
Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|
Vēstule brālim Vilhelmam Fetleram
(baptistam)
Mīļais brāli
Kristū, Vilhelm Andrejevič! Šā gada 14. jūnijā man bija izdevība
noklausīties Rīgā Romanova ielā Nr. 32 jūsu runu par mīlestību uz Pestītāju
un par sekošanu Viņam un kristīgās dzīves uzlabošanu. Gribās domāt, ka pie
jums piepildās svētā apustuļa Pāvila vārdi: Kristus vārds lai mīt jūsu vidū
bagātīgi, dažādā gudrībā; māciet un pamāciet viens otru ar dziesmām,
teikšanām un garīgām dziesmām, žēlastībā dziedādami jūsu sirdīs Kungam (Kol
3:16).
Bet, kad es dziļāk ieklausījos un pārliku sevī jūsu runu, tad nācu pie
grūtām domām, ka jūs esat nevis kristīgās ticības izplatītājs, bet viņas
izārdītājs. Es atvainojos iepriekš, ka rakstīšu bez kādas sistēmas, bez kāda
iepriekš sastādīta domu plāna; rakstīšu to, kas man ir uz sirds un kādas
domas man ir prātā pēc jūsu runas noklausīšanās. Varbūt es arī kādās vietās
rupji izteikšos. Par attaisnošanos man lai ir tas, ka arī jūsu runā nebija
nekādas sistēmas; bet jūs runājāt, kas jums nāca prātā, gādādami
sapulcējušos gan smīdināt ar dažādiem jocīgiem izteicieniem, gan raudināt,
rādot uz Pestītāju Krustā Sisto un runājot raudulīgā balsī un pat ar kājas
piesišanu uz grīdas lūgšanās Visuaugstākajam.
Jūs sludināt
Kristu Krustā Sisto. Jūs gandrīz katrā izteicienā pieminat Viņa pestījošās
Asinis. Bet no visas jūsu izturēšanās, no visiem jūsu izteicieniem varēja
novērot, ka šis Kristus jums nebūt nav tik dārgs, ka jūs iekšķīgi nemaz ar
Viņu neesat tā saistīti, kā lielāties. Ja Viņš būtu jūsu dzīves augstākais
saturs, tad jūs nevarētu savu Pestītāju tik rupji salīdzināt ar elektrības
bateriju; nevarētu Viņa līdzības par izdalītiem podiem (Mt 25) paskaidrot ar
tādu rupju salīdzinājumu: Kungs izdala cilvēkiem dažādas gara spējas līdzīgi
tam, kā ķēkša, kad viņa iegādājas ēdiena gatavošanai gaļas gabalu, izgriež
no šā gabala dažas daļas zupai, dažas daļas cepetim un dažas daļas kotletēm.
Vispār šī jūsu attieksme pret Kristu katram garā un dvēselē attīstītam
kristīgam cilvēkam ir gaiši redzama. Lai Dievs dod, ka es maldītos; un lai
tad piedod man manu apvainošanas grēku. Bet tagad es rakstu to, ko es
patiesībā jūtu un domāju. Kristus un Dievs jums ir vienkārši analīzes,
pētīšanas priekšmeti. Piedodiet man par šo salīdzinājumu. Kā kāds dabas
mācības skolotājs dažreiz atnes klasē vardi un tad viņu graiza un plosa, lai
skolnieki ieskatītos viņā vairāk, tā arī jūs ņemat Dievu un Kristu uz
katedras un arī graizāt un klāstāt, piejaukdami pie tam klāt gan Puriškēviču,
gan Kijevas Juščinska lietu, gan pareizticīgo draudzi. Paskaidrošu vēl šo
jūsu attieksmi pret Dievu ar jūsu pašu vārdiem. Jūs vairākas reizes
atkārtojāt izteicienu: "Dievs, Svētā Trijādība — Tēvs, Dēls un Svētais Gars
dziļi tic ticības brīvības likumam." Vai ticīgs un dievbijīgs cilvēks gan
neatrastu citādu izteicienu šīm domām! Bet jūs nevarējāt atrast un vairākas
reizes tādā formā izteicāt savas domas. Vai ticīgs un dievbijīgs
sprediķotājs sāks smīdināt no katedras savus klausītājus? Bet jūs tā darāt.
Jūs diezgan daudz
runājāt visu priekšā arī par savu svētumu un savu taisnību; ieteicāt lasīt
to grāmatiņu, kur jūs aprakstāt, ka jūs vienreiz sajutāt, ka esat pestīts.
