Ar Augstisvētītā Rīgas un visas Latvijas metropolīta Aleksandra svētību |
||
|
LV |
|
“No kurienes man tas,ka
mana Kunga Māte nāk pie manis?” (Lk. 1, 43)
Vissvētās
Dievadzemdētājas godināšana aizsākās Apustuļu laikos un turpinās līdz pat
mūsu dienām.
Pēc Pestītāja
Debesbraukšanas (Debesīs pacelšanās) sākotnēji Jeruzālemes kopienas garīgās
dzīves centrs bija Jāņa Teologa nams, bet tās dvēsele – Vissvētās
Dievadzemdētājas kā Pestītāja un Dieva Dēla Mātes dzīve un kalpojums, jo
Viņa līdzīgi rīta zvaigznei iemirdzējās pirms Kristus Pestītāja –
Patiesības Saules lēkta.
Vēl pirms
redzamās pasaules radīšanas Vissvētā Jaunava tika izraudzīta cilvēces
pestīšanai. Vecā Derība ir Jaunavas – Augstākā Dieva Mātes - pirmstēlu
piepildīta. Tā patriarhs Jēkabs Viņu redzēja kā kāpnes, kuras savieno
debesis un zemi. Pravietis Mozus Dievmātes pirmstēlu saskatīja ērkšķu krūmā,
kurš degdams nesadega – jo Viņa dzemdē Gaismu un paliek Nenīcīga. Dāvids
Dievmāti redzēja kā Dzīvā Dieva šķirstu: “Augšāmcelies, Kungs, mans Dievs,
Sava miera vietā - Tu un Tava svētuma šķirsts.”
Diženākais no
praviešiem Jesaja pravietiski teica: “Lūk, Jaunava klēpī ieņems un dzemdēs
Dēlu, un dos Viņam vārdu Emanuēls” (Jes. 7, 14).
Viņas Dēls - mūsu
Kungs un Pestītājs Jēzus Kristus, Sevi upurēdams, lai izpirktu cilvēci, no
Golgātas krusta pievērsa skatu pie krusta stāvošās Vistiklās Mātes
neizsakāmajām ciešanām. Viņas sāpes pārsniedza asaras un vaidus, un Kristus
Jaunavai Marijai teica, norādīdams uz mīļoto mācekli: “Sieva, lūk, Tavs dēls!”
(Jāņa 19, 26). Dieva Dēls Savai Mātei mantojumā nenovēl šīszemes bagātības,
bet neizsakāmu dārgumu – mīlestību uz visu Viņa asinīm izpirkto cilvēci Sava
mācekļa personā.
Savukārt māceklim
no krusta Kungs teica: “Lūk, tava māte!” (Jāņa 19, 27). “Lūk, tava māte” –
it kā Savam māceklim sakot: “Es aizeju no šīs pasaules un atstāju tev Savu
Māti. Bijīgi godā Viņu, izpildi Viņas gribu, aicini Viņu palīgā, un Dievmāte
būs tavs Iepriecinājums un Aizstāvība.” “No tā brīža māceklis Viņu ņēma pie
sevis” (Jāņa 19, 27).
“Vai man, ko
redzu! Kur gan ej, Mans Dēls, bet Mani vienu atstāj. Raudiet līdz ar Mani un
asaras rūgti lejiet, lūk, Manu saldo Gaismu un jūsu Skolotāju kapā gulda.
Manas dvēseles
vāti tagad izdziedē, Mans Bērns; augšāmcelies un remdē Manu slimību un sēras:
vari, Valdniek, to paveikt, ja vien gribi, kaut arī kapā labprātīgi gūlies
esi.” (Kanons par Visvētās Dievadzemdētājas žēlabām Lielās Sestdienas
pievakarē).
Un Dievmāte
patiesi pirmā ieraudzīja savu augšāmcēlušos Dēlu.
Viņas turpmākā
mūža jēga kļuva bauslis par mīlestību uz Dievu un cilvēkiem un pilnīga
pakļāvība Dieva gribai. Šo bausli Dievmāte pieņēma Golgātā Mīļotā Dēla un
Kunga zemes dzīves pēdējos mirkļos.
Par Savu sūtību
Jaunava pravietiski izteicās, no Arheņģeļa mutes izdzirdējusi labo vēsti:
“Esmu Kunga kalpone, lai notiek ar Mani pēc tava vārda” (Lk. 1, 38), bet
vēlāk, apciemojusi taisno Elizabeti pilsētā kalnos, pravietiski teica par
Pašas gaidāmo kalpojumu Dievam un cilvēkiem: “No šī laika visi bērnu bērni
mani teiks svētīgu” (Lk. 1, 48).
Dionīsijs
Aeropagīts, atbraucis no Atēnām uz Jeruzālemi, lai ieraudzītu Vissvēto
Jaunavu, rakstīja apustulim Pāvilam: “Dieva vārdā apliecinu, ka bez Paša
Dieva Visumā nav nekā tik lielā mērā Dieva spēka un svētības piepildīta.
Neviens cilvēks ar prātu nespēj apjēgt to, ko redzēju. Dieva priekšā
apliecinu: kad citu apustuļu vidū mirdzošais Jānis mani atveda Vissvētās
Jaunavas vaiga priekšā, pārdzīvoju neizsakāmas jūtas. Man pretī iezaigojās
Dievišķīgs starojums. Tas apspīdēja manu garu. Izjutu neaprakstāmu aromātu
saldo smaržu un mani pildīja tāda sajūsma, ka ne mans nevarīgais ķermenis,
nedz arī gars nevarēja panest šīs mūžīgās svētlaimes un debesu slavas zīmes
un pirmsākumus. No Viņas svētības pagura mana sirds, pagura mans gars. Ja
manā atmiņā nebūtu saglabājušās tavas pamācības, es Viņu noturētu par
patiesu Dievu. Pat iedomāties nevar lielāku svētlaimi, kādu toreiz izjutu”
(J. Poseļaņins. “Dievmāte”, 1. lpp.).
