![]() |
Ar Augstisvētītā Rīgas un visas Latvijas metropolīta Aleksandra svētību |
|
|
LV |
|
SVĒTĪTI, KAS IZRAIDĪTI PATIESĪBAS DĒĻ Par "otrās šķiras" cilvēkiem jeb staļinisma recidīvi
Jubilejas ir labas ar to, ka sniedz iespēju no jauna pievērsties pagātnei. Nesenās Krievijas Kristīšanas tūkstošgades svinības ļāva citādāk paraudzīties uz tēvzemes vēsturi. Pārsteidzoši, taču par senatnes notikumiem mēs zinām vairāk nekā par mazāk seniem, un, līdzko sarunas ievirzās par Krievijas Pareizticīgās Baznīcas pastāvēšanas jaunāko posmu, sastopamies ar iztrūkumiem un noklusējumiem. Mūsu dienās plaši publicētajās bijušo ieslodzīto atmiņās bieži vien netiek pieminēts simtiem tūkstošu ticīgo liktenis: laicīgie ļaudis, mūki, priesteri, bīskapi. Bet tieši viņi bija tie, kas vieni no pirmajiem saņēma autoritārisma sitienus. Šķiet, tā vēl joprojām izpausmi rod staļinisma laikā veidojusies attieksme pret ticīgajiem kā pret "otrās šķiras" ļaudīm.
Rīta mijkrēslī ļaudis pulcējās no baļķiem cirstā dievnamā. Piecos no rīta lasīja rīta lūgšanas, kam sekoja stundas un grēksūdze. Lielo koka dievnamu apgaismoja ar elektrību. Acis gan lipa ciet, bet laikā, kamēr tika lasītas rīta lūgšanas, galva palēnām kļuva skaidra un miegs pamazām atkāpās. Salīcis uz priekšaltāra paaugstinājuma iznāca tēvs Tavrions ar krustu un Evaņģēliju rokās un sāka lasīt grēku nožēlas lūgšanas. Ļaudis sarausās vienkopus un sastājās ap tēvu. Kopā dziedāja lūgšanas, pēc tam visi kā viens skaļi atkārtoja: "Dievs, esi man, grēciniekam, žēlīgs!" Lūgšanas pārvērta cilvēkus. Skaidri varēja just, ka dievnamā sapulcējusies vienota, saskanīga ģimene, kuras galva ir darba rūķis un gādnieks, aizstāvis un mierinātājs – tēvs Tavrions.
Sākās
Liturģija. Tēvs pārģērbās un parādījās mirdzošā tērpā. Iedegās sveces, un
kļuva redzams, ka viss dievnams izrotāts ar dzīviem ziediem. Tie rosināja
domas par pasaules skaistumu un neredzamo Mākslinieku. Liturģija šajā
dievnamā tika uztverta īpaši – tas bija lidojums harmoniskā, tīkamā pasaulē.
Un pavadonis šai
Tādus vārdus klātesošie svētrunās nebija dzirdējuši. Tomēr visvairāk apbūra un atmiņā iespiedās šos vārdus caurstrāvojošais neredzamais spēks. Šie vārdi nāca no ciešanām, no sāpēm. Gribējās uzzināt par viņu vairāk, taču viņš attiecībā uz atmiņām bija skops, mēdza atjokoties, un, ja arī kaut ko atcerējās, tad tie bija tikai atsevišķi viņa daudzajās svētrunās ievīti fragmenti. Uzzināt par tēvu Tavrionu kaut ko vairāk kļuva iespējams tikai pēc viņa nāves. Svēto dzīves aprakstos – Krievijā izsenis iemīļotajā lasāmvielā – itin bieži atkārtojas viena iezīme, viena līnija: nākošais svētais, vēl bērns būdams, cenšas atstāt vecāku mājas, lai paslēptos klosterī. Pečoras Feodosija dzīvesstāsts spilgti apraksta cīņu ar māti, kas ietiepīgi nevēlējās laist viņu uz klosteri. Kaut ko līdzīgu nācies piedzīvot arī tēvam Tavrionam. Tikai viņu uz klosteri nelaida tēvs, māte ar pusaudža vēlēšanos bija samierinājusies. Tihons ģimenē bija desmitais bērns. Viņa tēvs –pilsētas valdes mantzinis mazā Ukrainas pilsētiņā Krasnokutskā. Māte – vienkārša zemniece. Dzīve bija smaga, bet attiecības ģimenē – saskanīgas. Tēvs, būdams valdonīga un smaga rakstura, nevēlējās izmantot pilsētas valdes palīdzību – tika izlemts, ka Batozska bērniem jāmācas draudzes skolā bez maksas.