Vai tā nav liekulīga pašlielīšanās. Apustulis Pāvils par sevi saka: "Brāļi,
es neieskatu sevi par pilnību sasniegušu, bet, tikai aizmirsdams to, kas
bijis, es cenšos uz priekšu; gribu sasniegt mērķi — augsto Dieva aicināšanas
godību Kristū Jēzū" (Fil. 3, 13). Bet jūs, god. Vilhelm, jau esat visu
sasnieguši. Tamdēļ arī mirt vairs negribat. Jūs paši izteicāt, ka gribētu
ilgāk nekā Metuzāls dzīvot. Bet svētais apustulis Pāvils gan gribēja
atraisīties un būt ar Kristu (Fil. 1, 23). Jūs laikam jau jūtat, ka Kristus
vaiga priekšā stāties nebūs vis tik labi, būs par kaut ko arī jāatbild un
kā tad gan nebūs jāatbild? Es neesmu soģis un tiesātājs. Dievam vienam
pieder sodīt un tiesāt. "Man pieder atriebšana, es atmaksāšu, saka Kungs" (Rom.
12, 19). Bet es gribu savu pienākumu izpildīt. Man vajag pateikt jums, ka
jūs briesmīgu darbu darāt. Jūs zaimojat Svēto Garu. Jūs atmetat Svēto
Kristus Draudzi. Jūs viņu nicinat un nopeļat. Jūs nogriežat no viņas
neiestiprinātas avis, apsolīdams viņām pestīšanu un svētību; bet patiesībā
nogriežat viņas elles dibenā. Jūsu dievbijība nav nekas cits kā sātana
izlikšanās par gaismas eņģeli (2. Kor. 11, 14). Jo citādi jūs nevarētu tādu
zaimošanu izteikt par Svētā Gara darbību pasaulē, ko jūs izteicāt. Runāsim
atklāti. Jūs ar savu sprediķi gan gribat stiprināt klausītājus kristīgā
dzīvē, gribat viņus atgriezt no grēcīgās dzīves un stiprināt dievbijībā. Bet
galvenais jūsu mērķis ir tomēr sašķobīt ticību pret Pareizticīgo Baznīcu.
Atklāti jūs savā runā, zināms nedrīkstējāt minēt Pareizticīgo draudzi; bet
no visiem jūsu izteicieniem gaiši bija redzams, itin kā dienā mēs sauli
redzam, ka jūs neieredzat Pareizticīgo draudzi un ka šī draudze pēc jūsu
ieskatiem ir dvēseļu postītāja un Krievijas bojātāja. Jūs jau arī gan
atklāti to nosaucāt par pagānu ticību, kad runājāt par grēku sūdzēšanu. Kādu
liecību vairāk vajag? Arī savās dziesmās jūs dziedat: ar Dieva vārdu mēs
uzvarēsim sātanu; mūsu dzimteni darīsim brīvu; druvas jau ir baltas; mums
jāsalasa Kristum nobriedušās vārpas; dvēseles gaida priecīgus pļāvējus;
sūti, ak, Kungs, savus mācekļus! Dieva kalpi, klausieties aicināšanas karu;
laiks jau ir vārda zobenu vilkt no maksts. Svētais Gars uz uzvaru visus
ticīgos ved. Alleluja! Droši ar viņu uz priekšu! Glāb Krieviju! Gulošos
uzmodini! Ar asinīm un uguni ļaunumu uzvari! Glābt Krieviju draudzīgi visi
iesim! Glābsim Krieviju caur Krustā Sisto Pestītāju! Brīvību cietumniekiem
sludināsim. Ar asinīm un uguni ļaunumu uzvarēsim! Šī glābšana, zināms, pēc
baptistu ieskatiem balstās uz Pareizticīgās draudzes iznīcināšanu un
baptisma iedēstīšanu Krievijā. Jūs, par piemēru, par godājamiem svētiem —
apustuli Pāvilu un Jāni Zeltamuti runājat: "Visi mēs esam vienlīdzīgi; Dievs
mīl mūs tāpat kā šos svētos: Viņš viņu nebūt nav vairāk mīlējis; mūsu
cienība viņa priekšā ir tāda pati. "Caur šo jūs, zināms, cenšaties apgāzt
svēto cienīšanu Pareizticīgajā Baznīcā. Gribat pierādīt, ka mēs visi jau
esam svēti, kad mums ir tikai ticība uz Dievu. Jūs mūs, pareizticīgos,
nosaucāt par pagānticīgajiem; bet ko man teikt par tādu jūsu svētības
ieteikšanu saviem klausītājiem? Tā ir velna iečukstēšana, Ievai jau paradīzē
izteikta ar vārdiem: Dievs zin, ka, kurā dienā jūs no tā koka ēdīsiet, tad
jūsu acis taps atdarītas un būsiet itin kā Dievs, zinādami labu un ļaunu.
