Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
No
Debesbraukšanas Draudzes Lapiņam Nr. 11
|
Fragmenti no arhimandrīta Sofronija
vēstulēm
Surožas Metropolīta
Antonija pamācība
...Tavai grūtsirdībai, skumjām, mokām noteikti vajadzēja Tevi apmeklēt,
tāpat kā jebkuru cilvēku. Galvenais ir tas, kā mēs to uztveram. Es jau
rakstīju Tev, šķiet, ka ja mēs izdzīvojam savus stāvokļus tikai kā mūsējos,
tad dvēsele kļūst nabaga, beigu beigās, un neauglīga, bet dzīve – bezjēdzīga
un neizturami smaga. Mūsu uzdevums, kuru mums izvirzījis Evaņģēlijs – ir
kļūt par universālām personām, nest sevī visu Kosmosu, izdzīvot visu
pasaules vēstures un pirmkārt cilvēka dziļumu. Jo visa cilvēce – tas
ir Es, un visa vēsture ir mana dzīve. Ikvienas sāpes, ikviens prieks,
ikviens cits mīlas, nepatikas, prieka, skumju, cerību, izmisuma
pārdzīvojums, ikviena bagātības, nabadzības, bada, sāta, baiļu, varas,
varmācības, pazemības, nepretošanās un visa pārējā pieredze mums ir atklāsme
par to, kas notiek cilvēku pasaulē, un ar mūsu personiskās pieredzes, kas
šķiet tik maza un īsa, starpniecību mēs iepazīstam Esamību tās iespējamā
pilnībā. Ejot šo ceļu, reaģējot tādā veidā, mēs gatavojam sevi, lai uzņemtu
Kristus Garu, Kristus, kurš mums parādīja Dieva dēlu pilnības priekšzīmii,
un, kad mēs kļūstam Viņam līdzīgi, mēs uzvaram pasauli, kļūstam
pārpasaulīgi, virspasaulīgi, kosmiski un pārkosmiski – tādā mērā, cik mēs
esam līdzīgi Kristum. Nav mūsu spēkos meklēt sāpes, ciešanas: ikvienai
dzīvai būtnei ir dabiski tiekties pēc prieka, mīlestības, gaismas. Bet Dieva
mācīti, mēs nenobīstamies ciešanu priekšā, jo ar to starpniecību mēs tāpat
tiekam bagātināti ar mūžības izziņu, gūstam visaptverošu dzīvi. Tādā pašā
veidā mēs gatavojamies arī nāves pieredzei, lai kļūtu spējīgi saņemt
labāku augšāmcelšanos. Protams, visa centrā mums ir Kristus, Dievs un
Cilvēks. Bez Viņa mēs esam tumsā; bez Viņi mēs neesam spējīgi ieraudzīt, kur
parādās grēks, tas ir, atkāpšanās no Tēva mūžīgās Dievišķās
Mīlestības; naivu grēka izpratni mums jau sen vajadzēja atmest. Grēks ir
plaisa starp mums un Dievu, Kurš ir absolūta Gaisma, absolūta
izziņa,
absolūta Mīlestība. Viņam nepieķeras nekas, kas Viņam nav raksturīgs.
Ja mēs gribam būt ar Viņu un Viņā, būt viņa uzticīgi bērni, tad arī mums
jābūt svētiem, kā Viņš ir Svēts. Un ja mēs neesam tādi, tad
mokāmies sāpēs par sevi, atrodamies uz izmisuma robežas, bailēs uz visiem
laikiem zaudēt savu Dievbērnību un atrašanos bezrobežu Gaismā. Tomēr tālāk
par šo robežu mēs neejam. Absolūtu izmisumu mēs noraidām. Tātad Dieva dzīve,
kaut arī ne visā pilnībā, mūsos saglabājas, un mēs tā vai citādi sasniegsim
pilnīgu uzvaru. Mīlestība uz Kristu ir drošākā Augšāmcelšanās garantija. Un
Tu Viņu mīli, un Tev nav ceļa izmisumā. Šādus vārdus it kā esot
teicis pirms pusotra gadsimta sv.Serafims...
