
Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
Vārds “ikona”
cēlies no grieķu vārda “eikon” un nozīmē “tēls”, “portrets”. Kristīgās
mākslas rašanās periodā Bizantijā ar šo vārdu apzīmēja jebkuru Pestītāja,
Dievmātes, svētā, eņģeļa vai Svētā Stāsta notikumu attēlojumu neatkarīgi no
tā vai tas bija skulpturāls, monumentālglezniecības vai gleznots, un
neskatoties uz to, kādā tehnikā tas bija izpildīts. Tagad vārds “ikona” tiek
lietots galvenokārt ar krāsām gleznotai ikonai, grebtai, mozaīkā veidotai,
freskai, utt..
Tieši šajā nozīmē
tas tiek lietots arheoloģijā un mākslas vēsturē. Baznīcā mēs tāpat atšķiram
sienu zīmējumus no ikonas, kas zīmēta uz dēļa, tāpēc, ka sienu zīmējums,
freska vai mozaīka, nav priekšmets pats no sevis, bet ir viens vesels ar
sienu, ietilpst tempļa arhitektūrā, kamēr ikona, gleznota uz dēļa, - ir
priekšmets pats par sevi. Taču atšķirību mēs redzam tikai viena un otra
pielietojumā un tajā, kam tas paredzēts.
Zinātniskās
hipotēzes par kristīgā tēla rašanos ir ļoti daudzas, dažādas un pretrunīgas;
bieži tās runā pretī arī Baznīcas uzskatiem. Turpretī Baznīcas skatījums uz
šo tēlu un tā rašanos – viens-vienīgs un nemainīgs no paša sākuma un līdz
mūsu dienām. Pareizticīgā Baznīca apgalvo un māca, ka svētais tēls ir Dieva
iemiesošanās sekas, uz tās balstās un ir piemītošs pašai kristietības
būtībai, no kuras tā nav atdalāma.
Pretrunas šim
Baznīcas uzskatam izplatījās zinātnē no XVIII gadsimta. Viens no pretrunu
izplatītājiem bija pazīstamais angļu zinātnieks Gibbons (1737 – 1791).
Viņaprāt pirmajiem kristiešiem bija nepārvarams riebums pret attēliem, kam
par pamatu bija viņu ebrejiskā izcelsme un pirmās ikonas esot parādījušās
tikai IV gs. sākumā. Diemžēl viņa uzskats tādā vai citā formā dzīvo vēl
šodien.
Protams, bija
kristieši, īpaši no jūdaisma atnākušie, kas, balstoties uz VD tēla
aizliegumu, noliedza tēla iespējamību kristietībā, īpaši jau tāpēc, ka
kristīgās kopienas no visām pusēm bija elkdievības un pagānisma ielenktas.
Redzot apkārt notiekošo elku pielūgsmi, šie kristieši centās novērst
Baznīcas saslimšanu ar šo sērgu, kas varētu iekļūt tajā caur mākslas
darbiem. Ikonoklasms, iespējams, ir tik pat vecs kā ikonostass. Tas ir
saprotams, bet izšķirošu nozīmi Baznīcā tas nevarēja atstāt.
Neskatoties uz
to, ka arī Baznīcā pastāvēja vairākas plūsmas, kas noliedzoši attiecās pret
attēliem, eksistēja arī tās pamatlīnija, kas apstiprināja tēlu, un tā bez
jebkāda ārēja formulējuma arvien vairāk un vairāk dominēja. Šīs Baznīcas
pamatlīnijas izpausme ir tās tradīcijā, kas apstiprina Pestītāja ikonas
pastāvēšanu vēl Viņa dzīves laikā un Dievmātes ikonu pastāvēšanu, kas
parādījās pēc Vasarsvētkiem. Šī tradīcija liecina par to, ka Baznīcā jau no
paša sākuma bija skaidra saprašana par tēla jēgu un nozīmi, ka Baznīcas
attieksme pret tēlu paliek nemainīga, ka šī attieksme
izriet no tās mācības par Dieva iemiesošanos. Saskaņā ar šo mācību, tēls ir
klātesošs jau pašā kristietības būtībā, jo kristietība nav tikai Dieva
Vārda Atklāsme, bet arī Dievcilvēka Jēzus Kristus parādītā Tēla Atklāsme.
|