Antiohijas
arhibīskaps Ignātijs vēstulē Jānim Teologam: “Daudz sievu pie mums par to
vien domā, kā atbraukt pie Jums, lai redzētu Jēzus māti. Uzticami cilvēki
mums pavēstīja, ka lielā svētuma dēļ Viņā cilvēka daba liekas savienota ar
eņģeļu dabu. Un visi šie nostāsti mūsos iekvēlinājuši neizmērojamu vēlēšanos
redzēt šo debesu brīnumu” (J. Poseļaņins. “Dievmāte”, 2. lpp.).
Vistiklā
Dievadzemdētāja pēc slavas pilnās Aizmigšanas parādījās apustuļiem un teica:
“Esmu ar jums un neviens pret jums.” Šis Vissvētās Dievmātes apsolījums
palicis nemainīgs līdz pat šai dienai.
Aizritējuši jau
gandrīz 20 gadsimti, kopš Jaunava un Dieva Māte aupšupcelta pie Radītāja un
Visauzturētāja Troņa, bet cilvēku neatminība un ļaunums nav spējuši mazināt
to mīlestību un godāšanu, kādu cilvēki veltījuši Vissvētajai Jaunavai un
Aizstāvei.
Ticīgie kristieši
ir izjutuši un izjūt Vissvētās Dievadzemdētājas mātišķo gādību. Visšķīstās
Dievmātes godāšanā cilvēku sirdis rod patvērumu no šīszemes bēdām un gūst
diženu cerību uz Mūžīgo Dzīvi.
Ne bailēs, bet
mīlestībā un bezgalīgā žēlsirdībā Vissvētā Dievadzemdētāja ved mūs pie
Kristus. Viņa žēlo mūs visupiedodošā līdzcietībā, Viņa ar Visšķīstajām Rokām
gatava uzņemt tos, kuriem, liekas, vairs nav atgriešanās pie labas dzīves un
pestīšanas.
Kristus Baznīcas
vēsturē redzams, kā piepildās Viņas solījums nepamest pasauli. Tāpēc visu
ticīgo kristiešu vārdā Kristus Baznīca lūgšanās Viņai sauc: “Tu dzemdībās
jaunavību saglabāji, aizmigdama pasauli neatstāji, Dievadzemdētāja.”
Stāvēdama Dieva
Troņa priekšā, Vissvētā Jaunava patiesi neatstāj pasauli un cilvēci.
Mūsu garīgai
pamācībai un svētīgai pestīšanai Viņa mums atstājusi Savas svētās ikonas.
Un, jo tālāk
aizritējis laiks kopš Vissvētās Dievadzemdētājas slavas pārpilnās
Aizmigšanas, jo vairāk virs zemes izplatījušās Viņas svētās ikonas.
Pie Visšķīstās
Jaunavas labestīgā vaiga nāk daudzas kristiešu paaudzes. Pie Viņas cilvēki
atnes priekus un sēras, uztic Aizstāvei lolotās cerības un sapņus.
Aizvadītajās divās tūkstošgadēs nav bijis ne mirkļa, kad cilvēka dvēsele
neraidītu nopūtas Dievmātei, un cik priecīgs tas miteklis, kurā pie
Vissvētās Dievadzemdētājas lēnprātīgā vaiga kvēlo lampadas liesmiņa.
Ikvienam cilvēkam
nepieciešama jūtu ārējā izpausme, jo cilvēks ir garīgi ķermeniska būtne:
viņš ir miesā ietērpts gars. Cilvēkam visapkārt ir redzamas materiālas
lietas, viņa iekšējā dzīve izpaužas ārējās darbībās, bet jūtas atklājas
ārēji. Cilvēks mīl, un viņš grib redzēt mīlamo būtni, viņš alkst vaigā
skatīt mīļotā cilvēka attēlu. Cilvēka dvēseles īpašība – sirdī un prātā
aizkļūt pie mīļotās būtnes, raugoties tās attēlā – ir viena no ikonu
godināšanas izcelsmes avotiem.
Vissvētās
Dievadzemdētājas nerimstošā gādība par cilvēku dzimumu izraudzījās ikonas
par līdzekli, lai Viņa pastāvīgi un svētīgi uzturētu saskarsmi ar ļaudīm.
Vēl virs zemes Vissvētā Dievadzemdētāja lūdzās un lūdza par cilvēkiem, un
pēc Aizmigšanas Dievmāte ir mūsu Priekšstāve pie Augstākā Troņa un,
nepametot mūs bāreņos, izlej pār mums neskaitāmas labdarības.
No visām visuma malām Viņai skan
pateicības slavinājumi.
Kristus Baznīca
ir pilna godbijības pret sava Kunga Māti. Un kā gan lai noklusē Viņas
brīnumainās labdarības?
Tomēr cilvēka
mēle nespēj izteikt visus brīnumus, kurus Viņas žēlsirdība veikusi cietēju
pestīšanas labā, nevaram saskaitīt pār mums izlieto žēlsirdību bagātības.
Dievmāte – uzticīga Uzmundrinātāja un Pamudinātāja uz upurdarbu un sirsnīga
Aizlūdzēja par mums – Pati māca mūs cildināt Viņas slavu un dižumu! Kopš
Baznīcas pirmsākumiem kristieši vienmēr sevi uzticējuši mūsu Kunga Jēzus
Kristus Mātes gādībai. Arī mēs neklusēsim par brīnumiem, kurus Vissvētā
Dievmāte parādījusi no Savas ikonas. Ikonu brīnumdarītāju spējas parādās
lūgšanu un stingras ticības dēļ: lūgšana ticībā ir garīgs spēks, kas
piesaista žēlastību, svētību un pats ceļas augšup, Dieva žēlsirdības
brīnumu celts.
