Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
Stareca
Amfilohija dzīve (apm. 1770-1865) |
|
Starecs Amfilohijs
(dz. ap 1770, m. 1865) - par savu izcelsmi un gadiem, kas aizritējuši pirms
ierašanās Tihvinas novadā, starecs mēdza stāstīt ļoti skopi. Zināms tikai,
ka viņš dzimis Rīgā, pēc izcelsmes latvietis. Amfilohija tēvs, luterāņu
baznīcas mācītāja palīgs, gatavoja arī dēlu baznīcas kalpošanai. Taču Kungs
bija lēmis jaunietim citādi, apgaismoja viņa prātu ar Pareizticības gaismu,
un viņš pēc daudzkārtējām tikšanās reizēm un pārrunām ar krievu
garīdzniekiem, pārgāja Pareizticīgās Baznīcas klēpī. Uzskata, ka tieši tad,
kristībās, viņš ieguvis sava krusttēva Andreja Ivanoviča Šapošņikova vārdu.
No 1831. līdz 1839. gadam Tihvinā notikušajā izmeklēšanā noskaidroja īsto
vārda īpašnieku, Pleskavas sīkpilsoni, kuram ar starecu nebija nekāda
sakara. Baidoties no piespiedu atgriešanas pie luterāņiem, Šapošņikovs tā
arī neatklāja savu patieso izcelsmi.
Citu liecību
autori atzīmējot stareca zināšanas un izpratni karaklausības lietās,
uzskatīja viņu par muižnieku, kurš no laicīgās pasaules nošķīries 1812.
gadā, kad kara laikā bija iespēja dabūt pasi. Vai tas tā bija – nav zināms.
Nezināms palicis
arī stareca dzimšanas gads. Jau mūža nogalē, 1885. gada novembrī tēvs
Amfilohijs imperatoram Aleksandram II adresētajā lūgumā raksta: «Tā kā esmu
jau ap 85 gadus vecs...». Pēc šī vienīgā dokumenta, kurā starecs pats norāda
savu vecumu, var pieņemt, ka viņš dzimis ap 1770. gadu. Dažas liecības
apstiprina šo gadu. Tā, piemēram, Tihvinas Dievmātes Aizmigšanas klostera
priekšnieks arhimandrīts Vladimirs (Kobiļins), 1885.g. redzot tēvu
Amfilohiju, izteicās, ka «viņš ir ap 90 gadus vecs». Lielākajā daļā citu
avotu minēti daudz agrāki dzimšanas gadi, un 1865.g. pēc stareca nāves uz
viņa kapa plāksnes bija uzrakstīts: «... dzimis vairāk nekā pirms 120
gadiem.»
Pēc aiziešanas no
tēva mājām uz Krieviju, Andrejam nācās nodarboties gan ar zemkopību, gan
tirdzniecību, gan strādāt kā kalpam. Viņš daudz ceļoja pa Krievzemes
svētajām vietām, bija Atonā, bet pēc dažu liecībām — arī Jeruzalemē. Pēdējos
gadus pirms ierašanās Tihvinā, viņš pabija daudzos Novgorodas eparhijas
klosteros, katrā no tiem uzkavējoties īsu laika sprīdi. Apmēram gadu kopā ar
eremītu Jemeļjanu nodzīvoja Novgorodas apriņķa Oskujas - Pestītāja klosterī
(«Kā Dieva azotē»). Vēsts par divu vientuļnieku gara veikumiem sāka
izplatīties apkārtējos iedzīvotājos, un vientulību meklējošie stareci no
klostera aizgāja.