...Jā, es arī esmu sapratis, ka cilvēcisko attiecību noslēpums man paliks
neatrisināts līdz mana mūža galam, kas ir jau tuvs. Man ir nostiprinājusies
apziņa, ka mēs visi, visi cilvēki, esam vairāk vai mazāk akli. Mēs
redzam kaut kādu daļiņu no pasaules dzīves un savos spriedumos izejam no šī
daļējā redzējuma. Šis daļējais, individuālais redzējums tik stipri pārņem
cilvēku, ka viņš ne par ko nevar spriest citādi, kā vien izejot no savas
lietu uztveres. Kā mums visiem raksturīgā akluma sekas mēs nesaprotam
– mēs visi bez izņēmuma – kad ievainojam citus, kad izpostām viņu dzīvi, kad
spriežam par viņiem pēc tās reakcijas, kura, iespējams, ir kaut kādas mūsu
darbības sekas. Mēs zinām, ka mūsu personiskās apziņas pamatā ir alkas pēc
labā, pilnības meklējumi, un, tā kā esam pārliecināti par to, ka mūsu
meklējumi ir pareizi, mēs neizdziedināmi sliecamies attaisnot sevi. Un tā ir
mūsu visu kopīgā slimība. No tā rodas neatrisināmi konflikti visā pasaulē,
neatrisināmi tāpēc, ka ikviens attaisno sevi, noliegdams tā cilvēka
taisnību, kas stāv viņam pretī.
Es to rakstu ne tādēļ, lai atkal Tev kaut ko uzkrautu. Es nezinu, kurš
pirmais ar kādu redzamu vai neredzamu savas dvēseles kustību ievainoja cita
dvēseli. Es zinu tikai to, ka glābt pasauli ir iespējams ne
citādāk, kā un piedod mums mūsu parādus, kā arī mēs piedodam saviem
parādniekiem. Un
?is spēks piedot mums nodarītās
sāpes nāk no Svētā Gara. Tas bija dabiski cilvēkam līdz viņa krišanai, taču
tas ir pārdabisks mums tagad. Mēs nespējam saviem spēkiem piedot pārdzīvotās
sāpes.
Es jau rakstīju Tev, šķiet, ka jau sen esmu sācis
uzlūkot visu, kas nāk pār mani, ne tikai kā savu personisko drāmu vai
traģēdiju, bet kā atklāsmi par to, kas notiek cilvēku okeānā, kosmiskās
dzīves bezgalībā, kas plūst caur mani kā jūra caur tādu kā šaurumu. Šis
šaurums nav pati jūra, bet ūdens tajā ir tas pats kas jūrā. Un tas ir ceļš,
lai padziļināti saprastu Kristus vārdus: nedari otram to, ko pašam
nepatīkami no viņa paciest. Un tā, šī ir mūsu skola, tas ir ceļš, kā iepazīt
visas pasaules dzīvi, ceļš, kā apgūt Kristus mācību, līdz šim nesaprasto,
mūsu kaislību, mūsu akluma izkropļoto.
Un tā, mana mīļā Marija, miers Tev un žēlastība no Dieva. Un nebaidies,
es Tevi vairāk netraucēšu ne ar ko tādu, kas varētu Tev atgādināt par Tavu
brūci. Es pats esmu akls un neatceros to savu pirmo žestu, kuru Tu saprati
tā, kā raksti. Piedod man un dod man savu mīlestību.
...Marija, mīļā, man reizēm ir sāpīgi lasīt Tavas vēstules. Man daudzreiz
ir radies jautājums – kur ir Tava brūce? Kas Tevi tā ievainojis? Vai tad Tu
aizmirsti to dāvanu, par kuru Tu pati man stāstīji un rakstīji? Es domāju to
brīdi, kad Kungs ar Tevi runāja tik tuvu, tik skaidri. Un vai tad Tu nezini,
ka tiem, kas saņēmuši tādu dāvanu šajā dzīvē, noteikti būs jāiziet caur
ciešanu jūru, lai vēlāk būtu vīrišķība, drosme, uzdrīkstēšanās pieņemt šo
dāvanu jau Mūžībā? Padomā pati: vai tad būtu taisnīgi vienus izraudzīt tā,
ka gan
?eit, gan tur viņi ir privileģēti? Un citi gan
?eit,
gan
tur ir kā aizmirsti, kā noniecināti: vai tad Tu nezini, ka Dievišķā
Mīlestība šai pasaulē neizbēgami ir krustāsista? Vai tad Tu nezini, ka
atmiņas par dāvāto ķīlu noskalo no mūsu dvēseles visus ievainojumus
kā nebijušus, jo nesalīdzināmas ir ciešanas šai mūžā un tās pasaules
dāvanām.