Šodien
pareizticīgie kristieši lūgšanās godā neskaitāmas agrāk nezināmas un no
jauna atklājušās brīnumdarošas un mirres izlejošas
Vissvētās Dievadzemdētājas
ikonas. No tām nākošā palīdzība un
izdziedināšana visiem, kuri no sirds vēršas pie Vissvētās Jaunavas tēliem,
neapstrīdami apliecina Viņas labdarības cilvēku dzimumam un apstiprina mūsu
Mātes – Svētās Pareizticīgās Baznīcas - patiesumu un svētumu (Sņessoreva.
“Vissvētās Dievadzemdētājas zemes dzīve.” - SPb, 1910., 114. lpp.).
Svētais
svētmoceklis metropolīts Serafims (Čičagovs), ko boļševiki nošāva 1937.
gadā, zināja teikt - mēdz būt laiki, kad Kungs pieļauj ļaunumu un atkrišanu,
un tad godināmās ikonas un īpaši svētumi atstāj cilvēkus, taču, kad cilvēki
vēlas laboties un Kungs redz, ka ļaudis pievēršas grēku nožēlai, tad ar
Debesu ķēniņienes lūgšanām
svētumi atgriežas.
Tihvinas ikona ir
viena no vispazīstamākajām un visvairāk godātajām Dievmātes brīnumdarošajām
ikonām. To uzgleznojis svētais apustulis Lūka.
Vairākkārt
apustulim Lūkam nācās dzirdēt kristiešu dievbijīgo vēlēšanos – lai būtu
pieejams Visšķīstās Jaunavas Dievadzemdētājas attēls. Šis izglītotais
Antiohijas pilsonis, svētā apustuļa Pāvila ceļabiedrs un viņa darbu
līdzdalībnieks, ne tikai prasmīgs ārsts, bet arī mākslinieks, uz koka
attēloja Dievmātes visšķīsto Veidolu ar Pirmsmūžīgo Mazuli uz rokām. Saskaņā
ar Baznīcas tradīciju - mutvārdu vēstījumu – Lūka uzgleznojis vēl vairākas
ikonas.
Ieraudzījusi
ikonās Savu attēlu, Vissvētā Dievadzemdētāja pravietiski teica: “No Manis
dzimušā un Mana svētība lai ir ar šīm ikonām.”
Dievmātes ikonu,
vēlāk sauktu par Tihvinas tēlu, apustulis Lūka kopā ar Evaņģēliju un
Apustuļu darbu grāmatu nosūtīja uz dzimto pilsētu Antiohiju pilsētas
valdītājam Teofilam, kurš pieņēma svēto kristību un Kristus ticību.
Jāatzīmē, ka Antiohija tolaik jau bija svarīgs kristiešu centrs. Vēlāk svēto
Dievmātes ikonu pārvietoja uz Jeruzālemi.
V gs. grieķu
imperatora Teodosija laulātā draudzene Eudokija atveda svēto ikonu uz
Konstantinopoli. Īpaši kā šī svētuma mājvietu uzcēla lielisku dievnamu, ko
pazīst ar Vlahernas nosaukumu. Sākotnēji ikona šeit pabija 539 gadus. Ikonu
vajāšanas laikā svētumu paslēpa Pantokratora klosterī, iemūrējot sienā. Kad
ikonu vajāšanas hairēze un svēto ikonu vajāšana beidzās, brīnumdarošo tēlu
atkal atdeva atpakaļ dievnamam Vlahernā.
Imperatora Joana
Paleologa valdīšanas laikā, 70 gadus pirms Konstantinopoles krišanas ikona
noslēpumainā veidā pameta Bizantijas galvaspilsētu un parādījās Krievzemē
Tihvinas tuvumā. Vēstījums par brīnumdarošās Tihvinas ikonas parādīšanos
stāsta sekojošo. Drīz vien pēc ikonas brīnumainās ierašanās Tihvinā kupči
apmeklēja Konstantinopoli un lūdzās Svētās Sofijas patriarha katedrālē.
Sarunā ar Patriarhu tirgoņi pastāstīja par Dievmātes ikonas brīnumaino
parādīšanos Tihvinā. Salīdzinot laiku, kad svētais tēls pazuda no
Konstantinopoles un kad tas parādījās Krievzemē, Patriarhs secināja – tā ir
tā pati ikona, kas atradās Vlahernas dievnamā. Turklāt Patriarhs pastāstīja
– šī ikona vairākas reizes pazudusi no Konstantinopoles un parādījusies
atkal. “Tagad mūsu lepnības un netaisnības dēļ viņa mūs pavisam atstājusi” –
tādiem vārdiem Patriarhs beidza savu runu. Viņš tāpat parādīja vietu un
ikonu skapīti Vlahernas dievnamā, kur agrāk atradās svētais Dievmātes tēls.
Vēlāk Tihvinas klosterī ikonu novietoja tā, kā tā atradās Konstantinopolē –
pie pirmās kolonnas pa labi no ieejas. Tur svētums atradās līdz pat brīdim,
kad bezdievji klosteri slēdza.
Svētā ikona
pirmoreiz parādījās Krievzemē 1383. g., valdot labticīgajam lielkņazam Donas
Dmitrijam un Augsti svētītajam Metropolītam Pimenam. Senās hronikas un
“Teiksma par Vissvētās Dievadzemdētājas Tihvinas ikonas parādīšanos un
brīnumiem” vēsta: Vissvētās Dievadzemdētājas ikona (Odigitrija) parādījās
virs Ladogas ezera ūdeņiem starojošā gaismā.