1812.gadā alkas
paklanīties Ziemeļrietumu Krievijas svētumam, Tihvinas Dievmātes ikonai,
atveda Šapošņikovu uz Tihvinu. Te pie Lielās Dievmātes Aizmigšanas klostera
dzīvojošais svētlaimīgais Boriss ieteica viņam aiziet uz Rekonu — 40 verstis
no pilsētas, kur atradās senais Trijādības klosteris. Šapošņikova atnākšanas
brīdī klosteris izskatījās kā viena Trijādības koka baznīca, stāvoša upes
krastā bezgalīgu mežu un purvu ielenkumā. Ne celles, ne arī to pamatus
nebija iespējams atrast mežonīgo augu biezoknī.. Par sirmo senatni liecināja
vairs tikai mūža miegā dusošās brālības aplīdzinātie kapu pauguri. Kas un
kad bija dibināts klosteris, neviens nezināja. Zināms bija vienīgi tas, ka
izsenos laikos dziļajos mežos klīstošajiem medniekiem Rekonkas upītes krastā
uz akmens parādījusies Svētās Dzīvudarošās Trijādības ikona. Vēsts par šo
brīnumu un caur ikonu notikušajiem daudzajiem dziedināšanas gadījumiem
izplatījās tuvākā un tālākā apkaimē, un Svētā Tēla parādīšanās vietā tika
uzcelts klosteris. Te pajumti un vēlāk arī mūžīgās dusas vietu raduši
patiesie kristīgās godprātības censoņi, kas šeit glābušies no grēcīgās
pasaules kārdinājumiem, lūdzot Dievu par dzimto zemi. Nostāsti vēstī, ka
pirmie vientuļnieki Rekonā ieradušies jau 13.gadsimtā. Drīzāk gan šie
notikumi risinājušies 15.—16.gadsimtos, kad apkārt Tihvinai radās citi –
Ruguiskas Trijādības, Antonijevas-Dimskas Trijādības klosteri. Rekonā
saglabājusies Trijādības baznīca tika uzcelta 1672.g. un, kā liecina
uzraksts uz pamatos iebūvētā krusta, iesvētīta1676.gadā jau kā esošais
klosteris ar Novgorodas metropolīta augsti svētītā Arsēnija Pitrima svētību
pēc celtnieka Arsenija iesvētīšanas. Uz to pašu laiku — Alekseja Mihailoviča
valdīšanas gadiem — attiecas aprakstu un sarakstu grāmatās pašas senākās
Rekonas klostera dokumentālās ziņas. Par klostera senumu liecina arī tādi
netieši pierādījumi kā divi 1607. un 1631.gada evaņģēliji, raksturoti kā
«biežās lietošanas dēļ ļoti novecojuši», kā arī pati brīnumaini atklājusies
sv. Trijādības ikona, kuru to redzējušie aprakstījuši kā «senāku par
baznīcu, ar dabas krāsām uz īpašas ikonu grunts gleznotu». 1862.gada
dokumentu autors ikonu raksturo kā grieķu stila, turklāt norāda, ka no trim
eņģeļu attēliem nebojāts palicis tikai viens. Jau tolaik pār Krievzemi
nolaidusies migla neatgriezeniski aprijusi Rekonas klostera dārgumus. Un
laikam tikai brīnums cauri kara, posta un nemiera laikiem palīdzējis
saglabāties Sv. Trijādības dievnamam, kuru tagad var aplūkot Novgorodas koka
arhitektūras muzejā Vitoslavcos.
1685.g.
Novgorodas metropolīts Kornēlijs Rekonas klosteri ar «13 zemnieku dvēselēm
un 2 četvertēm zemes» pierakstījis Tihvinas Marijas Debesbraukšanas
klosterim. Pēc apraksta Rekonā tolaik uzskaitīti «baznīca, divas celles, kā
arī zirgu un govju laidars... ar dēlīšiem apsisti svētie vārtiņi». Vēlāk
uzcelta arī «koka celle ar pavēni celtniekiem... maizes klēts», «...visas
celtnes tās pašas vecās». 1764.g. klosteris likvidēts un pārvērsts par
draudzes baznīcu. Savu draudzes locekļu gan nebijis, taču Baznīcas dienā uz
dievkalpojumu salasījies «diezgan daudz dievlūdzēju... no tuvākajiem ciemiem
un tālākām Krievijas vietām», kas vēlējušies no mesties ceļos brīnumainā
tēla priekšā. Dievkalpojumus veikuši tuvāko ciemu priesteri vai Tihvinas
mūki.
Tolaik, kad
Rekonā ieradās Šapošņikovs, pie baznīcas mita tikai piekalpotājs Mihails
Zaharovs, kuram tad arī svētceļnieks lūdza pajumti. Klostera vientulība,
grūtā aizsniedzamība priekš dīkiem ziņkārīgajiem un šiem apstākļiem
atbilstošs nepārredzamajos purvos un mežos valdošais klusums uz visiem
laikiem savaldzināja ticības censoņa sirdi. Te viņš sevi pilnībā varēja
veltīt īpašajai Dievam kalpošanai — vientuļnieka dzīvei.
Starecs, cik
spēja, palīdzēja saimniekam mājas un dārza darbos, taču lielāko daļu laika
vadīja lūgšanās baznīcā vai mežā, kurā viņš nereti devās uz ilgāku laiku.
Vēsts par tādu svētību ātri izplatījās pa apkaimi, un zemnieki sāka nākt uz
Rekonu, lai dvēselē būtu viņam blakus, lai kopīgi palūgtos vai vaicātu pēc
padoma savās sāpēs un nelaimēs, jo klejojumos daudz piedzīvojušais,
pieredzes bagātais starecs vienmēr atbildēja ar lietderīgu padomu. Zemnieki
jau toreiz iemīlēja ticības censoni, sāka uzskatīt viņu par savu aizstāvi,
un, ievērojuši, ka tas nes veiksmi, lūdza stareca svētību ražas novākšanai
un citiem lauku darbiem.