Gļinskas Dievmātes Piedzimšanas tuksnesis atradās Kurskas guberņas Putivlovas apriņķī. Plašais klosteris ar četriem akmens dievnamiem, patversmi, slimnīcu, viesnīcu un daudzām darbnīcām izsenis, jau kopš XVI gs., bija izslavēts ar savām mūku tradīcijām un mūku darba mīlestību. Klosteris auga, pieņēmās spēkā, un XIX gs. tajā jau saskaitīts vairāk nekā 500 iemītnieku. Tā tuvumā veidojās skiti: tuvais un tālais – Iliodorovas Pestītāja. Tāpat kā pa visu Krieviju izslavētajā Optinskas tuksnesī, arī te zēla starecu tradīcija, un, tāpat kā Optinskā, tās saknes aizstiepās līdz starecam Paisijam Veļičkovskim, kuru Krievijas Pareizticīgās Baznīcas Koncils 1988.g. pieskaitīja svēto pulkam. Šajā klosterī arī tika pieņemts pusaudzis Tihons. Taču nodzīvoja viņš tur īsu laiciņu. Tēvs bija ielicis avīzē sludinājumu par bēgli; to izlasījis, klostera priekšnieka vietnieks izsauca Tihonu un mūka pavadībā aizsūtīja viņu uz mājām. Tēvs izlēma, ka Tihonam jāturpina izglītība, un aizsūtīja viņu uz pilsētiņu Dergaču. Taču zēns no sava nodoma neatteicās. Viņš bija iemīlējis Gļinsku un pastāvīgi sapņoja par atgriešanos tur. Mācību laikā viņš gatavoja triecienuzbrukumu tēva sirdij. Piemērots brīdis pienāca 1913.g. Ziemassvētkos, kad viņš brīvdienās atgriezās mājās. Zēns sāka visus ģimenes locekļus apdāvināt ar dāvanām, kuras viņam jo bagātīgi bija sadevuši mūki. Vienam tika ikoniņas, citam – krustiņš. Mājiniekiem par dāvanām tīksminoties, Tihons nometās ceļos tēva priekšā: "Tētiņ, laid mani uz klosteri". Arī māte, vecmāmiņa un brāļi atbalstīja Tihona lūgumu. Visi saprata, ka zēna sirdī ir tikai viens sapnis. Pat uz guļamās lāvas viņš bija uztaisījis kaut ko līdzīgu svētbilžu sienai, pie kuras kalpoja /noturēja dievkalpojumu?/. Šoreiz arī tēvs padevās draudzīgi vienprātīgajam spiedienam, apsolīja izkārtot Tihonam pasi un laist viņu uz Gļinsku. Tihona pirmais paklausības laiks aizritēja gleznošanas darbnīcā. Gļinskas klosteris gan atradās tālu no centra, tomēr bija izslavēts ar lielisko bibliotēku. Mūki uzmanīgi sekoja visam valstī notiekošajam. 1905.gada notikumu atmodinātā Baznīca centās piecelties un iztaisnoties. Metropolīts Antonijs (Vadkovskis) vērsās pie imperatora ar lūgumu sasaukt Krievijas Pareizticīgās Baznīcas Koncilu. Nikolajs II gan teicās esam gatavs to darīt, taču piebilda, ka neiebilst pret Koncila noturēšanu "piemērotā laikā". 1905.gadā darbu sāka Pirmskoncila Sasaukums, kura uzdevums bija noformulēt Koncilā risināmās Baznīcas problēmas. Pirmskoncila Sasaukuma materiāli tika plaši publicēti un dzīvi apspriesti visā valstī. Taču imperators Koncila sasaukšanu aizvien atlika. Sasaukuma materiālus cītīgi studēja arī novicis Tihons. Visus satrauca jautājumi, vai tiks atjaunots Pētera I likvidētais patriarhāts, un vai KPB iegūs patstāvību; vai arī valsts, tāpat kā līdz šim, turpinās diktēt tai savu gribu caur virsprokuroru.