Paši pirmie to ieraudzīja zvejnieki,
kuri izmeta tīklus. Viņi pamanīja neparasti spožu gaismu un, paskatījušies
augšup, ieraudzīja gaisā virs ūdens virzošos brīnumainu Dievadzemdētājas
ikonu ar Pirmsmūžīgo Mazuli uz Dievmātes kreisās rokas. Izmetuši tīklus,
viņi ar trīsām sekoja svētajai ikonai, kas virzījās pa gaisu. Ikona
parādījās trīsdesmit verstis no ezera. Tajā vietā tai izveidoja kapelu, un
atnākusī ikona tūdaļ pat daudzus dziedināja.
Drīz vien ikona
neredzami aizgāja no šīs vietas, to redzēja divās citās vietās gaisā,
mirdzot neizsakāmā gaismā. Apkārtējo ciemu iedzīvotāji, brīnuma satriekti,
no visas sirds lūdzās un piesauca Vissvēto Dievadzemdētāju. Ikona nolaidās
zemē, un milzum daudz slimo no tās saņēma dziedināšanu. Svētajam tēlam tūdaļ
uzcēla kapelu, bet pēc tam arī dievnamu. Tomēr ikona šeit nepalika uz ilgu
laiku.
Nākamreiz tā
parādījās 19 verstu attālumā no tās vietas, tad ikona apstājās 10 verstis no
Tihvinas. Arī tur uzcēla kapelu un dievnamu. Taču arī no turienes svētā
ikona parvietojās uz kalnu Tihvinas tuvumā, iedama pa gaisu ka viegls
mākonis. Uz šo ikonas parādīšanās jauno vietu saplūda ļaužu pulki, ieradās
arī garīdznieki ar krustiem un ikonām; visi ar asarām piesauca Vissvēto
Dievadzemdētāju. Šai vispārējās lūgšanas laikā parādījusies ikona nolaidās
uz lūdzēju rokām, veicot pārdabiskus brīnumus. Sāka celt dievnamu, jau
sacirta trīs guļbūves vainagus. Agri no rīta, kad sapulcējās tauta, te vairs
nebija ne ikonas, ne uzsāktās guļbūves. Ļaudis dziļās sērās apraudāja
svētuma zaudēšanu. Sāka meklēt ikonu, un atrada to uz austrumiem aiz
Tihvinas upes, divas verstis no tā kalna, kur svētais tēls parādījās.
Visi ieraudzīja –
it visa šī vieta mirdz gaismā, bet pie ikonas uzsāktā guļbūve un celtnei
sagatavotie koki, pilnīgi viss atradās tādā pašā kārtībā, it kā kāds būtu
pārstūmis šurp visu celtniecības laukumu. Ikona, neviena neturēta un
neatbalstīta, novietojusies guļbūves austrumu pusē un mirdzēja gaismā.
Ļaudis diženā priekā pauda pateicību Visšķīstajai par Viņas nesamaksājamo
dāvanu. Šī nu kļuva Vistiklās Valdnieces, Vissvētās Dievadzemdētājas galīgā
izraudzītā vieta, kur palikt Viņas ikonai. Tūdaļ pat šeit uzcēla koka
dievnamu, kurš trīs reizes nodega, taču svētais tēls palika pilnīgi
neskarts.
Ikona palika
Tihvinas pilsētā pie Tihvinkas upes. Sava gājiena laikā tā piecās vietās
apstājās un parādījās ticīgajiem, un visās tajās vietās, kuras iesvētīja
brīnumainās ikonas klātbūtne, iedzīvotāju dedzība lika uzcelt dievnamus.
Svētās ikonas galīgās apstāšanās vietā uzcēla koka dievnamu par godu
Vissvētās Dievadzemdētājas Aizmigšanai. Šis dievnams vairākkārt ugunsgrēku
dēļ pārvērtās pelnos, tomēr Vissvētās Dievmātes ikona vienmēr palika
neskarta. 1510. g. pēc lielkņaza Vasīlija III pavēles koka dievnama vietā
sāka akmens baznīcas celtniecību.
Šo celtniecību iezīmēja liels
brīnums. Kad dievnams gandrīz jau bija pabeigts, negaidīti sabruka velves,
aprokot 20 strādniekus. Nevienam nebija šaubu par viņu bojāeju, tomēr pēc
trim dienām, novācot nobrukumu, celtniekus atrada sveikus un veselus. 1560.
gadā ar cara Ivana Bargā pūliņiem parādīšanās vietā uzcēla Aizmigšanas
vīriešu klosteri. Tur arī palika brīnumdarošā Vissvētās Dievadzemdētājas
ikona.
Kā līdz Tihvinas
Aizmigšanas klostera dibināšanai, tā arī pēc tā galīgās uzcelšanas no svētās
ikonas nemitējās nākt neparasti brīnumi. Tihvinas hronikā teikts: “No šī
tēla nekad nemitējās nākt izcili brīnumi; tie vienmēr izplūda pār ticībā
klāt nākušiem kā no dzīvā ūdens avota: daudziem akliem atvērās acis, dēmonu
apsēstie atbrīvojās no ļauno garu mocīšanas, kurlos iepriecēja dzirdes
atgriešanās un pat tālās valstīs esošiem, kolīdz tie deva solījumus lūgties
pie brīnumainās ikonas, svētais tēls neliedza drīzu palīdzību no sevis.”
1613. g.
Novgorodu ieņēma zviedri un uzbruka Tihvinas klosterim, taču tas, Debesu
Ķēniņienes aizsargāts, smago uzbrukumu izturēja. Tomēr zviedri atkal
atgriezās. Delagardi deva pavēli nopostīt klosteri līdz pamatiem, bet ikonu
iznīcināt. Apkaimes iedzīvotāji lielās bailēs bēga uz klosteri un ieslēdzās
tajā kopā ar mūkiem un kareivjiem. Aplenktie vairs necerēja uz klostera
sienu stiprumu, bet uz Debesu Aizstāves nepārvaramo spēku. Zviedru karapulki,
klosteri ielenkuši, metās zvēriski niknos uzbrukumos, aplenktos pārņēma
šausmas. Pie brīnumdarošā tēla dienu un nakti skanēja aizlūguma dziedājumi.
