![]() |
Ar Augstisvētītā Rīgas un visas Latvijas metropolīta Aleksandra svētību |
|
|
LV |
|
Dievkalpojumi Nītaures Kristus piedzimšanas baznīcā atsākušies kopš 1998. gada, taču pirms tam draudzes locekļi vairāk nekā desmit gadus tīrīja, remontēja, atjaunoja... Agrāk pareizticīgo dievnami Latvijā bijuši cits aiz cita, īpaši Vidzemē, kur ik pēc 10 – 20 kilometriem varēja skatīt greznus vai pieticīgākus baznīcas torņus. Daudzus no tiem piemeklējis skarbs liktenis: Koknesē, Ērgļos baznīcas uzspridzināja, Bānūžos, Suntažos nodedzināja... Padomju gados daudzos dievnamos ierīkoja graudu, minerālmēslu un būvmateriālu noliktavas, kā tas bija arī Nītaures pareizticīgo baznīcā. Nītaures baznīca celta 19. gadsimta otrajā pusē (apbrīnojami, ka tik iespaidīga celtne tapusi divu gadu laikā – no 1875. līdz 1877. gadam) Mores, Ķēču un Nītaures pagasta ļaudīm. Par to laiku godību vēl liecina pamatīgā dēļu grīda, kura izturējusi visu, arī kolhozu laiku smago tehniku. Tāpat baznīcas zvans kopš 1934. gada vēl atrodas savā vietā. Kamēr dievnams kalpoja par noliktavu, nopietni bija cietušas tā sienas, apmetumā izsisti robi, logu rūtis izdauzītas, aizsistas ar dēļiem, rigipsa gabaliem. Altāris nojaukts, nez kur pazudušas 30 svētbildes, paglābta un nogādāta Rīgas Jāņa Kristītāja baznīcā vienīgi četrus metrus augstā altārglezna.
Kopš 1996. gada, kad savākti nepieciešamie 20 paraksti, atjaunota Nītaures Kristus piedzimšanas baznīcas draudze (dievkalpojumi gan atsākušies nedaudz vēlāk). Pēdējos gados draudzei piebiedrojušies arī mālpilieši – viņi katra mēneša pirmajā svētdienā brauc šurp speciālu autobusa reisu (to finansē uzņēmuma “Mālpils maize” direktore Nadežda Savina, kura uzdāvinājusi arī lustru). Mālpilieši esot gados jaunāki, viņi arī spēj vairāk finansiāli palīdzēt draudzes dzīvei Velta Balode atgādina, ka daudz palīdzējis priesteris Aleksandrs Nagla, viņš ar savu automašīnu vedis citu baznīcu veco logu pārpalikušos stiklus. Tā, pa rūtiņai vien, lielie logi nu ir iestikloti, vajadzētu vēl ielikt arī iekšējos logus. Arī jumts jāremontē, tāpēc tiek meklēti prasmīgi meistari.
Pats būdams pareizticīgais, viņš, protams, zinājis, ka, gleznojot svētbildes, jāievēro zināmi krāsu, formu likumi, tāpēc arī rūpīgi meklējis literatūru, braucis uz Pečoru klosteri un citām Krievijas baznīcām skatīties, kā gleznotas svētbildes. Jāteic gan, ka uzgleznot svētbildi ir dārgs prieks, taču mākslinieks teic, ka šāda darba vērtību nerēķina latos, ja nu vienīgi, cik daudz pie tā pavadīts laiks. Turklāt glezna par svētbildi taču top tikai tad, kad to iesvēta!
|