Šķita, ka pēc
daudzajiem grūtību un zaudējumu gadiem starecs beidzot ir atradis mieru un
atpūtu, taču arī šeit, tālajā vientuļajā klosterī viņam nācās bez vainas
ciest. 1814.gadā vietējie varas orgāni sāka interesēties par Rekonā
apmetušos svētceļnieku un, neatraduši pilsētas Garīgajā pārvaldē Šapošņikova
atstāto pasi, izsauca viņu uz Tihvinu, kur starecu apvainoja klaidonībā un
līdz īstā vārda un kārtas noskaidrošanai iesēdināja cietumā, kur viņš
pavadīja 9 mēnešus. Taču starecs nekrita izmisumā, jo saprata, ka viss
notiekošais iespējams tikai ar Dieva ziņu, tādēļ daudz lūdzās, turklāt ne
tikai pats vien. Pusnaktī un agri no rīta modināja ieslodzījuma biedrus un
pierunādams, bet reizēm pat ar spēku pārliecināja par nepieciešamību lūgt
Dievu, visa Radītāju. Sākumā ieslodzītie visādi pretojās, taču pēc tam
apjēgušies tā iemīlēja starecu, ka pēc atbrīvošanas nemaz negribēja no viņa
šķirties. Šapošņikova vīrišķīgā uzvedība cietumā, ticības dedzēja sprediķiem
līdzvērtīgās sarunas ar ieslodzītajiem, kas viņus virzīja uz pareizā ceļa
un, protams, vēstis par stareca vientuļnieka dzīvi Rekonā piesaistīja
Baznīcas vadības uzmanību, un pēc kāda laika viņu atbrīvoja.
Ir ziņas, ka
tieši tad starecs rakstījis pirmo imperatoram Aleksandram I adresēto lūgumu
ļaut viņam kā sargam dzīvot pie Rekonas baznīcas. Dokumentālu apstiprinājumu
tam nav, taču atbrīvošana pēc tik nopietna apvainojuma kā klaidonība (par to
varēja izsūtīt uz Sibīriju) liek domāt par augsta ranga aizstāvību,
iespējams, pat Šapošņikova lūgumam kā atbildi sekojošu viņa Augstības
žēlastību.
Starecs notiekošo
uztvēra kā brīnumu un prieka pilns atgriezās Rekonā. Taču tur gaidīja
nepatīkams pārsteigums. Piekalpotājs Mihails Zaharovs, baidoties no soda par
to, ka slēpj cilvēku bez pases, raidīja Šapošņikovu prom, neļaudams viņam
apmesties pat ne baznīcas tuvumā. Tā nu starecs tāpat kā pirms trim gadiem
ar maišeli un ceļaspieķi rokās jau devās prom pa Novgorodas ceļu, kad viņu
aizkavēja tuvējā Zaozerjes ciema zemnieki un piedāvāja apmesties dažas
verstis no baznīcas attālā sopkā; tur arī izraka starecam zemnīcu, kurai
blakus uzstatīja lielu koka krustu. Pēc piekalpotāja nāves starecs atgriezās
Rekonā jau uz palikšanu.
1816.gadā ar
Novgorodas bīskapa Ambrozija atļauju tika «noteikts, ka šis klosteris ir
viņa pastāvīgā dzīves vieta». Starecam uzticēja arī uzraudzīt baznīcu, un
viņš ar prieku un dedzību ķērās pie jauno un neapšaubāmi sirdij tuvo
pienākumu pildīšanas. Ir zināms, ka ticības dedzējs izteicis neapmierinātību
par to, ka kaimiņu draudzes, «kārodamas pēc baznīcas īpašuma... izputina
klosteri», cenšoties aizvest zvanus un baznīcas piederumus. Pats Šapošņikovs,
gluži otrādi, kā vien spēdams, centās pielikt savu roku jau toreiz vecās
Trijādības baznīcas labošanā un remontēšanā.
Tieši šais gados:
sākumā sopkas zemnīcā, tad — pie baznīcas dzīvodams, Šapošņikovs ielika
pamatus savam pirmajam varoņdarbam —vientuļnieka dzīvei, pazemībā pieņemdams
visu vientuļnieka dzīves, «tuksneša», dzīves smagmi. Viselementārāko ērtību
pašaizliegšana nebija uzspiesta pakļaušanās skarbajiem dzīves apstākļiem,
bet gan pārdomāta miesas un jebkuru pasaulīgu, tātad grēcīgu, vēlmju
mērdēšana, lai tā sasniegtu patiesās Dievizziņas saldmi. Nomaļajā klosterī
no pasaules nošķīries, starecs nemeklēja pasaules slavu, tādēļ mums, kurus
glābušas Amfilohija lūgšanas un aizbildniecība Radītāja priekšā, būtu jo
īpaši jāprotas cildināt viņa veikumu.
Par stareca
taisno dzīvi vēstī ne mazums saglabājušos ticamu aprakstu vai pat leģendu.
Sekodams senatnes vientuļnieku piemēram, Amfilohijs visdažādākajos veidos
mērdēja savu miesu. Vēl pirms ierašanās Rekonā viņš pie Ilmeņa ezera bija
apsaldējis kāju un, neraugoties uz to, ka pēda pastāvīgi sāpēja, to
neārstēja, bet, gluži otrādi, līdz pat spelgam salam bieži staigāja bass.