Aplenkuma laikā kādai dievbijīgai sievietei, vārdā Marija - par ticību un
lūgšanām pie brīnudarošās ikonas viņai atgriezās redze - parādījās Vissvētā
Dievadzemdētāja un teica: “Paziņo visiem klosterī esošiem, lai ņem manu
ikonu un apiet gar sienām visapkārt, un redz Dieva žēlastību.” Diženā ticībā
brīnumdarošo ikonu, aizlūgumu dziedājumiem skanot, apnesa visapkārt ap
klostera sienām. Zviedri, piepeši stipru baiļu sagrābti, neviena nedzīti
aizbēga no klostera. Tomēr naidnieku niknums neatslāba. Viņi atgriezās
vēlreiz un ar vēl lielākiem spēkiem ielenca klosteri. Cieši aplenkuši
brīnumdarošā tēla mājvietu, zviedri
sāka rakties zem vārtiem un sienām.
Aplenktajiem palika tikai viena cerība – visi ar asarām krita ceļos pie
brīnumdarošās ikonas un gauži lūdza Vissvēto Dievadzemdētāju iežēloties par
viņiem. Un lūk, Kungs satrieca iebrucējus ar baisu brīnumu: zviedri
ieraudzīja, ka no Maskavas puses uz klosteri nāk milzum daudz apbruņotu
kareivju pulku. Aplenktie, guvuši spēku cerībā uz debesu palīdzību, metās uz
ienaidniekiem, kuri panikā bēga, juceklī nonāvējot viens otru. Sagūstītie
zviedri stāstīja, ka redzējuši milzum lielu karapulku, kurš iznācis no
klostera viņiem uzbrukt. Šis apbrīnojamais Vissvētās Dievadzemdētājas
aizstāvības brīnums norisa naktī uz Kunga Krusta Pacelšanu – 1614. gada 14.
septembrī.
Tomēr pat redzamā
Debesu Ķēniņienes aizstāvība vēl neapturēja zviedru karavadoni, kuru naids
pret Tihvinas klosteri bija darījis gluži kā aklu. Viņš no jauna sūta vēl
lielākus spēkus ar pavēli nopostīt klosteri un Aizmigšanas katedrāli.
Uzzinājuši par tādiem briesmīgiem draudiem, klostera aizstāvji izbijās. Viņi
nolēma kopā ar brīnumdarošo ikonu bēgt uz Maskavu. Taču svētais Dievmātes
tēls palika nekustīgs savā vietā, un nekāda piepūle nespēja to pacelt un
izkustināt. Palikušie nedaudzie aizstāvji, visu cerību un paļāvību liekot uz
Vissvēto Dievadzemdētāju, ieslēdzās klosterī. Drīzā Palīdze nepieļāva
naidnieku plānu īstenošanos.
Uzbrucējus satrieca jauns brīnums. Viņus pārņēma neaprakstāmas šausmas, un,
necerot pievarēt parādījušos milzīgo spēku, viņi bailēs un pilnīgā sajukumā
aizbēga projām no klostera. Visa pareizticīgā tauta slavināja Debesu
Aizstāvi. Kopš tiem laikiem iebrucēji vairs neiedrošinājās uzbrukt klosterim.
Pēc šīs
brīnumainās uzvaras Tihvinas klosterī ieradās cara Mihaila Fjodoroviča sūtņi,
lai noslēgtu mieru ar zviedriem. Izgatavoja precīzu brīnumdarošās ikonas
kopiju, un pēc aizlūguma sūtņi ar ikonu nogāja 50 verstis līdz Stolbovas
ciematam, kur ieradās arī zviedru pilnvarotie. Šeit, Vissvētās
Dievadzemdētājas tēla priekšā, noslēdza tā saukto “Stolbovas mieru”. Tas
notika 1616. gada 17. februārī. Vissvētā Dievadzemdētāja no krievu puses
bija galvenais miera garants. Pēc Novgorodas atbrīvošanas no zviedru varas
ar šo pašu Viņas ikonu sūtņi devās noslēgt mieru uz Novgorodu.
Slavinot
brīnumdarošo ikonu, kura kā “brīnumgaiša saule atmirdzēja debesīs”, kopš
senseniem laikiem pie tās nāca dievlūdzēji, un, kā dižciltīgi tā arī
vienkārši ļaudis nesa tai dāvanas.
1714. gadā
brīnumdarošo tēlu izgreznoja ar sudraba apkalumu ar pērlēm, bet 1836. gadā
brīnumdarošai ikonai ziedoja dārgu apkalumu no tīra zelta, kurš svēra kādus
10 kilogramus. To rotāja 4809 briljanti, 539 rožveida briljanti, 141
dimants, 412 pērles, 4 smaragdi, 5 jahonti, 1 rubīns, 2 briljanta zvaigznes
un viens krusts no 11 dimantiem. Tomēr galvenie apkaluma greznumi bija
imperatora ģimenes dāvanas: krāšņs smaragds ar tajā iegrieztu Tā Kunga
krucifiksu, ko 1734. gadā dāvinājusi imperatore Anna Joanovna; 80 karātu
zils safīrs ar izgrieztie rotājumiem – imperatores Marijas Fjodorovnas
dāvana, kā arī brazīliešu topāzs – lielkņazes Jekaterīnas Pavlovnas velte.
Grāfa Šeremetjeva dāvana – zelta lampada 42 tūkstošu rubļu vērtībā.
Tihvinas klosterī
bez pašas parādījušās ikonas atradās vēl trīs īpaši godināmas tās kopijas.