Piedod man, ka es neatradu spēkus uzrakstīt Tev agrāk. Ir pagājuši daudzi
mēneši no tā laika, kad es nolēmu Tev visnopietnākajā veidā uzrakstit par
Tevis uzdoto jautājumu: eksistence, tāda, kāda tā dota mums šai zemes plānā,
vai tā mums ir uzspiesta bez tā, lai mums iepriekš pajautātu, vai mēs
piekrītam to pieņemt? Un es saprotu to, cik likumsakarīgs ir tāds jautājums,
cik dabisks, īpaši tajās stundās, dienās, gados, kad tu esi no Dieva
atstāts. Es pieņemu, ka Tu saproti, ka nav nekāda pamata loģiskai atbildei
uz šo jautājumu... Jo tas attiecas uz dzīvi uz tās robežas, kura vairās no
visiem mikroskopiem, pat elektroniskajiem... Bet lūk, t. Sergijs Bulgakovs
uzskatīja, ka jā, mums tika pajautāts, un mēs esam piekrituši pieņemt savu
ierašanos šai pasaulē. Daudzi no tiem, kas piekrita, pēc tam to atraidīja,
šo dāvanu, un varmācīgi izbeidza savu eksistenci. Ko viņi pārdzīvoja tādā
traģiskā brīdī – tas ir zināms tikai viņiem pašiem. Domāt par to ir pārāk
sāpīgi. Es pats esmu pārdzīvojis diezgan ilgu periodu, kad stāvēju uz
robežas lēmumam aiziet no dzīves vispār. O, iemeslu mūsu neapmierinātībai ir
daudz, tik daudz! Nesen es dzirdēju, ka Francijā gada laikā tiek reģistrēts
milzīgs skaits pašnāvības mēģinājumu, simts tūkstošu! Glābt izdodas tikai
desmito daļu... No tiem, kas mēģina izdarīt pašnāvību, vairākums ir
sievietes, bet to vidū, kas mirst, vairāk vīriešu. Un katram ir sava
traģēdija. Būtu nekrietni noniecināt jebkura no viņiem cie?anas...
Un tā, es, kad man pagāja periods, kad es biju šausmās par to, cik
bezjēdzīga ir mūsu ierašanās pasaulē, kad man atklājās mūsu eksistences
jēga... tad man pavērās visi notikumi – visas pasaules tūkstošgadīgajā
vēsturē un katra cilvēka viņa personālajā eksistencē – un guva citu
kolorītu. Un es nespēju atrast vārdus, lai izpaustu savu pateicību Dievam.
Taču tas nenozīmē, ka ārēji mana dzīve būtu kļuvusi viegla vai patīkama.
Esmu pārliecināts, ka neatradīsi daudz tādu, kuri riskētu mesties bezdibenī,
ar galvu pa priekšu, kā es to izdarīju ne vienu reizi vien. Man bija dota šī
privilēģija, tāpēc ka es nebiju saistīts ne ar ko un ne ar vienu. Es biju
brīvs iet uz visaugstāko risku. Neviena dzīve nebija no manis atkarīga. O,
šī, teiksim, karaliskā brīvība, par kuru vairums karaļu vispār
nezina! Man tika dots saprast, ka ikviena
pretenzija
uz jebkura cilvēka brīvību pirmām kārtām noved pie tieši to nebrīvības, kuri
pretendē. Ja kāds grib būt brīvs, viņam jāsaudzē visu citu brīvība, un tad
viņš gūs augstāko brīvību, kuru vairs neapdraud nāve....
...Šodien beigšu. Lūdzu, neapvainojies, nebaidies, nepārspīlē grūtības.
Nekā, izņemot mīlestību, nav. Taisnību sakot, ja reizēm arī rodas kaut kādi
sarežģījumi, tad tikai un vienīgi tāpēc, ka ikviens cilvēks mūsu laikmetā ir
pārslogots. Neaizmirsti, es jau rakstīju Tev: Gadsimta lāsts ir steiga...Mums
visiem ir vajadzīga gudrība, lai lāsts kļūtu par žēlastību, bagātību,
iedvesmu, prieku...
Tulkoja Marta.
Ikviena Evaņģēlija līdzība vai reāls stāsts no Pestītāja Kristus dzīves
vienmēr mums stāsta ne tikai par pagātni, bet arī par mums pašiem.
Reiz Jērikas vārtos, lielceļa putekļos gadu gadiem sēdēja aklais
Bartimejs. Un vienīgais, kas viņam atlika – gaidīt žēlastības dāvanas no
nejaušiem garāmgājējiem, lai kaut kā izķeiptu atlikušo dzīves laiku bez
bada. Bet viņu mocīja cits bads: izmisums par to, ka redze ir zudusi, ka
brīnumainā pasaule, ko citi vēro gadiem ilgi, viņam ir nepieejama.