Savā zemnīcā, bet vēlāk — mājiņā pie baznīcas tikpat kā nekad nekurināja
krāsni un vispār mājās uzturējās reti, biežāk dodoties mežu dziļumā vai
pašos visstaignākajos muklājos, kur tad lūdza Dievu un kavējās pārdomās.
Ziemās, kad dziļš sniegs nošķīra klosteri no pārējās pasaules, starecs
mēnešiem ilgi palika Rekonā pilnīgi viens. Ēda viņš ļoti pieticīgi,
apmierinoties ar slikti izceptu maizi un auzu tumi, taču visbiežāk pārtika
vienkārši no sēnēm, ogām, saknēm vai pat mizām un sūnām. Maizi starecs cepa
pats. Ģērbās viņš pieticīgi; vairāk par apģērbu Amfilohiju sildīja
pārsteidzošs vājajā augumā apslēpies gara spēks. Šis spēks sargāja starecu
arī no dažādiem nelabā kārdinājumiem un ļaunprātībām: te pašā sala spelgoņā
atsprāga viņa mitekļa durvis, te atkal lūgšanas laikā kāds cilvēka izskatā
parādījās blakus starecam un apgalvoja, ka viņš kalpo nepareizi. Starecs
devās purvā, taču arī tur ausīs skanēja kliedzieni, izsmiekls un draudi. Mēs
zinām daudzus šādus gadījumus no Svēto Tēvu dzīves, arī starecs tos zināja,
tāpat kā zināja glābšanās ceļu: vienmēr ar dziļi izjustu lūgšanu vērsās pie
mūsu Kunga un Debesu Valdnieces, un, protams, arī saņēma viņu palīdzību.
Rekonas dzīves
sākumposmā Šapošņikovs, protams, neuzdrošinājās doties dziļi Tihvinas
nebeidzamo mežu biezoknī. Īpaši bīstami bija akaču bezdibeņus sevī slēpjošie
sūnu purvi. Taču, pamazām apradis, viņš drīz vairs nebijās ne zvēru, ne
biezā meža drūmā klusuma un bieži uz ilgāku laiku devās pašā dziļākajā
biezoknī, kur vadīja dienas vienatnē, neviena netraucētā lūgšanā. Stareca
piekalpotājs atceras viņa vārdus: «Meži bija milzīgi; nocērtu vienu sausu
koku ar cauru vidu, aizdedzu, un tas deg nedēļu, divas».
Arī, Trijādības
baznīcas mājiņā dzīvodams, starecs turpināja sevi dažādi vārdzināt: ļoti maz
gulēja, turklāt arī miegs nenesa mieru, jo stareca guļas vieta bija no
dēļiem, bet pagalvja vietā gara cīnītājs lika akmeni. Laiku no 12 naktī līdz
7 rītā un vēl vairākas stundas dienā starecs pavadīja lūgšanās. Lūdzoties
viņš zem ceļiem kaisīja smiltis.
Lai arī starecs
savus kristīgos tikumus publiski nekad nedemonstrēja, ļaudis zināja par viņa
tīro un gaišo dzīvi. Tuvākais gara draugs, Tihvinas Marijas Debesbraukšanas
klostera hieromūks Martīrijs (izdaudzināts ar savu dievbijīgo dzīvi, vairāk
pazīstams kā Pēteris no Gruzijas, vēlāk arī Irapskas Filipa klostera cēlājs)
piedāvāja Šapošņikovam klusībā pieņemt mūka iesvētību. Tā 1822.g. 26.augustā
viņu, izdarot gluži nemanāmu matu apgriešanu un dodot Adriana vārdu,
iesvētīja par mūku. 1832.gadā starecs līdz ar shimas apvilkšanu ieguva
Amfilohija vārdu. Tā kā iesvētīšana bija slepena, starecs to ārēji
neizrādīja, joprojām tērpās pasaulīgajā apģērbā un tikai retajam atklāja
savu patieso stāvokli. Tādēļ dažādos dokumentos viņš līdz pat nāvei biežāk
minēts nevis kā shimas mūks Amfilohijs, bet gan ar A. Šapošņikova vārdu.
