
Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
Pirmkristīgās Baznīcas māksla
uzrunā cilvēku savdabīgā valodā. "Māksla vienmēr pauž pasaules uzskatu.
Pirmkārt, tā ir valoda, proti, augsti attīstīta. Lai to saprastu ir
jāiemācās vārdu krājums un gramatika." Šī iemesla dēļ mākslas valoda šodien
daudziem vairs nav saprotama, un liturģiskās mākslas balss ir pieklususi.
Baznīcas māksla bieži tiek vērtēta kā blakusesošs estētisks rotājums, kā
elements, kam nav konkrēta uzdevuma dievnama liturģiskajā telpā. Sakrālās
glezniecības mērķi šķiet izplūduši un nenopietni, pazaudējuši teoloģiju.
Māksla arvien biežāk apmulsina, nevis sniedz skaidru liecību. Šāda situācija
nereti kārdina atteikties no liturģiskās mākslas vispār. Tomēr Baznīcas
dzīvā pieredze liecina par Dieva tēla nepieciešamību, dievnami, kuri bijuši
kailām sienām un griestiem, pakāpeniski atkal pieprasa mākslas krāsaino
gaismu. Tās nav vienīgi ilgas pēc estētiskā baudījuma. V gs. sākumā svētā
Jāņa Zeltamutes māceklim svētajam Sinajas Nilam tika uzdots jautājums par
to, kā apgleznot dievnama iekšpusi. "Lai brīnišķīgā gleznotāja roka piepilda
svētnīcu abās pusēs ar Vecās un Jaunās Derības attēliem, lai tie, kuri
nepazīst burtus un nevar lasīt dievišķos Rakstus, uzlūkojot gleznotos
attēlus, atsauktu savā atmiņā Kristus patieso sekotāju vīrišķīgos
varoņdarbus un tiktu pamudināti censties pēc cienījamām un neizsīkstošām
balvām, kuru dēļ zemi apmainījuši pret debesīm, dodot priekšroku
neredzamajam redzamā vietā." Tāda bija svētā Nila atbilde.
Pareizticīgai
Bacnīcai ir milzīgi dārgumi ne tikai dievkalpošanas un svēto tēvu darbu jomā,
bet arī Baznīcas mākslas jomā. Kā zināms, svēto ikonu godināšanai Baznīcā ir
liela nozīme; jo ikona ir kaut kas daudz vairāk kā tikai tēls: tā ir ne
tikai dievnama rotājums vai Svēto Rakstu ilustrācija: tai ir pilnīga
atbilstība Sv. Rakstiem, priekšmets, kas organiski ietilpst dievkalpošanas
dzīvē. Ar to izskaidrojas tā nozīme, ko Baznīca piedēvē ikonai, t.i., ne
vispār katram attēlam, bet tam specifiskajam tēlam, ko tā pati izvēlējusies
savas vēstures gaitā, cīnoties ar pagānismu un ķecerībām, tam tēlam, par
kuru tā ikonoklasma (ikonu grautiņu) periodā samaksāja ar daudzu mocekļu un ticības
apliecinātāju asinīm – pareizticīgai ikonai.
Ikonā Baznīca
redz ne tikai kaut kādu vienu pareizticīgo ticības aspektu, bet
pareizticības izpausmi tā veselumā, pareizticības kā tādas. Tāpēc ne saprast,
ne izskaidrot Baznīcas mākslu ārpus Baznīcas un tās dzīves nav iespējams.
Ikona, kā svētīgs tēls, ir viena no Baznīcas tradīcijas izpausmēm, vienlīdz
ar rakstīto un mutisko tradīciju. Pestītāja, Dievmātes, eņģeļu un svēto
ikonu godināšana ir kristīgās ticības dogmatika, ko formulējis Septītais
Koncils, - dogmāts, kas izriet no Baznīcas pamatmācības – Dieva Dēla
iemiesošanās. Viņa ikona ir ir apliecinājums Viņa reālam nevis rēgainam
iemiesošanās notikumam. Tāpēc ikonas bieži tiek visai pelnīti sauktas par
“Dieva Vārdu krāsās”. No šejienes arī izriet, ka ikonas satura un jēgas
izpētīšana ir dievvārda lieta, tāpat kā Sv. Raksti.
Pareizticīgā
Baznīca vienmēr ir cīnījusies pret Baznīcas mākslas atmiršanu.
Svētbildes,
kuram redzam dievnamos, nav tikai attēli vai gleznas; ikona – tā ir reālas
klātbūtnes centrs. Sv. Jānis Zeltamute iesaka mums pirms lūgšanas nostāties
svētbildes priekšā un aizvērt acis. Viņš saka: “aizver savas acis”, jo ne
jau no ikonas apskatīšanas, ne no tās izmantošanas par uzskatāmu līdzekli,
tiek sniegta palīdzība lūgšanai. Tā nav substancionāla klātbūtne tai ziņā,
kā maize un vīns kļūst par Kristus Miesu un Asinīm. Šai nozīmē ikona nav
Kristus; bet starp Viņu un svētbildi pastāv noslēpumaina saikne. Ar Dieva
svētības spēku ikona piedalās īpaša veida procesā, kuru vislabāk raksturo
Palamas Grigorija vārdi, dēvējot to par Kristus enerģiju, par Kristus dabīgo
spēku, kas darbojas mūsu pestīšanai.
Ikonas
gleznošana – tas ir Dieva pielūgsmes akts. Speciāli tiek izvēlēts un
iesvētīts materiāls, krāsas; cilvēks, kas gleznos ikonu, gatavojas gavējot,
izsūdzot grēkus, baudot Svēto Vakarēdienu. Darba laikā viņš piekopj īpaši
atturīgu dzīves veidu. Gatavu ikonu iesvēta ar svēto ūdeni un svaida ar
mirrēm. (Šī pēdējā iesvētīšanas daļa diemžēl bieži tiek izlaista.) Tā ar
Svētā Gara spēku ikona kļūst kaut kas vairāk nekā glezna. Tā ir Gara
klātbūtnes piesātināta, Gara svētības veldzēta un svētajā vienotībā saistīta
ar to svēto, kas uz tās attēlots. Svētā piederību ikonai nedrīkst
identificēt vai salīdzināt ar Kristus klātbūtni Svētajās Dāvanās; un tomēr
ikona ir reālās klātbūtnes viduspunkts, kā māca Baznīca. Ikona – tā nav
līdzība, bet simbols. Ar Dieva spēku un augstāko gudrību dažas svētbildes
kļuvušas par brīnumdarītājām. Stāvot to priekšā, jūti, kā tās vēršas pie
tevis.
Ir radītas
lietas un ir darinātas lietas, kurām paklanos nevis kā Dievam, bet kā Dieva
svētības un Dieva darbības nesējam. Vai tad nav svēts tā Kunga Krusta koks,
vai tad nav svēta dzīvudaroša klints, vai tad nav svēts tā Kunga kaps – mūsu
augšāmcelšanās avots? Vai tad svēto Vakarēdienu – Dzīvības maizi – mēs
nesaņemam darinātu lietu izskatā? Tātad tas ir viens un tas pats – vai nu
atsacīties no visu šo svēto lietu godāšanas, vai atsacīties godāt (ignorēt
Baznīcas liecības) svētās ikonas, kuras ir iesvētītas Dieva un Viņa
izredzēto (t.i. svēto) vārdā un tādā kārtā kļuvušas par Dievišķā Gara
nesējiem.
Sirdsskaidrais
Jānis Damaskietis
|