Vai ne tieši tā mēdz būt ar mums? Ikviens no mums kādā dzīves brīdī,
iespējams, vienu mazu mirkli, pamana kaut ko no mūžīgās dzīves, ierauga
Dieva spožumu. Un sirds iekvēlojas, un prāts apgaismojas, un viss šķiet
iespējams. Bet tad šis mirklis izdziest, un mēs dzīvojam no dienas dienā, it
kā būtu kļuvuši akli kā Bartimejs, gaidot mūsu eksistences pagarināšanu no
cilvēku žēlastības – vai kāds mūs nepažēlos, neizvadīs pa sarežģītajiem
zemes ceļiem, un, var būt, parādīs ceļu uz mūžību...
Bartimejs, izmisumā un aklumā nosēdējis ilgus gadus, kādu dienu sajuta
nākam neparastu pūli, tajā bija kaut kāds bijīgs klusums. Šī pūļa sirds, šī
klusuma sirds bija Kāds: Gaisma, atnākusi pasaulē, Dievs, kļuvis cilvēks,
Viņš, Kam bija vārdi, kas dzīvā, reālā pieredzē atklāj mūžīgo dzīvi. Kad
Bartimejs uzzināja, ka garām iet Jēzus Kristus, un pēc brīža Viņš būs
aizgājis, un Viņa te vairs nebūs, viņš sāka kliegt pēc palīdzības, kliegt,
kā var kliegt tikai no gadiem ilga necaurredzama izmisuma dzīlēm, zinot, ka
ja ne tagad, tad vairs nekad viņš neatgūs acu gaismu. Un Kristus apstājās.
Bet apkārt Bartimejam bija - dievbijīgi ļaudis, kuri teica viņam: Klusē! Kā
tu vari runāt par savu aklumu, savām problēmām, kad pasaules Pestītājs runā
par mūžīgo dzīvi, atklāj Dieva Valstības noslēpumus?...
Tā gadās arī ar mums. Kad no gadiem ilga necaurredzama izmisuma par savu
aklumu mēs pēkšņi sākam kliegt uz Dievu, brēkt pēc Viņa, vai tad mums nenāk
prātā domas: Kāpēc? Vai ir vērts? Vai Kungs sadzirdēs? Kāda Viņam daļa gar
mani?...Un lūk, kā Bartimejs neapklusa, tā arī mums cauri šīm
murdošajām šaubām, kas nomāc mūsu lūgšanos Dievam, vajag turpināt
kliegt: Kungs, Jēzu Kristu, apžēlojies par mani, apžēlojies par mani,
grēcīgo!...Un Kungs apstāsies, un Kungs pievērsīs Savu skatienu mūsu it kā
mazajām sāpēm.
Mūsu aklums nav miesīgs, bet dvēselisks, garīgs: mēs it kā caur
aizkvēpušu logu redzam mūžīgo. Bet cik brīnumaini būtu atvērt acis un
ieraudzīt, pa īstam, skaidri, Dieva Valstību, un Kristu, un dzīves dzīles.
Un tūk, tikai no patiesu alku, patiesas vajadzības dziļumiem mēs varam tā
lūgties, kā Kristu lūdza Bartimejs.Un Kungs viņam teica to, ko viņš saka
ikvienam no mums: Pēc tavas ticības, tā, kā tu ticēji, tā arī ar tevi
notika...
Un lūk, mēs visi, kas mijkrēslī brienam, meklēdami Dieva Valstību, bet
vienlaikus tik bieži maldāmies savos zemes ceļos – no visa spēka –
lai ir mums tā nepārāk daudz, bet cik tik spēka, ticēsim Dieva mīlestībai,
ticēsim, ka ikviens no mums mēs esam Viņam dārgi, ka cena ikvienam no mums
Kristum, Dievam – ir visa Kristus dzīve, visas ciešanas, visa nāve. Ikviens
no mums Viņam ir tik dārgs, ka ikviena dēļ Viņš izlietu visu dzīvi. Un tāpēc
ar uzticēšanos, ar prieku sauksim mūsu zemes un mūžīgajās raizēs: Kungs,
palīdzi! Kungs, apstājies! Paskaties uz mani, atdod man redzi, parādi man
ceļu! Esi mans ceļš, esi Durvis, kas atveras mūžībā, esi man pati Dzīve, un
Patiesība, un Prieks! Āmen.
Surožas
metropolīts Antonijs
|