Taču Dievišķā
Apredzība gatavoja starecu pavisam citam — ticības censoņa, ticības dedzēja
— varoņdarbam, ar kuru Amfilohija vārds uz mūžiem ierakstīts Ziemeļrietumu
Krievijas Baznīcas vēstures hronikās. Uzzinot, ka Rekonā kādreiz bijis
klosteris, starecu pārņēma doma par tā atjaunošanu. Pats Amfilohijs
stāstījis, ka toreiz viņam sapnī parādījies svētais Sviras Aleksandrs un
uzticējis pienākumu par to parūpēties. Arī turpmākais risinājies tik
neparasti, ka stareca stāstījums šaubas neraisa. Jo tikai ar Svēto aizgādību
var izskaidrot notikumu labvēlīgo gaitu un pozitīvo iznākumu. Stareca vēlme
un uzsāktie centieni pārsteidzoši sakrīt ar Tihvinas apriņķa tiesā negaidīti
uzpeldējušo faktu, ka 1783.gada Ģenerālajā zemes mērīšanā no Rekonas
klostera norakstītās turpat divtūkstoš desetīnas zemes pēc virknes dažādu
pārpratumu un birokrātiskām manipulācijām ne tikai pārgājušas valsts resoru
īpašumā, bet tikušas pat atdotas privātīpašumā, līdz beidzot pēc pārdošanas
nokļuvušas vēl kādās trešajās rokās. Tiesa klosterim atdeva tikai nelielu
daļu no tam reiz piederējušās zemes. Taču tēvs Amfilohijs «...pauda
neapmierinātību par Rekonas klostera lietu, jo šāds lēmums bija nelikumīgs»
un iesniedza apelāciju, kurā pieprasīja ne tikai atdot atņemto zemi, bet arī
atjaunot klosteri. Uzņemoties šīs rūpes, starecam nākas sastapties kā ar
palīdzību, tā arī pretdarbību. Pēc lūguma iesniegšanas imperatoram
Aleksandram I starecs brauc uz Novgorodu, uz Guberņas tiesu, atgriežas
Tihvinā un visbeidzot tiek līdz pat Pēterburgai, kur viņam izdodas
nodrošināties ar Garīgo lietu ministra kņaza Goļicina un citu ar saviem
kristīgajiem darbiem pazīstamu cilvēku atbalstu. Novgorodas garīgajā
konsistorijā starecs saņem svētību saviem «dedzīgajiem centieniem un rūpēm
par Rekonas klosterim piederošo zemi», kas dubulto viņa jau tā lielo
dedzību. Savukārt arī jaunie zemes īpašnieki nav rokas klēpī turējuši un ar
savām intrigām panāk, ka tēvs Amfilohijs otrreiz nokļūst Tihvinas cietumā.
Stareca ienaidnieki, izrādās, atkal ir izvilkuši gaismā veco lietu par viņa
šķietamo klaidonību. 1839.gada 24.decembrī Novgorodas krimināltiesas palāta
nospriež: «Šapošņikovu kā klaidoni izsūtīt uz Sibīriju», un tikai
cienījamais vecums glābj starecu no pēriena ar pletnēm.
Taču Dievs, Savu
izredzēto uz pašaizliedzību aicinājis, bija žēlsirdīgs un viņu nepameta. Par
jau 1837.gadā imperatoram sūtīto, bet līdz adresātam nenonākušo stareca
lūgumu un Amfilohija likstu izklāstu uzzināja Svētās Sinodes virsprokurors
N.A. Protasovs. Ievācis par šo lietu ziņas, virsprokurors aizbilda par
Šapošņikovu Nikolajam I, kurš tad ne tikai dāvāja starecam brīvību, bet pat
atļāva «atbilstoši paša vēlmei, dzīvot Rekonas klosterī».
Pēc kāda laika
Novgorodas eparhijas Baznīcas vara saskaņā ar 1841.gada ukazu, noteica, ka
starecs uzskatāms par «garīgajam resoram piederošu».
Tostarp
tiesāšanās turpinājās ar mainīgiem panākumiem. Pilsoņu palātas kārtējais
lēmums Šapošņikovam kā prasītājam atkal atteica. Tad viņš 1854.gada pavasarī
apelācijas sūdzību iesniedza nu jau Valdošajam Senātam, taču arī tur lietu
nespēja atrisināt, un tikai pēc tās tālāknodošanas Valsts Padomei prāva tika
pabeigta par labu klosterim un A. Šapošņikovam. Tā kā atdot jau sen par
privātīpašumu kļuvušo zemi nebija iespējams, Valsts Padome ar cara
apstiprinātu lēmumu 1858.gada 20.oktobrī nosprieda piešķirt Garīgajam
resoram 43 tūkstošu rubļu kompensāciju. 1860.gada 13.maijā iznāca imperatora
ukazs par to, ka «tuksnesis tiek atzīts par patstāvīgu mūku apdzīvojamu
ārštata klosteri,».
Dieva brīnums
bija noticis. Jo kā gan citādi lai izskaidro brīnumainos notikumus, ar
kādiem tālajā Tihvinas apriņķī triumfēja pareizticība. Tikai retais ticēja,
ka starecam Amfilohijam izdosies atjaunot klosteri. Tāpēc notikušais lai
mums ir kā piemērs, kā apliecinājums tam, ka vieta, kura reiz jau
izdaudzināta ar brīnumdarošās ikonas parādīšanos, tiešām ir īpaša, un tā
nedrīkst piederēt ne valstij, ne privātpersonām, jo tiesības uz šādu zemi ir
tikai Baznīcai.