Pirmā – tā sauktā “Tihvinas Dievadzemdētājas iznesamā ikona”, tāpat guvusi
slavu kā brīnumdaroša, atradās kolonnas dienvidu pusē senā ikonu skapītī. Šo
ikonu nesa visos krusta gājienos, ienesa arī dievbijīgu kristiešu mājās –
lai iepriecinātu gan bēdās, gan arī lai paustu pateicību Dievam par sūtītām
žēlastībām. Šai ikonai Maskavas kupcis Ivans Koļesovs ziedoja sudraba
zeltītu apkalumu, izrotātu ar dārgiem akmeņiem.
Otra Dievmātes
ikonas brīnumdarošā kopija atradās uz sienas pie klostera rietumu vārtiem.
Pie šīs ikonas norisa daudzi
izcili brīnumi.
Trešā izcilā
brīnumdarošās ikonas kopija bija tā sauktā “Karapulka ikona”. Šo tēlu 1812.
gadā ņēma līdz Kutuzova komandētais krievu karaspēks. Karam beidzoties, to
atdeva atpakaļ klosterim līdz ar bagātīgām krievu kareivju veltēm. Šī ikona
pavadīja Tihvinas družīnu Krimas kara laikā. Ikonas apkalums veidots
apzeltītā sudrabā ar dārgiem akmeņiem. Neskaitāmas citas Tihvinas tēla
kopijas izplatījušās pa visu krievu zemi.
Par godu
brīnumdarošai Tihvinas ikonai tika celti dievnami, klosteri, sānaltāri un
kapelas.
Posta laikā pēc
oktobra apvērsuma, cietsirdīgu Baznīcas vajāšanu gados, kad konfiscēja
Baznīcas vērtības, dārgo zelta apkalumu zaimojošā veidā noņēma, tomēr pati
ikona palika savā vietā.
Klostera
apdzīvotāji, slepenā vietā saglabājuši sākotnējo apkalumu, atkal aplika to
brīnumdarošajam tēlam.
Vēlāk Tihvinas
Svēto Aizmigšanas klosteri slēdza un pārvērta muzejā.
Protoprezbiteris
Aleksandrs Kiseļovs grāmatā “Dievmātes brīnumdarošās ikonas krievu vēsturē”
(izdota 1976. gadā ASV), rakstīja: “Svētais tēls ilgu laiku atradās slepenā
vietā, kur bija noslēpts no bezdievjiem.”
Lielā Tēvijas
kara laikā, kad vācieši okupēja Tihvinu, vācu pavēlniecība lieliski zināja,
kur glabā visus krievu svētumus un vērtības. Hitlerieši aplaupīja Novgorodas
muzejus, Pēterburgas apkaimes pilis un muzejus, baznīcām noņēma zvanus,
tomēr baznīcu svētumus neizlaupīja. Izņēmums kļuva Tihvinas Brīnumdarošās
ikonas konfiskācija – to vācieši atrada un pārveda uz Pleskavu, kur glabāja
komendantūrā.
Virspriesteris Georga Tailovs stāstīja, ka 1942. gada 1. janvārī Pleskavā
norisa liels krusta gājiens. No vācu komandantūras ikonu pārnesa uz Svēto
Trijādības katedrāli. Krusta gājiens pulcēja milzum daudz ļaužu.
Pleskavas Svēto
Trijādības katedrāli, kurai pamati likti XIII gadsimtā, boļševiki slēdza un
pārveidoja ateisma muzejā. 1941. gadā okupācijas vara to nodeva ticīgajiem,
katedrāli no jauna iesvētīja.
Ikonu no
komandantūras uz katedrāli izdeva tikai svētdienās un svētku dienās.
Šai laikā
Patriarha Ekzarhs Baltijā bija Augsti Svētītais Metropolīts Sergijs (Voskresenskis),
Rīgas Bīskaps – Augstisvētītais Bīskaps Jānis (Garklāvs), kuru par bīskapu
1943. gada 28. februārī Rīgas Kristus Piedzimšanas katedrālē hirotonizēja
Augsti Svētītais Metropolīts Sergijs, līdzkalpojot Jelgavas Bīskapam Jēkabam
(Karpam) un Viļņas Bīskapam Daniēlam.
Vācu karaspēkam
atkāpjoties, 1944. gada martā ikonu tie izveda no Pleskavas uz Rīgu.
Ekzarhs
Metropolīts Sergijs svētīja Bīskapu Jāni (Garklāvu) sagaidīt Tihvinas
brīnumdarošo Vissvētās Dievadzemdētājas ikonu.
1944. gada 4.
martā brīnumdarošo ikonu Rīgas Kristus Piedzimšanas katedrālē svinīgi
sagaidīja Augstisvētītais Jānis (Garklāvs), Rīgas bīskaps, kurš tai pat
reizē izteica Evaņģēlija vārdus: “No kurienes man tas, ka mana Kunga Māte
nāk pie manis?” Lielam tautas pulkam klātesot, kalpoja aizlūgumu ar akafistu.
Visu laiku līdz pat 1944. gada septembrim ikona palika Kristus Piedzimšanas
katedrālē.
Šai kara laikā
Valdnieks Jānis (Garklāvs) cik spēdams centās palīdzēt krievu bēgļiem un
atvieglot nelaimīgo cietēju karagūstekņu likteni. Ar viņa svētību izdod
akafistu Tihvinas Dievmātes ikonai, Pashas kalpojumu un citus dievkalpojumu
tekstus.
Frontes līnija
tuvojās Rīgai. Paturēdams prātā, ka Pirmā pasaules kara laikā pazuda daudzi
Kristus Piedzimšanas Rīgas katedrāles svētumi, 1944. gada septembra sākumā
Bīskaps Jānis (Garklāvs) svētīja ikonu pārnest uz mierīgāku un drošāku vietu
– Rīgas Svētās Trijādības-Sergija sieviešu klosteri igumenes Eugēnijas (Postovskas)
gādībā, svētīdams, kad viss norimsies, atdot ikonu atpakaļ Tihvinas
klosterim.
