![]() |
Ar Augstisvētītā Rīgas un visas Latvijas metropolīta Aleksandra svētību |
|
|
LV |
|
Ikonostasa izcelsme un veidošanās:
Dažās vecās baznīcās līdz
mūsdienām ir saglabājusies ikonostasa sākotnējā forma - altāra
norobežojums, kas sastāv no kolonnām pārklātām
Ar 15. gs beigām un 16. gs sākumu atsevišķas ikonas dievnama interjerā sāka ieņemt noteicošu vietu, proti, veidojot ikonostasu. Šī parādība vispirms raksturīga Krievijai. To noteica dažādi apstākļi:
Šis altāra norobežojums auga pakāpeniski, un vēsture rāda, ka tā izmēru pieaugums ir tieši atkarīgs no ticības atslābuma Dieva tautā. Zināmā laika periodā ikonostass nenoliedzami bija pozitīva parādība ticības mācības izplatīšanā.
Klasiskā ikonostasa uzbūve:
Virs "Ķēniņa vārtiem" ir Svētā Vakarēdiena ikona. Vārtu labajā pusē ir novietota Kristus ikona (5), kreisajā - Dievmātes ikona (3). Aiz Kristus ikonas ir diakonu durvis, uz kurām parasti tiek attēlots Erceņģelis Mihaēls (6), un aiz tām svētā vai pestīšanas notikuma ikona, kura vārdā ir nosaukts dievnams (piem. Kristus Piedzimšanas Katedrāle, Sv. Nikolaja baznīca) (7). Uz kreiso pusi no Dievmātes ikonas arī ir diakonu durvis, uz šīm parasti attēlo Erceņģeli Gabrēlu (2), un aiz tā kādu vietēji vai īpaši godinātu svēto (1). Otrā rinda ir Deesis (8) (aizlūgšanu) ikonu rinda. Vidū Visspēcīgais Kristus (Pantokrator) no viņa kreisajā pusē ir Dievmāte un Erceņģels Mihaēls , labajā - Jānis Kristītājs (pēdējais Vecās Derības Pravietis), Erceņģelis Gabrēls, pārējās figūras apustuļi, baznīctēvi, svētie. Trešā rinda ir svētku ikonu rinda (9). To "lasa" no labās puses uz kreiso. Sākas ar Dievmātes Piedzimšanas svētkiem (Baznīcas gada sākums) un beidzas ar Dievmātes Aizmigšanas svētkiem. Ceturtā ir praviešu rinda (10): Centrā ir Dievmātes Oranta ("Zīmes Jaunava" - simbolizē Kristus gaidīšanu, Viņa atrašanos Dievmātes klēpī) ikona, pārējie ir pravieši, kas vēstīguši par Kristus - Mesijas atnākšanu. Piektā - patriarhu rinda (11). Centrā Vecās Derības Trejādības ikona, abās pusēs Israēla patriarhi (Ābrahams, Īzāks, Jēkabs, Noass, Melhisedeks u.c.) Pašā augšā (12), centrā ir Krusts vai Golgāta (Kristus pie krusta, Dievmāte un apustulis Jānis Teologs).
Tikai lielākajās katedrālēs ir "pilns" ikonostass, mazākās katedrālēs kāda rinda mēdz būt izlaista, mazās baznīcās laukos un pilsētās ikonostass parasti sastāv no pirmās rindas, Sv. Vakarēdiena ikonas virs Ķēniņa vārtiem un krusta virs tās.
|