1917.g. februārī bez neviena šāviena notikusī revolūcija pamodināja visus krievu tautas slāņus. Jaunais Sinodes virsprokurors V. Ļvovs realizēja stingru pretrasputina politiku. 1917.gada 2.aprīlī no kalpošanas tika atlaisti četrpadsmit bīskapi, kas aptraipījušies, sadarbojoties ar Rasputinu. Gandrīz visās bīskapijās veidojas no garīdzniecības un lajiem sastāvošas izpildkomitejas, kas kontrolēja visu bīskapijas virspriesteru darbību. Pēc šo komiteju iniciatīvas valstī notika bīskapiju ārkārtas kongresi. Tika atjaunota senā kārtība, kad visu garīgo amatu pildītāji tiek ievēlēti. Vakantās bīskapu katedras tika aizpildītas, brīvās vēlēšanās aizklāti balsojot. Ārkārtas kongresos balsoja gan klerikāļu, gan laju pārstāvji. Tā tika ievēlēts arhibīskaps Tihons (Beļavins) Maskavā, arhibīskaps Sergijs (Stragorodskis) Vladimirā, bīskaps Benjamins (Kazanskis) Petrogradā un metropolīts Kirills (Smirnovs) Kazaņā.
Bet 1917.g.
15.augustā, Marijas Debesbraukšanas dienā, Kremļa Debesbraukšanas katedrālē
notika Krievijas Pareizticīgās Baznīcas Viskrievijas Koncila svinīga
atklāšana. Divsimt gadus Krievijas Pareizticīgā Baznīca bija atradusies
pastāvīgā pazemojošā valsts kontrolē, kad imperatora pārstāvis,
virsprokurors, uzspieda Sinodei savu gribu. Viss minētais bija novedis KPB
līdz smagai krīzei. Diemžēl oktobra notikumu dēļ Koncilā nebija iespējams
izskatīt visus sasāpējušos jautājumus. Tomēr 1917.g.
Ukrainā vēl
plosījās pilsoņu karš, Maskavā spēkā pieņēmās antireliģiskā kustība.
1919.gada janvārī ar Maskavas Padomes Prezidija lēmumu mūki no lielākās
daļas klosteru tika izlikti, bet atbrīvotās telpas nodotas Tautas Izglītības
Nodaļas rīcībā. 16. februārī tika publicēts Tautas Justīcijas Komisariāta
lēmums par organizētu pīšļu atsegšanu. 1920.g. 8.aprīlī Tautas Justīcijas
komitejas 5.nodaļa publicēja
1922.gads
Krievijas Baznīcai izvērtās par vissmagāko pārbaudījumu gadu. Pilsoņu karš
izraisīja sabrukumu, bet kara komunisma politika – badu. 1921.gada beigās
Krievijā badu cieta 23,2 miljoni cilvēku.
Tikai
1922.gada pavasarī vien notika 1414 asiņainas sadursmes. 1922.gada pirmajā
pusē sakarā ar baznīcas dārgumu konfiscēšanu pie kriminālatbildības tika
saukti 732 cilvēki, viņu vidū lielākoties priesteri, mūki un bīskapi. Bet tā
paša gada 26.aprīlī Maskavā sākās tiesas process;
Tučkovs
iestājās par reģistrācijas principa ieviešanu; tā būtība bija sekojoša:
Padomju varas pārstāvji ikvienam priesterim vai bīskapam izdos atļauju
kalpot baznīcā. Patriarhs Tihons saprata, ka tamlīdzīga prakse no jauna
paverdzinās Krievijas Pareizticīgo Baznīcu, un no tās kategoriski atteicās.
1923.gadā viņš no Donas klostera tika pārvests uz Ļubjankas iekšējo cietumu.