Bīstieties, Vilhelm Andrejevič, no tik liela grēka; un nekārdiniet savus
mazākos brāļus ar iepriekšēja svētuma piesolīšanu. Atcerieties Pestītāja
vārdus: "Kad jūs visu esat darījuši, kas pavēlēts, tad sakāt — mēs esam
nelietīgi kalpi, jo kas mums pienācās darīt, to esam darījuši" (Lk 17, 10).
Ar to, ka jūs visus, kas tikai paliek par baptistiem, ievadiet svēto kārtā,
jūs savu draudzi no svētajiem iztukšojat. Sakiet, kādi ievērojami vēsturiski
svētie ir pie baptistiem? Nav tādu. Jūs paši viņus neatzīstat par svētajiem
un kā tādus nepieminat. Jo patiesībā jūsu svētums ir tikai svētums pēc
vārda, pēc runām, bet nevis patiesībā, dzīvē. Svēts cilvēks ar savu svētumu
nekad nelielās. Bet kas lielās, kas plātās ar savu svētumu, ar savu
taisnību, tas nekad tāds nav. Jūs zināt, ko gudrais Sīraks saka: lepnums ir
katra grēka iesākums, un, kas viņā dzīvo, tas dara daudz nelaba (Sīr. 10,
15). Mēs pareizticīgie nekad nelielāmies ar savu svētumu, ar savu taisnību
jau še zemes virsū dzīvojot. Jā, mēs lielamies ar savas draudzes svētību; ar
to svēto pulku, kuri ar mums lūgšanās biedrojas, būdami debesīs. Bet mēs
paši vēl tikai cenšamies pēc svētuma, cīnāmies. Ja mēs to sasniedzam, tad,
zināms, ir labi. Bet šā svētuma devējs un sniedzējs ir Dievs caur savu
draudzi, nevis kāds sludinātājs no katedras, kurš uzreiz ir gatavs mūs un
sevi pielīdzināt gan svētajam apustulim Pāvilam, gan svētajam Jānim
Zeltamutem. Mēs lielāmies ar to, ka mums ir patiess ceļš, pa kuru mēs taisni
varam iet pie patiesības un svētības. Šis ceļš ir Kristus Draudze — vienīgā,
svētā, biedrotā un apustuļu draudze, ar visiem tās dievkalpojumiem un
svētdarbībām. Mēs lielamies ar to, ka Kristus Asinis, par kurām jūs tik
daudz runājat un dziedat, pie mums patiesīgi tiek upurētas tagad un tiks
upurētas līdz mūža galam (1. Kor. 11, 26). Tās ir tās Asinis, kuras mūs
šķīsta no visiem grēkiem (1. Jņ. 1, 7). Bet jūs esat Pestītāja mācību
sagrozījuši, jūs neatzīstat Kristus Miesas un Asins patiesību Svētajā
Vakarēdienā. Jūs to uzskatāt tikai par zīmi, kas norāda uz Pestītāja
ciešanām. Tamdēļ pie jums nav šīs šķīstošās Golgātas Asinis. Un jūsu vārdi
ir tikai tukši vēja grābieni. Kas Kristum pieder, savu miesu krustā ir
situši ar kārībām un iekārošanām (Gal. 5, 24). Vai jūs, Vilhelm, arī esat to
provējis darīt? Vai jau esat pavisam nomiris pasaulīgajai dzīvei un dzīvojat
tikai Kristum? Es gan domāju, ja jūs to būtu mēģinājis izvest savā dzīvē,
tad tā nepazemotu godājamos Pareizticīgās Baznīcas svētos; tad uz tik ātru
roku nemaz nesajustos sevi jau par svētu palikušu. Bet es domāju, ka uz jūsu
sprediķi attiecas apustuļa Pāvila vārdi: Es jūs lūdzu, brāļi, sargaties no
tiem, kas šķelšanas un apgrēcības ceļ pret to mācību, ko jūs esat mācījušies
un atkāpjaties no tiem; tādi cilvēki nekalpo mūsu Kungam Jēzum Kristum, bet
savam vēderam un ar saldajiem vārdiem un skaistajām runām pieviļ vientiesīgo
sirdis (Rom. 16, 18).