Taču Kungs un
Dievmāte neatstāj bez Savas žēlsirdības tos ļaudis, kuri, ārējo laicīgo
apstākļu spiesti, dodas trimdā uz tālām zemēm.
Vācu vara
Bīskapam Jānim (Garklāvam) deva rīkojumu doties uz Liepāju un tālāk uz
Vāciju. Valdnieks ipodiakona Sergija (vēlāk virspriesteris Sergijs Garklāvs)
pavadībā devās tālajā ceļā. 21. septembrī viņi nonāca Liepājā.
Kad vācu vara
uzzināja, ka ikona atrodas klosterī, nevis katedrālē, klosterī ieradās
okupācijas varas pārstāvji un pieprasīja ikonu atdot viņiem. Taču igumene
Eugēnija (Postovska) atteicās, droši paziņojot, ka brīnumdarošo ikonu, dižo
svētumu, viņa nevar atdot miltāristiem – ikona var atrasties vienīgi
svētkalpotāju gādībā.
Dievmātes tēlu
nodeva garīdzniekiem virspr. Nikolajam Vieglajam, Jānim Baumanim, Jānim
Vieglajam, kuri zvejnieku laivā aizveda to uz Liepāju.
1944. gada 24.
septembrī jau Liepājā nonākušam Valdniekam Jānim paziņoja par ikonas
atvešanu. Šī vēsts acumirklī aplidoja visu pilsētu.
Noalgojis pajūgu,
Valdnieks devās uz ostu, lai saņemtu ikonu. Virspr. Nikolajs Vieglais,
vērsdamies pie Bīskapa Jāņa, teica: “Redzams, Kungs un Pati Dieva Māte jūs,
Valdniek, izraudzījusi.” Acīmredzot tie bija pravietiski vārdi, un patiesi
kopš tā laika Bīskaps Jānis (Garklāvs) kļūst brīnumdarošās Tihvinas ikonas
glabātājs līdz pat sava mūža galam.
Ikonu pārnesa uz
Nikolaja jūras katedrāli, kur to sagaidīja vairāk nekā tūkstoš cilvēku.
Tūdaļ pat kalpoja aizlūgumu un akafistu.
Debesu Ķēniņienes
brīnumdarošās ikonas ierašanās Liepājā izsauca milzīgu garīgu pacēlumu un
paļaušanos uz Dievmātes žēlsirdību un Viņas aizstāvību. Nākamajā dienā
katedrālē sanāca vairāk nekā divtūkstoš cilvēku. Akafistu dziedāja viss
dievnams. No siržu dziļumiem plūda sirsnīga, asaru pilna un dedzīga lūgšana.
Ikona Liepājā
sabija trīs dienas. Trešajā dienā paziņoja, lai visi gatavojas braukt uz
Vāciju.
Rūpīgi glabātā
brīnumdarošā ikona ar pavadītājiem naktī nonāca uz kuģa. Agri no rīta devās
jūrā. Debesu Ķēniņienes omofors redzami apsargāja kuģojošos. Tikko izbrauca
no ostas – tūdaļ uzradās bumbvedēji, visapkārt krita bumbas, tomēr neviena –
bet sprāga vairāk nekā divdesmit – neaizķēra kuģi. Vakarā piestāja Dancigā
(Gdaņskā), iekāpa preču vilcienā un nākošajā naktī iebrauca Lodzā. Visa
garīdzniecība bija tērpusies talāros. Brīnumdarošo ikonu rūpīgi glabāja un
lūdzās. Trīs dienas palika Lodzā, pēc tam atkal preču vilcienā aizbrauca uz
Šneidemīlu. Vēl pēc trim dienām aizbrauca uz Hablonecu (Jabloņecu) Sudetijā.
Garīdzniecībai
atļāva dievkalpojumus veikt vecā puspamestā senkatoļu baznīcā septiņus
kilometrus no priesteru mītnes vietas, un uz turieni dažkārt aizveda ikonu.
Dievkalpojumā
sapulcējās vāciešu izvestie grieķi, rumāņi, bulgāri, krievi.
Pēc tam ikonu
pārveda uz Ambergas pilsētu Bavārijā.
Svētais tēls un
tā glabātāji Vācijā uzturējās no 1945. līdz 1949. gadam.
No Ambergas ceļš
veda uz Hersburgu pie Nirnbergas. Visu šo laiku Valdnieks Jānis (Garklāvs)
ar svēto Ikonu apbraukāja krievu nometnes Vircburgas, Štutgartes, Minhenes,
Hanoveres, Karlsrūes u. c. pilsētās.
Pārvedot un
pārnesot brīnumdarošo ikonu, to ar Bīskapa Jāņa svētību godbijīgi un
saudzīgi nesa ipodiakons Sergijs – tagad virspr. Sergijs Garklāvs, Tihvinas
ikonas glabātājs, Valdnieka Jāņa audžudēls.
Karlsrūē kalpoja
aizlūgumu, klātesot diviem līdz trim tūkstošiem pareizticīgo, kurus vācu
vara izveda no dzimtajām zemēm. Kāda krievu sieviete, kuru vācieši no
Krievijas izveda uz Vāciju, ļoti godāja Vissvēto Dievadzemdētāju; ar asarām
Viņu lūdza atklāt kaut vai dēla apbedījuma vietu – viņš kā zaldāts devās
karā un nokļuva vācu gūstā. Nelaimīgā māte, nometusies pie brīnumdarošā
tēla, ar asarām lūdzās. Pēc karstas lūgšanas piecēlusies, sieviete piepeši
ieraudzīja jaunu cilvēku, kas arī dedzīgi lūdzās pie ikonas. Viņa seju
nelaimīgā neredzēja, tomēr mātes sirdī dzima laba priekšnojauta. Kad lūdzējs
pagriezās uz sievietes pusi, viņa no “negaidīta prieka” gandrīz samaņu
zaudēja – tas izrādījās viņas, šķiet, uz mūžu zaudētais miesīgais dēls.