Tieši tajā laikā Anglijas valdība vērsās pie Padomju Valdības ar memorandu –
"Korzona ultimātu". Tajā blakus prasībai pārtraukt komunistisko propagandu
Āzijā bija izteikts arī protests pret ticīgo vajāšanu. Martā notika tiesas
process pret katoļu grupu. Arhibīskapam Janam Cepļakam un prelātam
Butkevičam tika piespriesta nošaušana, bet pārējiem divpadsmit garīdzniekiem
– dažāda ilguma ieslodzījums. Pateicoties Rietumu protestiem, arhibīskaps
tika apžēlots, bet prelāts Butkevičs naktī no 30.aprīļa uz
Anglija
paziņoja par diplomātiskās misijas atsaukšanu gadījumā, ja padomju valdība
uzsāktu aprīlī paredzēto procesu pret patriarhu Tihonu. G. Čičerins un
A.Trockis vērsās pie Petrogradas un Maskavas padomēm, norādīdami tām nespert
nevienu soli un neizrunāt nevienu vārdu, kas varētu aizšķērsot ceļu uz
konflikta ar Angliju mierīgu atrisināšanu. Atdalīts no ārējās pasaules,
patriarhs Tihons 1923.gada 16.jūnijā nāca klajā ar paziņojumu, kura teksts
Rietumu vēsturnieks U. Fletčers savā grāmatā "Izdzīvošanas māksla" šo paziņojumu komentē šādi: "... Patriarhs ar pirmajiem vārdiem ļāva skaidri saprast, ka šo paziņojumu izraisījusi viņa virsgana pienākuma apziņa, līdz ar to skaidrs, ka viņš vadījies pēc Baznīcas vajadzībām. 1923.gadā šķita, ka, lai pārvarētu "Dzīvās Baznīcas" šķeltniecisko ietekmi, būtu sperams izšķirošs solis. Turklāt, uzņemoties uz sevi apmelojošos apvainojumus, patriarhs Tihons savā "paziņojumā" visvisādi cenšas, lai viņa "noziegumos" nevarētu vainot Baznīcu..." Sākumā patriarha paziņojuma šokēti, ticīgie itin drīz viņa "grēksūdzi" novērtēja kā nepieciešamu manevru, uz kuru viņš cietumā piespiests. Tiklīdz patriarhs 1923.gada 25.jūnijā tika atbrīvots, tūdaļ izvērsās cīņa ar atjaunotās baznīcas izraisīto šķelšanos. Pateicoties par patriarha "labo roku" kļuvušā arhibīskapa Illariona (Troicka) enerģijai, baznīcas organizācija Maskavā tika atajunota divās dienās. Divos mēnešos, kurus Petrogradā darbojās patriarha sūtnis bīskaps Manuils (Lemeševskis), Krievijas Pareizticīgās Baznīcas klēpī atgriezās 83 draudzes, kas bija nonākušas atjaunotnes piekritēju rokās.
Tomēr
E. Tučkovs modri stāvēja sardzē. 1923.gada novembrī tika arestēts arhibīskaps
Ilarions, bet 1934.gada februārī – bīskaps Manuils. Uz Solovkiem izsūtīto
priesteru, mūku un bīskapu skaits 1923.gada decembrī pārsniedza divus
tūkstošus. Atrazdamies Maskavā, mūks Tavrions aktīvi piedalās baznīcas dzīvē,
pildot dažādus bīskapa Pavlina dotos uzdevumus. 1923.gadā pēc patriarha
Tihona rīkojuma viņš tiek iesvētīts par hierodiakonu. Traģiskie notikumi
turpināja pieņemties spēkā:
Diemžēl milzīgais audekls, kam sākumā tika dots "Rekviēma" nosaukums, palika nepabeigts. Taču darbnīcā palikušās daudzās skices liecināja par patriarha Tihona nāves aizskartā gara varenību. 1925.gadā tiek slēgts Novo Spasskas klosteris, hierodiakons Tavrions atstāj Maskavu un dodas uz Kursku pie bīskapa Pavlina. Tajā pašā gadā viņš tiek iesvētīts par hieromūku un saņem svētību ik dienas kalpot Liturģiju. Bīskapijā risinājās sīva cīņa ar atjaunotās baznīcas kustību. 1925.gadā bīskaps Pavlins tiek arestēts un nogādāts uz Maskavu. Masveidīgie bīskapu un garīdzniecības aresti turpinās. Šādā situācijā kļuva neiespējami sasaukt Koncilu, kas ievēlētu patriarhu. Turklāt visi patriarha Tihona nosauktie kandidāti bija cietumā vai nometnē, bet Krievijas Baznīca – palikusi bez vadītāja. 1926.gada beigās bīskaps Pavlins, atbrīvots no ieslodzījuma, tikās ar brīvībā palikušajiem bīskapiem. Viņu viedoklis bija vienprātīgs: jārīko patriarha vēlēšanas. Taču iespēja to izdarīt bija tikai viena: pārkāpjot KPB kanonus, noturēt vēlēšanas kā slepenu bīskapu aptauju. Bīskaps Pavlins vērsās pēc padoma pie Ņižgorodas metropolīta Sergija kā pie autoritatīvākā brīvībā esošā hierarha. Metropolīts Sergijs no piedalīšanās vēlēšanās izvairījās, tomēr deva bīskapa Pavlina ierosmei savu svētību.