Tikai ar brīnumu
var izskaidrot, ka reizē ar Tihvinā negaidīti uzpeldējušo tiesas prāvu
pilsētā uzrodas arī cilvēks, kurš spēj šo lietu pozitīvi atrisināt. Lietas
risināšana ilga 40 gadus, tronī sēdēja jau trešais imperators, bet starecs
joprojām staigāja pa tiesām, braukāja uz galvaspilsētu un guberņas centru,
līdz beidzot panāca risinājumu. Tur, kur citi jau sen būtu atkāpušies, viņš
lēni, taču neatlaidīgi devās pretī savam mērķim. Stareca piekalpotājs
atceras: «Viņa iemīļotā doma bija — redzēt, ka tuksnesī tiek atjaunots
klosteris un tā brālība.» Ap starecu Amfilohiju esošie ļaudis bija
ievērojuši viņa pārsteidzošo gara spēku, kas šķiet, no augšienes apmirdzēja
sterecu un palīdzēja pazemīgi paciest neskaitāmos viņu piemeklējušos
zaudējumus, grūtības, cietumu un pazemojumus.
Rekonā
Šapošņikovs ieradās jau turpat 70 gadu vecumā, un askēta skarbā dzīve,
protams, bija uzspiedusi savu zīmogu viņa ārienei. Taču vēl 1855.gadā, kad
Amfilohijam jau bija ap 90, Tihvinas arhimandrīts pēc tikšanās starecu
raksturo ar vārdiem: «...taču viņš ir možs un stiprs». Veicot īstus
dievbijības brīnumus garīgajā dzīvē, starecs arī saskarsmē ar cilvēkiem,
bija ļoti labs un laipns. Raug, tajās pašās atmiņās rakstītie vārdi: «...Šapošņikovs
ir runīgs, pat jautrs, lieki nebilst ne dievbijības, ne svētulības vārdus,
ir vienkāršs un atklāts.»
Taču ne tikai
klostera atjaunošanas darbs izdaudzināja starecu. Amfilohija iniciatīva un
nerimstošais darbs, lai Dieva norādītajā vietā atjaunotu klosteri, miesas
spīdzināšana mežu dziļumos, viņa dievbijība un gudrība piesaistīja cilvēkus.
Ilgie dažādās Krievijas malās meklējumos pavadītie gadi, cietumā un tiesas
prāvās gūtā pieredze saskarsmē ar visdažādākajiem ļaudīm bija Šapošņikovu
izveidojuši par lielisku cilvēku dvēseļu pazinēju un deva viņam tiesības
izteikt savus spriedumus, tiesāt atnākušos. Pie stareca gāja «ievērojamie,
dižciltīgie un zemas kārtas ļaudis, jauni un veci... pasaulīgie un jaunie
mūki». Zinot, ka mājās tēvs Amfilohijs sastopams reti, cilvēki ne tikai
veica grūto un tālo ceļu līdz Rekonai, bet, lai gūtu vērtīgu padomu,
mierinājumu vai svētību, dažkārt sameklēja viņu pat purvu dūksnājos. Rekonas
klostera izdevumos aprakstītās pieņemšanas ļoti līdzinās Dostojevska «Brāļu
Karamazovu» personāža stareca Zosimas praktizētajām. Par viesu ierašanos
vienmēr priecīgais Amfilohijs, viņus, vakarā ieradušos, laipni iekārtoja
pārnakšņot, pabaroja, ar ko nu varēja, bet no rīta aprunājās un kopā lūdza
Dievu, reize dāvājot arī savu sirds siltumu. Ar īpašu mīlestību viņš uzņēma
bāreņus, slimos, atraitnes un nabagos, tas ir, visus tos, kuriem vēl vairāk
nekā citiem bija vajadzīgs padoms un palīdzība. Viņiem starecs atdeva arī
bagāto tirgotāju un zemnieku atstāto. Bībeli tēvs Amfilohijs zināja no
galvas un, izmantojot savu labo atmiņu, ik sarunu sāka ar atbilstošu citātu
no Svētajiem Rakstiem. Starecs mīlēja lasīt, un grāmatas bija vienīgā
mantība viņa pieticīgajā miteklī. Apmeklētāji ne reizi vien ievēroja, ka
Raksti lasot atvērās tieši uz notiekošo sarunu attiecināmās vietās. Pie
stareca nāca arī miesas dziedināšanu meklēt, un arī šajos gadījumos viņš
palīdzēja: lūdzās, dzirdīja ar svētīto ūdeni, ieteica, uz kuru klosteri
aizbraukt, pie kuriem pīšļiem ceļos nomesties — un slimniekam kļuva labāk.
Kā apbalvojot par
īpašo ticības censoņa un vientuļnieka dzīvi, Dievs starecu apveltīja arī ar
gaišredzības spēju. Jau otro gadu simtu šejienes ļaudis no paaudzes paaudzē,
no mutes mutē nodod vēstījumus par visdažādākajiem viedā askēta
paredzējumiem. Viņš brīdinājis zemniekus par neražu, lopu slimībām,
ugunsgrēkiem. Jau pirms klostera atjaunošanas Amfilohijs zināja, ka tas
Kungs viņu neatstās un taisnība uzvarēs. Šādu pārliecību starecam iedvesa
brīnišķīga jauna dievnama redzējums vecās koka baznīciņas vietā. Reiz caur
baznīcas grīdu sazēlusi zaļa, lekna zāle. Tas noticis tieši pirms pēdējās
tiesas, kurā jāpieņem galīgais lēmums, un starecs brīnumaino zīmi
pārliecināts iztulkojis kā vēsti par lietas veiksmīgu atrisinājumu.