Vissvētā Dievadzemdētāja nenoniecināja abu lūgšanas un pa mums neapjaušamiem
ceļiem atdeva mātei dēlu – sveiku un veselu.
Debesu Ķēniņienes
brīnumdarošais tēls apciemoja daudzas Vācijas pilsētas, daudziem desmitiem
tūkstošiem cietēju un grūtdieņu sniegdams prieku un mierinājumu.
1949. gadā
brīnumdarošā ikona un tās glabātāji ar kuģi nonāca Ņujorkā. Jūras ceļojums
ilga trīs nedēļas.
Sākotnēji
Valdnieks Jānis (Garklāvs) kalpoja Ņujorkas pareizticīgajā draudzē. 1955.
gadā viņu ieceļ Arhibīskapa kārtā, bet 1956. gadā nozīmē vidus štatos,
Čikāgas-Mineapoles eparhijā, kuras katedra atrodas Čikāgā. Valdnieka
Arhibīskapa Jāņa (Garklāva) rezidence, kurā glabājās Tihvinas brīnumdarošā
ikona, izvietojās pie Čikāgas Svētās Trijādības katedrāles.
Eparhijas
draudzes bija nonākušas galēji smagā stāvoklī.
Svētās
Pareizticības radīšanu un Amerikas pareizticīgo draudžu nostiprināšanu
veicināja tēvišķīgās rūpes un pastāvīgi ASV un Kanādas pareizticīgo draudžu
apmeklējumi ar svēto brīnumdarošo ikonu. Īpašu vērību Valdnieks pievērsa
viņam uzticētās eparhijas 60 draudžu vadībai, nostiprināšanai un garīgai
izaugsmei, vedot ganāmos zem Visšķīstās Valdnieces omofora.
Dievmātes
Tihvinas ikona apmeklēja daudzas Amerikas un Kanādas draudzes, un tas deva
bagātīgus garīgus augļus. Pareizticība nostiprinājās, vairojās draudžu
locekļu skaits.
Arhibīskaps Jānis
(Garklāvs) īpaši godāja Vissvēto Dievadzemdētāju. Visu garīgo kvēli, spēku
un zināšanas viņš atdeva kalpībai Kristus Baznīcā un Svētās Pareizticības
nostiprināšanai Amerikā.
1980. gadā viņš
atstāj arhiereja kalpošanu. 1982. gada 11. aprīlī Pūpolu svētdienā, lasot
akafistu Svētajiem Arheņģeļiem, viņš klusi un mierīgi aizmieg Dieva mierā.
Tā Kungs pie Sevis aicina
taisnos.
Arhibīskaps Jānis
(Garklāvs) ticēja – Krievijā bezdievības “smagās važas kritīs” un atdzims
Svētā Pareizticība. Audžudēlam virspriesterim Sergijam Garklāvam viņš
novēlēja brīnumdarošo ikonu glabāt līdz Tihvinas klostera atklāšanai, tad
atdot dižo svētumu tā dzimtajam namam – Tihvinas klosterim. Ja bezdievības
pinekļus Krievija tik drīz nenometīs, tas jāpaveic viņa dēlam - priesterim
Aleksandram Garklāvam. Taču Dieva Providence sprieda virspriesterim Sergijam
Garklāvam pašam paveikt garīgo misiju un izpildīt sava audzinātāja un tēva
novēlējumus.
Izpildīdams šo
svētību, virspriesteris Sergijs Garklāvs saka: “Kaut arī mums žēl šķirties
no Vissvētās Dievadzemdētājas brīnumdarošās ikonas, tomēr mūsu skumjas
pāraug priekā, jo līksmos milzum daudz krievu cilvēku, kuri atkal varēs
godināt svētumu. Šo dienu gaidīja un par to sapņoja arhibīskaps Jānis (Garklāvs).
Viņš teica – Krievija reiz atbrīvosies un klosteris atjaunosies. Valdnieks
nenodzīvoja līdz šim gaišajam un līksmajam laikam. Taču man un manam dēlam
ir liels gods izpildīt viņa novēlējumu – atdot brīnumdarošo ikonu
atjaunotajam Tihvinas klosterim.”
Viss
brīnumdarošās Tihvinas ikonas ceļš – aiziešana no Krievijas un Viņas
atgriešanās savas mājās – Tihvinas klosterī – piepildīts ar īpašu jēgu,
pamācošām parādībām un svētīgiem brīnumiem.
Visa Tās vēsture
no Jeruzālemes līdz šodienai liecina par Ikonas īstumu, autentiskumu un
providenciālo nozīmīgumu Krievu Pareizticīgajai Baznīcai, Krievzemei kā
Vissvētās Dievadzemdētājas daļai un visai Dieva tautai un turpmākajiem
pasaules likteņiem. Un mēs līdz ar Atonas klosteru iemītniekiem sauksim
Visšķīstajai Valdniecei: “Neviens, pie Tevis nākdams, Visšķīstā
Dievadzemdētāja, neaiziet no Tevis kaunā, bet gan lūdz žēlastību, svētību un
pēc lūguma saņem labu dāvanu.” Šī lūgšana, ko Atonā ik dienas dzied vakara
dievkalpojuma noslēgumā, īsos vārdos izteic stipru, nepārvaramu, neapdzēšamu
cilvēces ticību uz Dievmātes aizstāvību. sastādīja Rīgas un visas Latvijas Metropolīts Aleksandrs
|