām Dievs sūtīja Eņģeli, kurš ar gaismai līdzīgu apģērbu aizklāja svēto mocekļu miesas. Stingrajām Kristus ticības apliecinātājām svētās Barbarai un Juliānijai tika nocirstas galvas. Svēto Barbaru sodīja pats Dioskors. Dieva Atmaksa abiem mocītājiem ilgi nekavējās. Martianu un Diaskoru sadedzināja (nospēra) zibens. VI gadsimtā svētās mocekles Barbaras mirstīgās atliekas tika pārnestas uz Konstantinopoli. XII gadsimtā Bizantijas imperatora Aleksija Komnina (1091-1118) meita, kņaziene Barbara, apprecoties ar Krievijas kņazu Mihailu Izjaslava dēlu, pārveda tās uz Kijevu. Kijevas Vladimira katedrālē tās atrodas arī tagad.
|