Saglabājušās arī liecības, ka baronesei Rozenai starecs paredzējis valdīšanu
ar diviem zižļiem. Un patiesi, baronese kļuva gan par Serpuhovskas klostera
igumeni, gan sieviešu institūta vadītāju. Un vēl kāds interesants stareca
Amfilohija pareģojums. 60-to gadu sākumā, kad Rekonas tuksneša tuvumā
uzsākās jauna klostera celtniecība, viņš pavēstīja, ka tur tikšot uzcelta
arī akmens baznīca. Starecs cerējis arī pats šo laiku piedzīvot un jau sācis
vest uz sopku akmeņus. Taču pareģojumam nebija lemts piepildīties ne tad, ne
arī turpmākajos gados, un vēl šodien tikai bedres, pamati un ap tiem
saveltie laukakmeņi atgādina par tālaika notikumiem. Taču, kas zina, varbūt
stareca vārdiem lemts piepildīties tieši tagad? Varbūt tiešām kā piemiņa
viņa veikumiem un zīme nākamajām paaudzēm šeit pret debesīm sliesies jauns
skaists dievnams?
1860.gada
21.maijā daudz ļaužu no tuviem un tāliem ciemiem, no Tihvinas, Novgorodas un
Pēterburgas saradās uz svinīgo Rekonas Svētās Trijādības klostera atklāšanu
ar krusta gājienu, Svētās Trijādības kanona dziedāšanu un Dievišķo Liturģiju
Trijādības baznīcā. Jaunais klostera priekšnieks hieromūks Daniels, kurš
līdz tam vadījis Valaamas klostera kapelu galvaspilsētā, Rekonā ieradās kopā
ar trim Valaamas mūkiem, Pestītāja Apskaidrošanās klostera priekšnieka,
izdaudzinātā igumena Damaskina vēstuli un viņa dāvātajām ikonām. Līdz ar to
Rekonā tika apstiprināts Valaamas nolikums, kas pazīstams kā visskarbākais,
ar raksturīgu jebkurus pasaules priekus aizliedzošu un paklausīgu ikdienas
darbu klostera labā pieprasošu kārtību. Šapošņikovs aktīvi iesaistās Rekonā
kūsājošajos darbos — tiek celta jauna baznīca, celles, saimniecības ēkas,
jābūvē ceļš. Jau turpat 50 gadus šai apkārtnē dzīvojošais starecs gatavo
sīki izstrādātu Novgorodas bīskapam adresētu ziņojumu par paredzamo klostera
turpmāko dzīvi: ienākumu posteņiem, mūku un novicu skaitu un iespējamo
celtniecību, precīzi norādot, kur un cik var ražot ķieģeļus, kur ir atrodams
māls, smiltis, akmeņi, kuri no apkārtējiem muižniekiem palīdzēs ar
kaļķiem...
Tomēr pēc kāda
laika starecs savu līdzdarbību pārtrauc. Iemesli tam, visticamāk, ir divi:
sevi manīt liek cienījamais vecums, kam pievienojas nesaskaņas ar jauno
klostera priekšnieku. Acīmredzot Valaamā izbaudītās Damaskina stingrās
vadības skolas audzēknim Danielam nav pa prātam stareca kūsājošais
darbotiesprieks, viņa dzīvais, skumjās negrimstošais raksturs. Nesaskaņas te
bija neizbēgamas. Danielu pilnīgi būtu apmierinājusi Amfilohija kā
pašaizliedzīga ticības censoņa, klostera atjaunotāja un, protams, arī
stareca — simtos skaitāmu draudzes locekļu — garīgā vadītāja loma, taču ne
vairāk.
Taču vēsts par
Rekonas vientuļnieku aizvien izplatījās. Dārga dāvana starecam bija Maskavas
metropolīta Filereta līdz ar viņa svētību sūtītā ikona. Dievbijīgo starecu
atcerējies arī Pēterburgas metropolīts Izidors. Tāpat kā līdz šim, daudzi
nāca uz Amfilohija celli. Raugi, ko atceras kāds no apmeklētājiem: «Pēc
tikšanās ar starecu aizmirstu visu neapmierinātību, ciešanas, skumjas un
bēdas... mans gars kļūst priecīgs un mierīgs». Taču pie viedā vīra atklīda
arī vienkārši ziņkārīgie, kas starecam apnika un traucēja ar savām tukšajām
pļāpām, tādēļ viņš nolēma apmesties attālāk no Rekonas klostera. Trīs
verstis no tā tiek uzcelts skits ar celli starecam un piekalpotājam, ka arī
maza sv. Aizdonas Tihona vārdā nosaukta baznīciņa. Uz turieni Amfilohijs sev
līdzi paņēma tikai Dievmātes „Znameņija” („zīmes jaunava”) ikonu, kuru viņš
uzskatīja par brīnumdarošu un no tās nekad nešķīrās. Tad arī starecam rodas
doma izveidot šeit sieviešu skitu un nespējnieku patversmi. Viņš sāk
darboties, ved celtniecības materiālus, taču atkal sastopas ar cilvēku
nepateicību. Tihvinas arhimandrīts Vladimirs un Rekonas priekšnieks Daniels
aizliedz turpināt darbus un izgaiņā skitā mītošās svētceļnieces.