Cenšaties nevis
nogriezt ļaudis no Pareizticīgās draudzes, bet pievērst viņus tai. Kā rokā
ir patiesība vai jūsu vai Pareizticīgās Baznīcas? Jūs nemaz vēl tajā
šaurajā ceļā, kas ved uz kristīgu svētību, neesat ieskatījušies; jūs nemaz
vēl laikam ar savu miesu neesat iesākuši cīnīties. Citādi jūs Pareizticīgo
Baznīcu par grēcīgo Bābeli nenosauktu. Jūs kā baptists, zināms, stāvat uz
pavisam citiem pamatiem; jūs garīgas lietas apskatāt pavisam no cita redzes
viedokļa. Jums iekšējā gara cīnīšanās, tā klupšana un pacelšanās vēl ir
sveša. Tamdēļ jūs neatzīstat nedz svētos, nedz bērnu kristīšanu, nedz Svēto
Vakarēdienu, nedz grēku sūdzēšanu, nedz priesterību, nedz gavēņu, nedz kādu
upuru Dievam. Man ļoti daudz būtu ko rakstīt par to runu, kuru jūs turējāt
14. jūnijā; bet tagad visu uzrakstīt es nevaru; varbūt vēlāk. Vispār man
gribētos noskaidrot jūsu baptistu darbību mūsu pareizticīgo vidū. Gribētos
jums parādīt, ka jūs nestāvat uz īstiem Kristus un apustuļu pamatiem. Lūgšu
Dievu, lai Viņš man palīdz to ar laiku izdarīt.
Bet es jūs šajā
brīdī lūgtin lūdzu: neņemiet uz savu sirdi šo smago grēku novērst no
Svētās Pareizticīgās Baznīcas baptistu barā lētas, vieglticīgas dvēseles.
Jūs viņas ievedat tikai postā un pazušanā. Sakiet, ko jūs viņām dodat
Pareizticīgās Baznīcas vadīšanas vietā: tikai paviršus sprediķus, lūgšanas
un dziesmas. Bet toties atraujat no īsto svēto sabiedrības, kuri nemitēdamām
balsīm debesīs Dievu teic un par mums Dievu lūdz. Jūsu baptistu ticība
skaitās tikai 300 gadus, bet mūsu Pareizticīgba turpat 2000 gadu.
Ieskatieties mūsu Baznīcas vēsturē, un jūs redzēsiet, kādus garīgus
augstumus ir sasnieguši daudzi pie šīs draudzes piederīgie. Ja jums rūp jūsu
dvēsele, tad nedariet šo postošo darbu, bet strādājiet kopā Pareizticīgās
Baznīcas darbiniekiem. Kristus par savu darbalauku sacīja, ka tur augs
niknas zāles kopā ar kviešiem līdz pļaujamam laikam (Mt 13, 30). Tātad
Pareizticīgajā Baznīcā ir tagad arī niknas zāles, ir slīkstošas dvēseles,
kuras ir jāglābj, ir netikļi, dzērāji, neticīgie. Tādus vajag censties
pacelt no viņu grēku bezdibeņa. Pie tā vajag strādāt visiem priesteriem un
misionāriem. Bet strādāt zem vienīgās, Svētās Apustuliskās Biedrotās
Baznīcas karoga. Jums jau nav nekādu ticības pamatmācību ne par Jēzus
Kristus personību, ne par cilvēka dvēseles svētīšanas līdzekļiem, nedz par
noslēpumiem. Ja jūs gribēsiet sākt meklēt kādus kristīgās ticības pamatus,
tad gribot negribot ir jāgriežas pie Pareizticīgās Baznīcas. Būvējiet savu
namu uz akmens, nevis uz smiltīm, un Dieva svētība būs pār jums. Kristu
ticīgs cilvēks Pareizticīgās draudzes noslēpumos saņem kā dzīvu taustāmu
patiesību. Bet pie jums Viņš ir tikai abstrakta ideja, vārdos un dziesmās
teicama; bet ne dzīva patiesība. Paliekiet kā sagatavošanās pakāpe ieiešanai
Pareizticīgo draudzē. Tad vēl jūsu sludināšanai būtu nozīme. Bet patstāvīgi
cilvēka dvēseli apmierināt baptisms nevar. Bērnus jūs nekristāt. Ar to jūs