Bet 1927.gada 29.jūlijā tika publicēts metropolīta Sergija vēstījums, ko parakstījuši arī Sinodes locekļi: "Mums ir nevis ar vārdiem, bet ar darbiem jāpierāda, ka esam uzticami Padomju Savienības pilsoņi; lojāli pret Padomju varu var būt ne tikai tie, kas vienaldzīgi pret pareizticību, bet arī visdedzīgākie tās piekritēji, kam ticība ir patiesība un dzīvība – ar visām tās dogmām un leģendām, ar visu tās kanonisko struktūru un dievkalpojumu kārtību. Mēs gribam būt pareizticīgi, un tajā pašā laikā apzināties, ka Padomju Savienība ir mūsu pilsoniskā Dzimtene, kuras prieki un panākumi ir arī mūsu prieki un panākumi, un kuras neveiksmes ir arī mūsu neveiksmes." Šodien mums šis teksts šķiet gluži parasts, tā zemteksts mums ir apslēpts. Toreiz tas nozīmēja, ka E. Tučkovs bija panācis savu: kopš šī brīža KPB atzīst pār sevi valsts kontroli. Krievijas Baznīca atkal bija nospiesta ceļos. Daļa bīskapu ar metropolītu Jāzepu priekšgalā atteicās dievkalpojumos aizlūgt par metropolītu Sergiju un valdību. Sākās šķelšanās, kuru mēdz saukt par "neaizlūdzēju šķelšanos". Bīskaps Pavlins un igumens Tavrions paliek ar metropolītu Sergiju. 1927.gadā bīskaps Pavlins tiek paaugstināts par arhibīskapu un nosūtīts uz Permu. Viņam līdzi dodas arī par arhimandrīta kārtā paaugstinātais Tavrions un hieromūks Androniks. Taču kalpošana Permā nebija ilga – 1930.gada novembra beigās arhibīskaps Pavlins saņēma Sinodes paziņojumu, ka tiek pārcelts uz citu katedru. Atkal Maskava un jauna rīkojuma gaidīšana. Nākamajā mēnesī viņš tiek norīkots uz Kalugu. Kopā ar viņu – arī Gļinskas mūki. Šajā gadā preses konferencē izskan metropolīta Sergija apgalvojums, ka PSRS neesot Baznīcas vajāšanu, savukārt arestētie vai izsūtītie svētkalpotāji esot izdarījuši kriminālnoziegumus. Baznīca atteicās no saviem mocekļiem... Taču 1931.gada vasarā tiek arestēti arhimandrīts Tavrions un hieromūks Androniks. Vispirms Baltās – Baltijas jūras kanāls, pēc tam – nometne Berezņos. Pēc kanāla celtniecības veiksmīgas pabeigšanas Staļins nolēma ieslodzīto darbaspēku izmantot sociālisma būvēs. Par izmēģinājuma jaunbūvi kļuva Berezņiku kombināts, kura celtniecību vadīja slavenais čekists, Džeržinska līdzgaitnieks, E. Berezins. Kopējās barakas, smags roku darbs. Izdzīvot palīdzēja ticība. Vēlāk tēvs Tavrions atcerējās: "Gadījās, velku ķerru ar smiltīm, bet sirdī prieks – šodien Lieldienas!" Atbrīvoja viņu tikai 1935.gadā. Viņa priekšnieks, arhibīskaps Pavlins, tajā laikā atradās Marinskas nometnē. Pēc atbrīvošanas arhimandrīts Tavrions tiek nosūtīts uz Kalugu, priekšpēdējo arhibīskapa Pavlina kalpošanas vietu. Viņa ekselences mājā, Okas upes krastā, dzīvoja viņa garīgā meita Anna Mileņina. Te glabājās arī arhibīskapa bibliotēka. Arhimandrīts Tavrions apmetas viņa ekselences mājā un strādā par mākslinieku – noformē veikalus. Izmantojot krievu pasaku motīvus, viņš apglezno "Bērnu pasauli". Mēģinājums apciemot arhibīskapu Pavlinu nometnē beidzas ar neveiksmi – nometne ir īpaša režīma. Bet, kad Gomeļā nomirst arhibīskapa māte un pārtrauc pienākt viņa vēstules, tēvs Tavrions pārdod Kalugas māju un pārceļas uz Kursku. Tur, A. Miļeņinas mājiņā, viņš mitinās kopā ar hieromūku Jevgēņiju (Zabštu). Iekārtojas par pasniedzēju mākslas skolā. Tēvs Jevgēņijs strādāja par galdnieku medicīnas institūtā. Dzīve ritēja pēc klostera noteikumiem: cēlās trijos naktī, kalpoja Liturģiju, tad devās uz darbu. Brīžiem šķita, ka reliģijai valstī ir beigas uz visiem laikiem: kara sākumā Krievijā bija palicis tikai ap simts atvērtu dievnamu un brīvībā – četri bīskapi.