Noguris un slims,
Amfilohijs dodas vēl tālāk no Rekonas. 15 verstes attālā no visām pusēm
purvu apņemtā sopkā tiek celta viņa pēdējā celle. Taču pat no turienes
starecs vairākkārt dodas meža biezoknī, lai neviens netraucētu viņu
lūgšanās. Starecs bijis tik vārgs, ka dažkārt atpakaļceļā bez spēka saļimis,
un tikai viņa piekalpotājs, uztraukts par Amfilohija ilgo prombūtni,
sameklējis starecu un novārgušu, taču psalmus čukstošu atvedis mājās pie
uguns.
1865.gada vasarā
starecs iegūla slimības gultā, no kuras vairs nepiecēlās. Pēdējās 30 dzīves
dienas viņš neko neēda, arī dzēra tikai pa svētā ūdens lāsei «iekšējā
karstuma remdēšanai». 9.augustā pulksten 7 vakarā apbrīnojamais ticības
censonis pēc grēksūdzes un Kristus Miesas un Asins uzņemšanas mierīgi
izdzisa. Viņa nāve bija lēna un mierīga, gluži kā siltais augusta vakars aiz
celles durvīm. Starecs nāvi sagaidīja ar prieku, jo bija dzīvojis taisni un
nebijās no aizkapa dzīvē gaidāmas atmaksas. Tēva Amfilohija pīšļus aiznesa
uz klosteri. Nākamajā dienā pēc bērēm virs kapa uzcēla kapelu. Pēc dažiem
gadiem Rekonas tuksnesī izvērsās vareni celtniecības darbi. Par dievbijīgo
ļaužu ziedojumiem un ieguldījumiem tika uzcelta Trijādības katedrāle ar
pieciem kupoliem un zvanu tornis, Svētie vārti, mūra sēta ar torņiem,
dažādas saimniecības ēkas un korpusi. Kapos blakus godā turamajai vecajai
koka baznīciņai uzslējās jauna mūrēta Dievmātes Patvēruma baznīca, kur arī
glabājās shimas mūka Amfilohija mirstīgās atliekas. Uz stareca kapa uzlika
viņa nēsātās važas, stīpu un ķēdes, ko ikviens dievlūdzējs noskūpstījis
varēja uzlikt sev un, dziļi palocījies, pieminēt starecu. Tika noteiktas
Amfilohija godināšanas dienas: 9. (22) augusts — aiziešanas diena, un
23.novembris (6.decembris) — piemiņas diena. Īpaši daudz cilvēku nomaļajā
klosterī saplūda Vasarsvētkos, kad jo īpaši godināja brīnumaini parādījušos
ikonu, kas tagad atradās jaunajā mūra katedrālē. Uz Rekonu ļaudis plūda kā
no tuvām, tā arī tālām guberņām, šurp brauca cilvēki no visas Krievijas, kur
ātri izplatījās vēsts par taisno starecu un brīnumaini atdzīvojušos seno
klosteri. Varam iedomāties dievlūdzēju izjūtas, kad pēc garā ceļa caur
skarbajiem Novgorodas mežiem viņu acu priekšā pavērās atjaunotā klostera
valdzinošā ainava: majestātiskā katedrāle un apbrīnojami slaidais zvanu
tornis, ko apņēma daudzi mazāki tornīši un citu baznīcu kupoli, ceļļu un
saimniecības ēku pelēkie jumti, akurātie un daudzkrāsainie sētas torņi,
apzeltītie krusti, zvani milzīgās, debesu zilgmes piepildītās zvanu ailēs,
aiz kurām pletās bezgalīgie mežu plašumi.
Taču šai gadu
simtā klosteri piemeklēja bēdīgs liktenis. 1921.gadā tas tika slēgts, bet
mazliet vēlāk — arī izlaupīts. Pamestās celtnes atstātas stihiju varā.
Dievmātes Patvēruma baznīca gan saglabājusies, taču stareca Amfilohija dusas
vieta izrakāta un apgānīta. Arī no abiem skitiem, kuros mitis starecs, nekas
nav palicis. 1859.gadā viņš, Dievmātes ikonas priekšā karsti lūgdamies,
atvairīja klostera bojāeju no visapkārt baismīgi trakojoša meža ugunsgrēka.
1868.gadā stareca Amfilohija lūgšanas Debesu Valdniecei atkal paglāba
tuksnesi no vēl lielāka ugunsgrēka, kurā izdega turpat visi apkārtnes meži
un ciemi, un arī klostera brāļi nezināja, vai viņiem izdosies glābties no
uguns okeāna.
|