vairojat nekristīgo baru. Kristat laikam tikai ar vienreizēju, nevis
trīskāršu iegremdēšanu. Tā nav pareiza kristība. Vispār kā pie bērniem, pie
jaunekļiem, jaunavām un pieaugušajiem jūsu sprediķa gala iznākums ir
neticība, bezdievība, ateisms; tālab jūs kalpojat nevis Kristum, bet
antikristam. Jūs savu namu Rīgā, Spitaļu ielā, nosaucāt zīmīgi Golgāta. Ko
jūs tur krustā sitīsiet? To Pašu Kristu, jau reiz krustā sistu. Jūs tur
mīdīsiet ar Pareizticību nicinošām runām to vietu, kur patiesi vairākus
gadus pēc kārtas tika upurēts Kristus iestādītais — miera, žēlastības un
teikšanas upuris. Jūs tur sitīsiet krustā divtūkstošgadīgo Pareizticīgo
Baznīcu un brīvi sludināsiet kristīgo brīvību. Pie jums jau tā ir: cik
sludinātāju, tik draudžu. Katram baptistu sludinātājam ir tiesības brīvi,
pēc saviem ieskatiem tulkot Svētos Rakstus. Šajā ziņā nevajag nekādu
draudzes vadību. Tamdēļ jums nav nekādu pamatu. Bet kristīgās draudzes
pamācībām ir jābūt. Tamdēļ arī apustulis Pāvils saka: rodas tādi, kas sajauc
un Kristus Evaņģēliju grib pārgrozīt; bet, ja arī mēs vai kāds eņģelis no
debesīm jums sludinātu citu evaņģēliju nekā to, ko esam jums pasludinājuši,
lāsts pār to! (Gal. 1, 8)
Jūs, Vilhelm
Andrejevič, 14. jūnija vakarā apsmējāt mūsu grēksūdzi, mūsu priesterību,
mūsu gavēņus; apsmējāt tādēļ, ka jūs nemaz vēl nezināt šo iestādījumu
dziļumu un patiesību. Domāsim par jums to labāko. Beigās teikšu, ka jūs gan
sacījāt — jums ir vienalga, kur Kristus vārds tiek sludināts: vai
Pareizticīgo Katedrālē vai Luterāņu Doma jeb Pētera baznīcā. Bet patiesībā
tas jums nav vienalga. Vai grēcīgā Bābelē pēc jūsu ieskatiem var būt kas
labs? Lai Dievs dod jums atgriezties no maldu ceļa un strādāt roku rokā ar
Pareizticīgo Baznīcu! Redzat, es arī esmu viens no tiem suņiem, kuri rej uz
mēnesnīcu. Jūs tajā vakarā sevi salīdzinājāt ar spīdošu mēnesnīcu un jūsu
ienaidniekus ar rejošiem suņiem. Smalks izteiciens: tik glauns priekš jums
un tik nicinošs priekš manis. Bet, ko darīt, cietīsim! Varbūt Dievs arī
kādreiz mūsu pazemību uzlūkos un paaugstinās jel kādas mazas zvaigznes
kārtā. Darbinieki ir vajadzīgi arī Pareizticīgajā draudzē, un viņi arī būs.
Varbūt jūs ar pulku ņemsiet pārsvaru, jo neticībai pēc Pestītāja vārdiem
vajag pieņemties spēkā un vairumā (Lk 18, 8), bet mēs toties jo stiprāk
piesliesimies pie sava patiesā un nevis tikai domājamā Pestītāja. Es Savu
draudzi dibināšu, un elles vārti to neuzvarēs (Mt 16, 18).
Sveiki, god.
Vilhelm Andrejevič! Saņemiet sveicienus no jūsu dzimtenes Tukuma. Lai Dievs
dod jums strādāt īstena pareizticīga kristīga cilvēka garā, nevis sektanta
un šķēlēja garā. Ja jūs no sirds meklēsiet patiesību, tad gan vienreiz pie
viņas atnāksiet. Bet, ja jūs jau esat galīgi aptumšojies, tad lai Dievs
paliek par jūsu mūžīgo Soģi.
Ar cieņu,
Tukuma Svētā
Nikolaja baznīcas priesteris J. Jansons.
"Garīgais
Vēstnesis", trešdien, 1912. gada 27. jūnijā, Nr. 26.
|