1941.gada 22.
jūnijā, dienā, kad Krievijas Pareizticīgā Baznīca atzīmēja visu Krievzemē
mirdzējušo svēto piemiņas dienu, sākās Lielais Tēvijas Karš. Pirmā vēršanās
pie tautas jau tajā pašā dienā izskanēja no baznīcas kanceles. Pirmais pie
tautas vērsās nevis augstais vadonis, bet gan metropolīts Sergijs.
Patriotiskā darbība Krievijas Pareizticīgajā Baznīcā sākās jau kopš pirmajām
kara dienām. Bet pēc diviem gadiem savu attieksmi pret Baznīcu pamatos
mainīja arī Galvenais Virspavēlnieks.
Valsts jaunā
attieksme pret Baznīcu tikpat kā neko nemainīja ieslodzītās garīdzniecības
liktenī. Daudzi no viņiem turpināja mocīties cietumos un izsūtījumā. Tikai
1947.gadā tēvs Tavrions tika atbrīvots no nometnes un aizsūtīts izsūtījumā
uz Kustanajas novadu. Veda kravas vagonos kopā ar izsūtītajiem Pievolgas
vāciešiem. Blakus sev galu mēģināja padarīt māte, kas bija atšķirta no vīra
un bērniem. Tēvam Tavrionam izdevās viņu izglābt. Bet, kad ieradās galā,
Fedorovkā, viņus gaidīja klaja stepe un lietus. Tāpat lietū nācās rakt sev
zemnīcas. Turpat mazliet vēlāk radās baznīca, jau legāla. Arī zemnīca, tikai
krusts virs jumta... Nebija pat ikonostasa. Izsūtījumā pavadīto laiku tēvs
Tavrions atcerējās kā vissmagāko. Šķita – visi ir viņu aizmirsuši, nevienam
viņš nav vajadzīgs... Tikai 1956.g. martā pēc PSRS Iekšlietu ministrijas un
VDK pavēles tika izskatīta T.Batozska lieta, noņemta represija un atjaunotas
tiesības. 1956.g.
No sagruvuma
piecēlis Pestītāja Apskaidrošanās klosteri, viņš to pārvērta par patvērumu
ciešanu mocītajiem, kurā ikviens saņēma uzmundrinājumu. Ieklausīsimies viņa
vārdos: "Klosteris jau tolaik tika radīts izglītošanai un pareizticīgās
ticības nostiprināšanai šajā novadā. Tātad mūsu pirmais uzdevums ir – jūsu
reliģisko vajadzību apmierināšana. Daudzi no jums nāk šurp kā uz pēdējo
cerību gūt veselību un sirdsapziņas mieru. Mēs to saprotam. Tātad no mums
atkarīgs tas, vai jūsu sirdsa Ikvienu viņš tēvišķīgi sagaidīja kā dārgu un gaidītu viesi, cenšoties stiprināt un uzmundrināt. Atnākušajam nevajadzēja daudz stāstīt: tēvs Tavrions cilvēku redzēja un saprata bez liekiem vārdiem. Tieši tādēļ katrs, kuram kaut reizi bija gadījies te būt, centās atbraukt atkal un atkal. Tavrions paredzēja Krievijas Baznīcas turpmākās iespējas un visus savus spēkus atdeva par tās nākotni. Daudzi no viņa audzēkņiem bija kļuvuši par mūkiem un priesteriem. Ikviens no viņiem centās atbilstoši savām iespējām nest cilvēkiem labo un gaismu. Mocekļa dzīvi nodzīvojis, arhimandrīts Tavrions arī nomira kā moceklis. Ārsti viņam konstatēja barības vada vēzi. No operācijas Tavrions atteicās. Nomira pēc pusgada – bez žēlošanās, tāpat kā agrāk ik dienas iedams pie dievgalda. Pienāks laiks, kad Krievijas Pareizticīgā Baznīca pievērsīsies savai nesenajai pagātnei un atcerēsies savus mocekļus. Tos, kas miruši cietumā un labošanas darbu nometnēs. Aktuāls kļūs jautājums par viņu pieskaitīšanu svēto pulkam, jo "mocekļu asinis – tā ir Baznīcas sēkla". Tad atcerēsies arī arhimandrīta Tavriona un viņa līdzgaitnieku vārdus. Pieminēt viņus visus – tas ir mūsu pienākums. Sergejs Bičkovs
|